NA: mijn 3e mod, Project Flieger šŸ›© (verslag op bericht 60)

Gaaf hoor die kast in 2 kleuren grijs.

Dit project ga ik even parkeren voor later.
Ik twijfel nog een beetje over hoe ik het wil aanpakken en heb op het moment weinig zin om het hele interweb af te struinen naar wat ik precies wil.

To be continuedā€¦

1 like

@Edwinek showde gister zijn nieuwe knutselproject en dropte een link naar de verkoper.
Ik heb nu dus eindelijk een case gevonden die naar mā€™n zin is.
Geen 100% flieger case maar wel Ć©Ć©ntje met safier en geschroefde pushpins (dan zijn het dus geen pushpins meerā€¦:slight_smile:)
Dial en wijzers zijn ook besteld icm een NH35 uurwerk. Heb hier met opzet voor gekozen om de kosten een beetje te drukken.

s-l500
s-l500 (1)
s-l400 (3)

7 likes

Yes, dial, hands en case zijn binnen. Zien er goed uit maar lastig op de foto te krijgen onder kunstlicht.
Nu is het wachten op het uurwerk en ik moet nog een strap zoeken die er bij past.


3 likes

Lastig te zien onder kunstlicht. De dial is blauw maar ik vind hem meer naar paars neigen. Precies zoals ik al dacht te zien op de EBay fotoā€™s en waar ik ook op hoopte. Denk dat ik de Einzeiger misschien ook nog ga bestellen.


To be continuedā€¦

6 likes

Benieuwd naar het eindproduct. Wat vind je zelf van de kast? Die van mij was perfect afgewerkt.

1 like

Ik heb er nog niet heel erg goed naar gekeken als ik eerlijk ben. Het is wel een vette vinger magneet :sweat_smile:
Hij ligt nog in de doos te wachten op het uurwerk maar die komt met de bezorgchinees. Duurt nog even ben ik bang.

1 like

@Edwinek Hoe heb jij bij de jouwe de stem op maat gemaakt? Was dat er ook Ć©Ć©n met schroefdraad erop? Heb je nog tips waar ik op moet letten voor ik de boel verziek?

Ik heb inmiddels alles binnen en in elkaar maar als ik het uurwerk rond draai draait de secondewijzer mee met de minutenwijzer terwijl ze elkaar niet raken :thinking:
Moest vanwege tijdgebrek helaas stoppen. Hoop na het weekend weer verder te kunnen ermee.

Wat voor uurwerk heb je erin zitten? Heb je uitelkaar gehad?

1 like

Zit een nieuwe NH35 in. Heb alleen de stem eruit gehad. Heb hem opgewonden maar hij loopt dan niet.
Uurwerk komt bij de bezorgchinees vandaan.
Als ik hem met de hand verdraai draaien de uren en minutenwijzer gewoon netjes. De secondewijzer staat recht tegenover de minutenwijzer en blijft daarmee meedraaien.

Ben zo uit de lucht hoor, dus als ik niet meer reageerā€¦ ā€¦

1 like
  1. Eerst kroon erop schroeven, uurwerk in de kast plaatsen, stem erin zetten, helemaal indrukken (opwindpositie)
  2. Afstand meten tussen kroon en kast, zoveel moet er van de stem af
  3. Stem er weer uit, kroon eraf, met een tangetje afknippen, maar minder dan eraf moet
  4. Kroon erop, in horloge zetten, kijken hoeveel er nog af moet
  5. met vijltje een beetje afvijlen, weer meten, net zolang tot het goed is.

Let op: steeds heel kleine stukjes. Als er teveel af gaat, heb je een probleem!

3 likes

Ok, thanks! Dacht al zoiets maar dit is de eerste keer. Altijd fijn om het bevestigd te krijgen, zijn toch de klusjes waar je geen fout mee moet maken.

Hij doet het! Denk dat de secondewijzer er te hard op gedrukt was en daardoor het uurwerk vast is gezet. Maar ik weet niet zeker of dat de oorzaak kan zijn geweest. Zo ver rijkt mijn kennis helaas niet.

Anyway, hij doet het en horloge zit om de pols :grinning:

Fotoā€™s en kort verslagje volgen :hugs:

3 likes

Nice! Ben benieuwd!

1 like

Hier alvast een shot in het donker, morgen volgt de rest bij daglicht.

11 likes

Ben wel benieuwd naar het resultaat, zit al een tijdje te twijfelen voor een zelfbouw en dat is op deze manier best betaalbaar. Misschien heb je het al gezegd, maar hoeveel was je ongeveer kwijt

2 likes

Is zeker leuk. Een beetje zoals een mod, je hebt echt iets wat van jezelf is.
Ik was 225-230 kwijt zonder strap. Best betaalbaar.
Ik heb voor een NH35 uurwerk gekozen om de prijs een beetje leuk te houden.

2 likes

Dat valt nog best mee, wat vindt je van de kwaliteit ? Wacht je review af :grin:

1 like

Ik ga proberen om vanmiddag even in de pen te klimmen en wat fotoā€™s te maken.

