NA niet (meer) van deze tijd

Waar te beginnen bij de drijfveer om tot de aankoop van deze zakhorloge te zijn overgegaan?

Als jongeling had/kreeg ik enkele Pontiac ‘s maar kon ik vooral gefascineerd kijken naar die enorme grote, dikke zakhorloges met een sleuteltje met ook prachtige kettingtjes. Een horloge met een sleutel opwinden was toch voorbehouden voor hang- of muurklokken? Efin, de tijd nadien had of deed ik niets met horloges tot een tiental jaar geleden ik een oude Omega zakhorloge zomaar kreeg.


Het begin van het verzamelen van vooral vintage horloges van Omega, Pontiac, Rodania en andere Pronto ‘s en Verdal ‘s …

Het aanschaffen van een unieke of in mijn ogen mooie vintage is, zeker eenmaal je je lid hebt gemaakt van HF nl, best wel aanstekelijk tot niet af te slaan naar verdorie “weer een gekocht”. De collectie en exemplaren die op dit forum ten toon gespreid worden zijn dkwijls niet te versmaden.

Terug naar niet (meer) van deze tijd: vele mensen dragen geen horloge meer. Zij halen de tijd op een smartphone of een fitness tracker die ze altijd bij hebben.
En al zeker niet via een zakhorloge.

Waarom dan toch hier de horloge spaarpot voor gebruiken?
Voor mij: het plezier om te kijken naar een zeer oud horloge, met de hand zeer vakkundig gemaakt, zowel de buitenkant als het binnenwerk, heerlijk hoorbaar tikkend, getuigend van een bepaalde stijl horend bij een steeds ‘ouder’ wordende nostalgische man in mijn geval. De aardigheid om deze tot leven te wekken en op tijd te zetten met de sleutel doet stilstaan bij de wonderlijke en onverslijtbare techniek van jaren geleden, goed onderhouden ook nog betrouwbaar lopend.

Kortom niet van deze tijd maar een dergelijk exemplaar hoort gewoon in mijn verzameling.

Genoeg gepalaverd: over naar de zakhorloge:

Waltham, Mass Antiek zilveren snek antiek zakhorloge van het jaar 1892 in top conditie door een restaurateur gerestaureerd en nagezien. Bij dit zakhorloge zit een originele antieke zilveren zakhorloge ketting, geheel met alle keuren voorzien.
De emaille wijzerplaat is in goede staat met een prachtige platina, gezet met een geslepen kristalglas. De diameter is 5,6 cm en de dikte van de kast inclusief glas is 2,1 cm. Het gewicht bedraagt 149,5 gram. Opwinding gebeurt via de achterkant, met een zakhorloge sleuteltje. De wijzer verzetting kan via de voorzijde ook met het sleuteltje.

Tijd voor foto ‘s:










De zakhorloge loopt goed: in lig stand iets net té snel, staand iets te traag. Ik ken er niet genoeg van: heeft dit te maken met het feit dat een dergelijk oud horloge het kenmerk “Adjusted: No” heeft. Welke kenner weet daar meer van?

Tot slot: zakhorloges, voor mij geen voltooide tijd. Tijd die wij nemen is tijd die ons iets terug geeft.

Tot zo ver het kleine verhaal van mijn 2de NA van 2021.

Dank voor het lezen en een fijne zonnige zondag verder!

27 likes

Wat een prachtig zakhorloge. Dat is toch iets bijzonders in je horlogeverzameling. Zelf vind ik de “eenvoudige” techniek van die tijd in vergelijk met hedendaagse mogelijkheden. En dan te bedenken dat er toen geen goede verlichting, gereedschap en mindere smeermiddelen waren. En het uurwerk werd geheel met de hand gemaakt. Geweldig toch, als zo’n zakhorloge luid tikkend de juiste tijd aangeeft, met dit in je achterhoofd.

3 likes

Dankjewel! Dit stukje antiek krijgt later nog een plaatsje onder een mooie ‘dome’.

Mooi horloge! Gezien de vervuilde staat van het uurwerk en de vreemde stand van het kompas (de “snelheids regelaar”) denk ik dat er nog wel eens door een horloge maker naar gekeken kan worden. Die wijzer staat normaliter netjes in het midden. (Van de schaal op de balans brug)

1 like

Martijn, goed opgemerkt!
Stond uit stand waarschijnlijk door verzending/vervoer (nochthans goed verpakt).
Staat inmiddels goed :wink:

1 like

Mooie aanschaf. Zit af en toe ook een beetje te gluren en denken aan de aanschaf van een zakhorloge. Nostalgie.

1 like

Wel, wel, we hebben hier weer een zakhorloge liefhebber, althans ik denk dat ik dat zo moet inschatten.
Allereerst, leuk om weer een zakhorloge fanaat in het forum te hebben.

Nu een antwoord op de vraag te snel en te traag lopen, welnu, de balans as zal bij het veranderen van de positie een andere frictie krijgen, d.w.z. bij de ligstand zal de tap op de deksteen komen te draaien en daardoor een mindere en andere frictie ondergaan dan als het horloge in een staande stand is, in die stand zal de tap meer op het lager rusten en daardoor meer frictie ondergaan.
De slinger beweging van de spiraal zal ook voor een fractie deel uitmaken van de amplitude die de balans maakt. En natuurlijk ook de slijtage die in de loop der jaren is opgetreden.
Kortom niets om je er druk over te maken.
Zakhorloges die in die tijd werden gemaakt gingen in de volksmond een leven mee, maar we vergeten even dat 200 jaar geleden de gemiddelde leeftijd van de mensheid veel lager was dan momenteel.

Ik laat hier uit mijn collectie een zakhorloge zien uit diezelfde tijd en wel uit het jaar 1818, dit gouden zakhorloge is een snek spillegang met een slagwerk en ziet er simpel en strak uit. De techniek om een dergelijk horloge te maken is echter voor die periode een uitdaging en heeft te maken met een fantastische vakmanschap.


4 likes

Tja, onder en dome kan natuurlijk ook.
Maar een dergelijk exemplaar staat heel wat beter op een echte porte montre.
Lees het volgende topic eens door, misschien dat je dan eerder op zoek gaat naar een houder resp. staander voor dat horloge.

1 like

Dank je voor je kundig antwoord!

Is té: 'k zie ze graag en ‘kan/wil niet zonder’, zeker eentje met sleuteltje - fanaat dus niet wél liefhebber - maar om er nu veel te verzamelen … Ik kan wel steeds met verwondering naar het meesterschap van die tijd kijken.

oké

ja zég dat is écht (g)oud. Mooi !

Dank :wink: Ken de topic en ga deze herlezen.

het moet zijn : het horloge ipv de horloge. hoe dan ook, zakhorloges horen te blijven. zie george daniels !

1 like

Verwijs je naar

of …
maakt niet uit … zakhorloges zijn inderdaad blijvers :slight_smile: