NA Minerva met een valjoux hart.

Deze week weer wat leuks binnengekregen voor de verzameling, dus maar even delen, want ben er erg blij mee!

Deze mooie Minerva rattrapante stopwatch met een zeer mooi uurwerk. 9 jewels maar, dat komt wel vaker voor bij stopwatches, ze lopen immers niet continu. Het was wel even zoeken wat voor uurwerk het is, maar volgens mij is het een valjoux 24. Wel netjes op de brug en onder de balans gemerkt met Minerva, maar geen inhouse caliber dus.

Ik weet niet of dit vaker voorkomt, Minerva maakte zelf haar uurwerken, maar blijkbaar hebben ze er hier een ingekocht bij valjoux.

De onderste wijzer is een continu lopende secondewijzer, het uurwerk zelf loopt en reset zoals het moet.

En de plaatjes:

Dank voor het kijken!

groet Erik

25 likes

Mijn beste,

Plezante verworvenheid zeg!!
Ziet er aantrekkelijk uit!!
Ik wens je er een aangename tijd mee.

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Apart ding ! Gefeliciteerd

1 like

Prachtig hebbeding!

1 like

Ja, mooi hoor. Schitterend uurwerk.

1 like

Super! Heb zelf ook een bescheidener Minerva stopwatch, maar dit is echt een plaatje. :+1:

1 like

Prachtig! Die wijzerplaat en wijzers, erg cool.

Toffe NA, zij het kort van stof. :slight_smile: Veel plezier er mee!

1 like

Leuke aanwinst, altijd fascinerend die oude uurwerkjes.
Wel lastig herkennen deze kalibers, er bestaan zoveel varianten van en nummers inslaan hadden ze in die tijd nog niet van gehoord. :face_with_raised_eyebrow::sweat_smile:

1 like

Weer een hele mooie, je hebt ondertussen een bijzondere collectie opgebouwd!

1 like

Dank en idd, er hangt inmiddels heel wat moois in de kast. Zal tzt eens een overzichtsfoto maken van de verschillende minerva varianten.

1 like

Klopt is vaak flink zoeken. Ik herkende deze aan de ongebruikelijke vorm van de chronobrug. Had eerst bij de Minerva kalibers zitten kijken, maar kwam er niet uit. Vervolgens via een stokoud topic hier op HF op valjoux 24, wat inmiddels is bevestigd, uitgekomen.

Edit, hier gevonden. Laat ze zien: je zakhorloge(s)

Moooi stopwatch :heart_eyes::sunglasses: en nu ga ik jou blij maken :mage::gift::confetti_ball:

Het is gewoon een :mage: googel :mage: trucje van Minerva eind jaren 60" om hoogwaardige chronograaf uurwerken te verwerken in de stopwatches voor de export naar de USA.
Wat jij heb is een aangepaste Valjoux 5 uit jaren 60" met diaschok.
Minerva uurwerken produceren was vel duurder, dus ze betrokken vaak de Valjoux 22, 23, 72 en zo een cal. 5 voor de zakhorloges en zoals bij deze stopwatch.

Wat ze deden, is de uren raders onder de wijzerplaat weghalen en aanpassen voor de nieuw situatie.

Ik heb ok twee stopwatches, maar dan wel met de Minerva 19-9 kaliber :blush:
Zie hier onder en uitleg van @Paul_K Nieuwe raadsel

En hier wat meer gegevens over waljoux
Groeten Iwan :motorcycle:

http://www.pocketwatch.ch/kvaljoux.htm
http://www.pocketwatch.ch/spazieren.htm

1 like

Iwan,

zeer bedankt voor deze informatie en uitleg! Ik heb hem inderdaad in de usa gekocht dus dit zou zo maar eens kunnen kloppen!

Ik ga die sites die jij oppert en het topic van @Paul_K eens goed bestuderen. Nogmaals dank!

Groet Erik

1 like

En je wordt bedankt Iwan :joy:, weer wat geld uitgegeven vandaag, zojuist, na het lezen van wat oude topics van jou en Paul , heb ik het boek montblanc writing time gekocht. Ben benieuwd wat daar allemaal in staat!

En ook nog een vraagje, is deze, ik dacht eerst dat deze een cal 11 was, maar is het dus een cal 19??

2 likes

Erik Dit is de jouw uurwerk :star_struck:

2 likes

Zeer bedankt, dat is hem idd. Dank voor het delen van jou kennis!

1 like