1 like

Enige tijd geleden opende @kaydw een topic waarin hij zelf zijn eigen Flieger in elkaar knutselde. Dit topic heb ik met plezier gevolgd en zo kwam ik op het idee om ook zelf een horloge samen te stellen met zelf uitgekozen onderdelen.
De zoektocht leidde me langs ontelbare websites met onderdelen en fora waar mensen ook met zoiets bezig waren.
Een Flieger ontbrak nog in de collectie en ik heb er altijd al Ć©Ć©ntje willen proberen. De keuze voor een Flieger was dan ook snel gemaakt.
Het bij elkaar zoeken van onderdelen viel nog best tegen, dit komt door mijn nog geringe kennis op horlogegebied.
@JanDoedel kwam met de tip eerst een kast te zoeken en dan verder te kijken naar welk uurwerk daar in past en van daaruit verder te zoeken.
Het vinden van een kast die naar mā€™n zin was bleek echter vrij lastig en al snel parkeerde ik het project voor een later tijdstip. Tot @Edwinek een zelfgebouwde Einzeiger het forum opslingerde. Deze kast was precies waar ik naar op zoek was! Edwin deelde de EBay store en daar bleken ze ook dials en wijzers te verkopen die naar mijn zin waren.
Contact met de verkoper werd gelegd en enkele dagen later lagen de onderdelen op de deurmat.
Voor het uurwerk heb ik een NH35 gekozen, voornamelijk om de kosten een beetje leuk te houden. Deze kasten kun je overigens ook bestellen met een pasring voor een ETA of Sellita uurwerk.

Het uurwerk plaats je heel simpel in een pasring en die plaats je vervolgens zo in de kast.


Bij deze kast kun je de bovenkant eraf schroeven zodat je het safier eraf kunt nemen. Het uurwerk kan er dus van bovenaf in.
De stem die standaard bij het uurwerk wordt geleverd is te lang en moet je op maat maken. Dit doe je pas als laatste.

Vervolgens plaats je de dial, die je bij dit uurwerk simpel d.m.v. 2 pootjes in het uurwerk drukt.
Zorg dat je, zeker bij zichtbare en gevoelige onderdelen, handschoentjes of vingercondooms draagt. Vette vingers van een dial vegen wil je niet.


Als je onderdelen even aan de kant moet leggen dek ze dan goed af om stof minder kans te geven!

Vervolgens is het tijd om de wijzers te plaatsen.
Omdat bij deze dial de datering niet meer zichtbaar is hoef je voor zover ik weet geen rekening te houden met het verspringen van de datum. Ik heb het wel gedaan want stel je voor dat ik om kwart over zeven in de ochtend de datumcomplicatie hoor verspringenšŸ˜‚
Voor het plaatsen van de wijzers heb ik zoā€™n ā€œpersā€ gekocht, dit werkt toch het makkelijkste.

Het plaatsen van de wijzers is wel een precieswerkje dat geduld en een vaste hand vereist. De eerste keer had ik de secondewijzer waarschijnlijk te hard erop gedrukt waardoor het uurwerk niet meer draaide.
Je draait het uurwerk m.b.v. de stem naar de 24:00 positie en dan draai je hem heel voorzichtig verder tot de datum verspringt. Doe dit heel voorzichtig zodat je precies de ā€œklikā€ van het verspringen hebt te pakken.
Nu druk je eerst de uurwijzer op de 12 uurs positie op het uurwerk. Vervolgens draai je het horloge 24 uur verder en controleer je of de uurwijzer nog netjes bovenaan staat bij het verspringen van de datum. Vervolgens druk je de minutenwijzer erop en lijn je hem zo uit dat ie precies in het midden van de uurwijzer en precies recht naar boven wijst.
Dan draai je weer het uurwerk rond en controleer je of de wijzers alle uren goed aangeeft. 6 en 12 uur zijn hier je makkelijkste ijkpunten.
De secondewijzer druk je er als laatste op. Dit is echt een priegelwerkje en ik zou me niet zo druk maken over de stand van de wijzer, hij draait immers toch vloeiend rond bij een automaat. Bij een quartz moet je hem wel zo uitlijnen dat ie precies op de indices tikt.

Nu heb je het hele binnenwerk compleet en kun je het in de kast plaatsen.
De kroon schroef je op de stem en deze plaats je erin.
Vervolgens meet je de afstand tussen de kroon en de kast, haal je de stem er uit, draai je de kroon van de stem en knip je hem op maat met een tangetje.
Deze stem heeft schroefdraad om de kroon te monteren en dit kan natuurlijk beschadigen bij het afknippen.
Bij dik schroefdraad zou je er eerst een moer opdraaien, knippen en de moer eraf draaien. Dit schroefdraad is echter zo dun dat ik de gok heb genomen en gewoon heb geknipt.
Nu draai je de kroon weer op de stem, eventueel met loctite, en plaats je de stem terug.

Nu ben je helemaal klaar en is het tijd voor een passende band.
Deze kast heeft geschroefde bandpennen wat ik erg mooi vind. Het heeft een beetje een ā€œtoolishā€ idee vind ik.

De strap komt bij @Triplock vandaan. Deze foto van zijn Pellikaan is me altijd bijgebleven omdat ik toen wist dat ik ooit een Flieger wou met precies die strap.
b97f6c75df9218f7e535e41d362bc165b0a97199_1_495x500

Een berichtje met de vraag waar de band vandaan kwam werd gestuurd maar Jeroen vertelde me dat de band bij ā€œruudvvā€ vandaan kwam en waarschijnlijk niet meer was te leveren en het horloge niet meer in zijn bezit was.
Maar voor ik ā€œruudvvā€ kon contacten stuurde Jeroen me een berichtje dat ie de strap bij de nieuwe eigenaar had losgepeuterd en hem naar mij op zou sturen. Dit alles helemaal gratisssss en voor niets. Hoe tof is dat! Jeroen, nogmaals bedankt! :pray:t3:

Inmiddels zit het horloge al een paar dagen om de pols en hij bevalt prima!
En nuā€¦tijd voor fotoā€™s!

Bij deze wil ik iedereen bedanken die met me heeft meegedacht en me tips heeft gegeven :pray:t3:

Voor de geĆÆnteresseerden hier de link naar de EBay store:

34 likes