Enkele weken geleden heb ik me hier geregistreerd. Zoals destijds aangegeven ben ik sinds een tijdje op zoek naar een nieuw horloge en kwam ik, bij verdieping, heel vaak uit op de site van HF.
Wat ik dus gemerkt heb, is dat ik een leek ben. Ik heb geen verstand van merk A t.o.v. merk B en heb ook te weinig verstand (lees: ervaring) van de verschillen tussen bijv automaat en quarz en alles wat daarom heen zit. Dit maakt mij terughoudend. Ik moet mijn weg nog vinden in horlogeland/horlogewereld. Ik wil je daarom meenemen in het verhaal van een āfirst-timerā.
Er is ongelooflijk veel keus, ik heb in ieder geval vastgehouden aan enkele wensen.
⢠Wit(tige) wijzerplaat
⢠Blauwe wijzers
⢠Nieuw (waarbij ik ongedragen ook als nieuw beschouw)
⢠Budget
⢠Automaat
Witte plaat met blauwe wijzers is voortgekomen uit het feit dat ik dit mooi vond voor mijn zoektocht. Ik heb nu een zwarte plaat met witte wijzers, dus dat was dan weer wat anders. In middels heb ik ook schitterende horloges voorbij zien komen met allerlei andere kleuren wijzerplaten, dus mijn wensenlijstje voor de toekomst neemt al vorm aan.
In mijn voorsteltopicLink hier had ik zelf reeds enkele voorstellen gedaan en daarnaast heb ik veel voorstellen mogen ontvangen. Ik heb waardering voor HF-leden welke ogenschijnlijk gewoon kopen, al dan niet van elkaar of op andere 2e hands-sites en deze na 1 maand weer doorverkopen. Dat flipperen is niets voor mij, zeg ik nu. Enerzijds is het de vraag of ik ooit +20 horloges ga hebben, anderzijds ken ik de weg niet en ga ik er waarschijnlijk ook veel geld op verliezen. Enkele voorstellen waren zonder witte plaat en/of blauwe wijzers of waren buiten budget en sommige vond ik simpelweg niet mooi of mooi genoeg.
Om wat dieper op dat laatste in te gaan. Mijn voorkeur ging steeds meer uit naar Arabische cijfers of alleen dunne streepjes. Romeinse cijfers vielen dus af. Ook kwam ik er gaandeweg achter dat ik strakke/dunne wijzers mooier vind dat dikkere pijlen. Een van de laatste suggesties was de seamaster, dat vond ik te grof, terwijl de Clifton wel aan de goede kant van mijn spectrum zit. En verder vond ik dat er iets moest gebeuren in de plaat. Ik had datumweergave als nice te have aangegeven, uiteindelijk werd dat wel een selectiecriteria. Het moest een rustig horloge worden, maar weer niet te rustig. Als voorbeelden geef ik even de Longines master L2.673.4.78.3 die te druk is, of de (misschien nog niet het beste voorbeeld) Nomos Orion 33 duo 319. Ook wilde ik een bruine leren band. Deze optie heb ik even laten varen, omdat bandje wisselen altijd kan en er voor sommige HF-leden gewoonweg bij hoort. En dit zijn weer mooie sint, kerst en verjaardagscadeaus.
En dan heb je nog het oerwoud van verkooppartijen. AD, rechtstreeks bij het merk, HF-leden, jomashop, chrono24, catawiki, Chronext en weet ik veel wat ik allemaal voorbij heb zien komen. Ik ben eigenlijk traditioneel en een AD met een goede prijs zou mijn voorkeur hebben gehad. Chrono24 en catawiki zijn voornamelijk 2e hands en daar komen nog een heleboel extra kosten bij als invoerrechten en btw e.d. En als nieuweling op dit forum⦠ik vind jullie nu al lief, maar ken jullie ook nog niet, naast het feit dat het 9 vd 10 keer ook 2e hands is. Een AD zat bij mij niet om de hoekā¦. Dus uiteindelijk gekozen voor Chronext. Voor het prijsverschil wilde ik de gok wel wagen. Ik had ze eerst een mail gestuurd in het Nederlands. Kreeg een paar uur later netjes een Engelse mail terug, daar ze geen Nederlands konden, maar wel met alle vragen volledig beantwoord. En voor mij overtuigend genoeg. Hoe het dadelijk verder gaat met de aftersales e.d. durf ik nog niet te zeggen, hopelijk heb ik dat niet snel nodig. En hoe retourneren zou gaan en of dit dan ook zonder problemen zou zijn gegaan, durf ik niet te zeggen. Laat ik wel stellen dat als dit goed bevalt, dit wel de weg openzet voor gemakkelijker 2e hands aankopen te doen op bijv dit forum of via grijze dealers. Wat niet wegneemt dat ik ADāers een warm hart toedraag. Daarnaast weet ik niet of ik alsnog te veel heb betaald. Als ik enkele suggesties van jullie ging opzoeken, kwam ik vaak ver boven budget uit. Terwijl ik dan als antwoord kreeg dat ie alle wensen afvinkte of juist dat ie, met goed zoeken wel voor veel minder te verkrijgen was.
Oh ja, nu we het toch nog even over de prijs hebben. Hoe kun je als leek nu wegwijs worden in de verschillende prijscategorieĆ«n. Is duurder ook beter? Ik heb leuke horloges gezien van 100-200 euro. Seiko heeft veel voor 500 a 1.000 euro. Hamilton, Stowa weer tussen de 1.000 en 1.500. Sommige merken variĆ«ren tussen de 1.000 en 15.000 en er zijn merken die pas bij enkele 10kās beginnen. Ik snap dat een 24k gouden horloge ingelegd met diamanten duurder is dan een plastic variant. Maar het verschil tussen de ene automaat (techniek) en de andere is voor een leek nauwelijks te begrijpen. Maar dat is met bijv autoās wellicht soms ook niet te verklaren (al zijn daar de verschillen relatief kleiner).
Voor zover de grillen van een newbie. Dan nu de keus.
De keuze is, zoals reeds verklapt in de titel van dit topic, gevallen op de Nomos Tangomat date 602. Witte plaat, blauwe letters (tempered), dressy met 38mm, maar gezien zijn kast komt ie groter over, arabische cijfers, met datum, saffieren glas, rond, automatisch, open achterkantje en op het randje van budget. Eerste indruk is goed, classy. Ik zit nog in mijn āproeftijdā, maar deze gaat niet terug. Het enige waar ik me wellicht zorgen over maak ik of dit een daily wordt. Dat was mijn Seiko namelijk wel. Werk, sport, zwemmen (10bar), vakantie enz. Ben ik dadelijk uit praktisch oogpunt niet teveel aan het wisselen omdat ik te zuinig ben? Oh wacht ik hoor jullie al zeggen ā¦ā¦ wisselen is goed, want op naar een grotere collectie zodat je voor elke gelegenheid een passend horloge hebt.
Ik hoop daarnaast dit eens over een jaar of 5-10 terug te lezen en denkendeā¦wat was ik nog groen.