NA: IWC 3741 "Der Fliegerchrono"

Ook even een topic aanmaken voor mijn recente aanwinst én eerste IWC. Eventjes geleden dat ik zo enthousiast werd van een horloge. En dus ook eventjes geleden dat ik een NA aanmaakte :wink:

Afgelopen zomer tijdens een gezellig samenkomen van enkele vrienden die toevallig ook van horloges houden, kon ik deze IWC “Der Fliegerchrono” (ref. 3741) even passen. Een vriend die redelijk wat vintage stukken heeft had deze vrij recent gekocht maar nog niet zo vaak gedragen. Ik was op slag verliefd door de afmetingen en presence van het horloge. 36mm diameter en een dikte van slechts een goede 10mm dankzij het JLC cal. 631 mecha-quartz uurwerk.
Foto van het horloge in kwestie rond mijn pols:

Dan besloten dat er ooit zo eentje moest komen in de collectie. Bij voorkeur 3741 (met saffier ipv plexi), enkele chrono ringen ipv dubbele, tritium dial en hands (liefst mooi egaal vergeeld en niet afgebrokkeld) en in mooie staat. Exact zoals zijn horloge dus was. En als het even kon met de Milanese band er bij.

Enkele maanden verschillende verkoopkanalen in de gaten gehouden, nooit helemaal gevonden wat ik zocht. Dan op het punt gestaan om een exemplaar uit Parijs te kopen. Het horloge had ondanks de ‘T SWISS MADE T’ aanduiding op de dial spierwitte lume plots. Nu had ik al horloges gezien met vergeelde lume plots en nieuwe hands, maar nog nooit eentje met tritium waar zowel lume plots als hands nog spierwit waren… Mogelijk had deze een heel leven lang in een kluis of schuif gelegen?
In elk geval dacht ik al van deze te genieten, en verder op zoek te gaan naar een exemplaar met vergeeld tritium. Al vreesde ik wel voor een ‘net niet’ scenario…
Foto van het horloge in kwestie:

Op aanraden van een andere vriend toch even gepolst (hihi) bij de eigenaar van het horloge dat ik eigenlijk wilde, of hij geen interesse had om zijn exemplaar van de hand te doen (haha). Omdat hij inderdaad ook meende dat ik telkens ging denken ‘dit is toch niet helemaal waar ik naar op zoek was…’.
Tot mijn grote vreugde zijn we niet veel later tot een akkoord gekomen voor het horloge incl originele box & papers en milanese band.
Twee weekjes moeten wachten totdat we konden afspreken, het was toen dan ook al enkele maanden geleden dat ik een 3741 gedragen had. Meteen viel me terug op hoe klein het er in eerste instantie uitziet, en hoe perfect gedimensioneerd het oogt eens om de pols (nuja, mijn pols).

De milanese band is gelukkig goed passend rond mijn pols (want geen micro adjustments omwille van de butterfly clasp) en draagt super comfortabel.
Ook met een leder of suede bandje oogt het horloge naar mijn bescheiden mening echt top! Misschien nog een nato in 18mm zoeken om de variatie compleet te maken :slight_smile: En ook eens op zoek gaan naar een extra set curved spring bars.

Ik ben nog niet op zoek gegaan naar de exacte productiemaand, weet niet of dit mogelijk is bij IWC zoals bij Rolex, op basis van het serienummer? De originele factuur uit Hong Kong zit er alleszins wel bij.

Lang geleden dat ik zo enthousiast werd van een horloge! Dit zou een blijvertje moeten zijn :slight_smile:

78 likes

Wat een mooie IWC!!!
Gefeliciteerd met de NA!
Vooral met de bruine band echt een mooi horloge 🫶

1 like

Erg mooie IWC met perfecte afmetingen!

1 like

Prachtige IWC, een van de coolste modellen vind ik persoonlijk. Veel plezier ermee!

1 like

Lekker horloge! Top op die band. Veel draag plezier.

1 like

Proficiat!
Wat een schitterende flieger!

1 like

Schitterende IWC. Gefeliciteerd. Veel plezier ermee.

1 like

Tof, gefeliciteerd :facepunch:

1 like

Fraai! Veel draagplezier!

1 like

Gefeliciteerd met deze schitterende aanwinst! Fabeltastisch op de bruine band. Mooi mix van sportief, gedistigneerd en subtiel van proportie. IWC is één van de merken waar mijn horlogegekte ooit mee begon - niet het bezit, wel de esthetiek van sommige ontwerpen die me erg aanspreken. Geloof dat ik van ‘3741’ even een aantekening ga maken :face_with_monocle:

1 like

Echt super mooi! Zit hier ook al een tijdje naar te kijken ! Geniet van je NA !

1 like

Toffe aanwinst en super maat!

1 like

Congrats, veel draagplezier.

1 like

Schitterend horloge en met de groeten van zijn “kleinzoon” :grinning:

5 likes

Prachtige IWC, fantastische NA. Proficiat.
Goed verhaal, nu maar hopen dat het een blijver is :+1:t2:

N.B. [quote=“Jurk, post:2, topic:417974”]
Vooral met de bruine band echt een mooi horloge
[/quote]

2 likes

een pareltje,
draag hem met plezier

1 like

Ook erg knap! Is dit ‘fauxtina’ zoals ze het soms nogal pejoratief omschrijven?

Classic , erg mooie klok … veel plezier ermee :slight_smile::+1:

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst :+1:

Ik vind IWC’s vaak te bulky maar zo kan het dus ook!

1 like

Naar het schijnt. Maar ik vind dat gewoon prima.

1 like