Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Heel erg bedankt voor het opzoekwerk. Mikrolisk kende ik nog niet :+1:t2:

Een bolletje ducktape gebruikt om grip te krijgen zodat ik de voorzijde kon los schroeven. Echter kwam niet de case maar het glaasje los. —> ook goed, hierdoor kon ik de wijzertjes terug op hun plaats zetten.

Toch nog een meevallertje met het 24h zakhorloge. Had een klein beetje op de gok een vergelijkbare wijzerplaat gekocht op ebay. Kwam vandaag binnen en blijkt echt precies te passen; pootjes, gaten, diameter, alles klopt. Heb ik in elk geval weer een toonbaar horloge :sunglasses:

11 likes

Zonde van de sticker :joy:

1 like

Haha, bijna wel.

Welke malloot bedenkt dat nou; een sticker over een wijzerplaat plakken; nog nooit zoiets gezien. En omdat het geheel uiteindelijk veel te dik was hebben ze ook nog de wijzers helemaal krom zitten rammen zodat ze niet meer aanliepen. Doe dan niks :persevere:

2 likes

1 like

Een beetje off topic en een -wellicht verboden- link naar onze Duitse zusterclub, maar in dit verhaal over de geschiedenis van zakhorloge uurwerken staat zoveel belangrijke en interessante info, dat ik het er maar op waag.

Aanleiding was mijn zoektocht naar de datering van een zakhorloge dat ik aan het restaureren ben (is trouwens niet van mij dus weer een illegale actie in dit topic :scream:), met als enige aanduiding op de wijzerplaat “Weymans à Bruxelles”. Hiervan op internet niets gevonden, waarschijnlijk is het de naam van de oorspronkelijke horlogehandelaar. Op de binnendeksel staat een logo P&B, maar ook daarover heb ik niets kunnen vinden op internet.

Uit het verhaal bleek dat dit horloge uit de Lepine I periode stamt, dus grofweg van 1800-1825 oftewel een goede 200 jaar oud. Het heeft een eenvoudige messing kast van bijna 6 cm, uiteraard een cilindergang en opwinding en wijzerverzetting met een sleuteltje. Zoals bijna altijd is het maltezer kruis verwijderd. Ik overweeg om het ontbrekende radartje te maken en weer terug te plaatsen.
De balans is gelagerd met een geslepen stukje kwarts, de emaille wijzerplaat is na 2 eeuwen nog net zo gaaf als toen het horloge uit de fabriek kwam en de wijzers zijn schitterend.

En nu dan de plaatjes, van vóór de schoonmaakbeurt.

0011

Als een van jullie meer info heeft houd ik me aanbevolen.
Dank voor het kijken, Henk

4 likes

Bijzonder dat die veertonas maar aan een zijde gelagerd is; daar komt de meeste kracht op, maar juist die is niet aan beide zijden gelagerd. :thinking:

1 like

Gek hè? @vinwat had daar ook al zijn bedenkingen bij.

Ik heb nog even gedacht dat de gaten zoals aangegeven op deze foto misschien de basis waren voor een kloof die over de veertonas had gezeten, maar het rechter gat blijkt voor de schroef van de wijzerplaat te zijn. Geen idee waarvoor dat linker gat was, het is een geblauwd stuk metaal (of misschien wel glas) met aan de andere kant van de platine een minuscuul gaatje.

2 likes

Als er iets overheen gezeten zou hebben zou er aan de veertonas ook een rond gedeelte hebben moeten zitten voor de lagering; dat zie ik ook niet zitten :thinking:

1 like

Dit is wel leuk om te lezen, dan zie je dat jouw uurwerk vaker in deze vorm voor komt.

3 likes

Bijna het zelfde verhaal in het Engels. :+1:

@wbcoupe Die veertonas is aan de andere zijde ook vrij primitief gelagerd. Er zit een tandwiel op (fraaie wolfstanden!) de doorgeboorde as, vastgezet met een steekpen.

afbeelding

afbeelding

2 likes

Voordeel is dat de blokkering zo aan de andere kant van het lager ligt, wat het moment op de lagering weer een beetje opheft :thinking:

1 like

Leuk verhaal trouwens in die link; Nu weet ik dat ik hier een Lepine IV heb liggen :sweat_smile:

5 likes

Net binnen; Tissot cal 38.2 zakhorloge uit 1942 met een vrij zeldzame blauwe wijzerplaat :blush:
Sorry voor de matige foto’s; er was al geen daglicht meer hier…

Hij loopt niet, maar voor zover ik het zo gauw zag is het enige probleem dat de impulse pin 180 graden verkeerd op de balans zit; kan ik denk ik zo terug draaien en klaar. :sunglasses:

17 likes

Even een kwartiertje bezig geweest; hij loopt weer:

Het was niet de impulse pin die verdraaid was; de hairspring collet was te wijd waardoor de spiraalveer gewoon rondjes kon draaien op de balansstaf. Even die collet wat samengeknepen en weer gemonteerd en hoppa :innocent:

Moet natuurlijk nog wel een keer een servicebeurtje hebben, maar heb nu even teveel horloges uit elkaar liggen; dus deze gaat voorlopig op de watchlijst :sunglasses:

15 likes

Ziet er gaaf uit. :+1:
Mazzel dat je het horloge zo snel weer aan de praat hebt gekregen. :smiley:

1 like

Ja dat is wel een meevallertje, meestal is er meer ellende bij dit soort oudjes :sweat_smile:

1 like

Deze defecte, waterdichte Moeris is onderweg, ik hoop dat ik dan ook mazzel heb. :smiley:

12 likes