Dat gaat zeker goed staan!
Gefeliciteerd ,heel mooi horloge
🪚
Zo, glaasje wijn erbij gepakt, aanbevolen muziekjes erbij. Even lekker voor gaan zitten. Wat een verhaal weer! Maar leuk en mooi horloge!
Gefeliciteerd!
Mooi verhaal weer en een even zo mooi horloge.
Geniet ervan👌
Ben even gaan vlaggen. Hou het gezellig of lazer een eind op. Dit is nog steeds een NA topic.
Het is mijn NA topic.
Het maakt niet uit wat jij toevoegt aan je collectie. Al zou je een micky mouse Swatch kopen, de NA post zal altijd even vermakelijk en informerend zijn. Weer fantastisch geschreven en ik ben wijzer geworden.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Dat even als eerste. Super tof horloge. De indicies en glas zijn Echte vintage vibe en modern onder de motorkap.
Ik heb ook een tijdje terug kort een SARB017 gehad. Echt een super mooi ding. Alles klopte behalve 1 ding. De maat - hij was me echt te klein en ik wilde hem zo graag dragen. Uiteindelijk ingeruild voor de Tuna, maar als Seiko hetzelfde horloge zou uitbrengen in minimaal 41mm zou ik morgen in de rij gaan staan.
Nogmaals gefeliciteerd en dank voor je bijdrage.
Dank je!
Grappig, want die Lord Matic die je net terug hebt is dan wel weer 36mm klein. Wat maakt nu dat je zo’n vintage in 36mm wel acceptabel vindt, maar zo’n grotere moderne (38x46x12 is geen kleine jongen) ergens te klein vindt? Interessant gegeven.
Dat is inderdaad de sweet spot voor mij, want we weten onderhand dat ik voor vintage vintage, hoe prachtig ik het ook vind, helaas gewoon geen geduld heb.
Daar kan ik geen onderbouwend antwoord op geven, want ik heb nog een paar andere vintage Seiko’s die ook rond de 36mm zitten en die vind ik lekker dragen.
Toch vond ik de Alpinst er wat te klein uit zien op mijn pols. Mischien is het de kastvorm of zie ik modernere horloges liever toch wat groter.
Wel een hele goede vraag die me aan het denken zet…
Dat snap ik wel, doorgaans zijn mijn vintage horloges ook een slag kleiner dan de meer moderne modellen. Uitzonderingen daargelaten.
Prachtig horloge die nieuwe alpinist, maar de beste fieldwatch?Ik vind zelf de Smiths op het zicht heel erg in de buurt komen van de ideale fieldwatch. Wat betreft je vergelijkend warenonderzoek; de Nomos, Grand Seiko en Farer hebben niets met fieldwatches van doen naar mijn mening. De Archimede is trouwens een echte Flieger, maar heeft van dit rijtje inderdaad de meeste overeenkomsten met een fieldwatch.
Tja, wat is de definitie van een field watch? Ik vind dat minder duidelijk dan een RAF pilot of Flieger, zeg maar. Als de Farer zwart zou zijn in plaats van zeegroen zou het een akelig leuke zijn.
Maar je hebt gelijk als je het archetype van de A11 ontwerpen pakt. Dan is de Smiths zeker het meest accuraat. Ik vond dit altijd een leuk stuk over die dingen:
Dank voor de tip, ga dit eens op mijn gemak lezen. Los van de historische definitie onderscheid ik zelf een fieldwatch op basis van een aantal eigenschappen; hanteerbaar formaat (36 tot 39 mm), goed afleesbaar door grote cijfers, ‘plain’ dial, goede lume, bij voorkeur zwarte dial, minimaal 10 atm water resist, vanzelfsprekend geen geïntegreerde band dus mogelijkheid tot monteren Nato straps.
Volgens die definitie (waar ik het volledig mee eens ben) zijn zowel de Farer als de Nomos kandidaten:
- 38 respectievelijk 36mm
- Lume
- Arabische cijfers
- 200 respectievelijk 100m waterdicht
- Plat en draagbaar
- Standaard lugs, drilled in het geval van de Nomos
Maar als de cijfers integraal zijn voor een field watch telt die Seiko niet inderdaad. Nu ben ik verdrietig: Ik heb m’n Smiths net verkocht.
De sellers remorse komt snel dit keer
Het is emotioneel. Ik ga mee in zijn definitie dat er eigenlijk cijfers op een field watch horen te staan, dus de Seiko voldoet niet. Toch denk ik dat ik hem maar houd.
Damn, dan heb ik aan mijn CWC G10 ook niks slechts 5atm.
Mooie aankoop Fate. Ook ik zou andere keuzes maken voor dat bedrag, maar dat typeert je dan weer. Met plezier je relaas gelezen.
Het is een erg pretentieuze titel, maar wel een mooie Seiko! proficiat.
Tja, dat bedrag hè? Maar niemand weet welk bedrag ik neergeteld heb. Ik heb geen twee keer moeten nadenken, da’s alles wat ik er over kwijt wil.
Die zijn übercool.
Daar heb je me😉. Overigens ben je wel de ‘plain’ dial vergeten. Ik bedoel daarmee een eenvoudige plaat zonder enige opsmuk. De Farer heeft dit met uitzondering van de extra binnenring wel, de Nomos is toch wel wat luxe uitgevoerd, bovendien ademt deze zo duidelijk Bauhaus, dat elke vergelijking met een fieldwatch sowieso mank gaat. Verder zou de Farer met een zwarte dial inderdaad in de buurt komen. Mooi horloge ook trouwens!