NA of een soort van: Farer Moritz 4 maanden om de pols review

Rond November 2021 is er heel veel gebeurd in de horlogeverzameling. Er zijn allerlei zaken uit gegaan waarvan ik dacht dat het blijvertjes waren, ook al kan ik een soort van spijt voelen. Eén van de slachtoffers was m’n Yema Speedgraf.

Met z’n dikte van 15,5mm tot aan de top van het glas gleed hij op de pols, omdat ie wat topzwaar was. Dus heb ik 'm verkocht. Ik mis hem af en toe, want nondeju wat was die reverse panda cool zeg. Intussen bleef het natuurlijk ook wel jeuken om een chronograaf te bezitten, dus bleef ik na de verkoop rond loeren. Dit topic gaat over de opvolger van die Yema.

Het is een Brit met, net als de Speedgraf, inspiratie in eind jaren 60 racing. Even een passend muziekje:

Ik keek al erg lang zijdelings naar Farer omdat ze zulke coole horloges maken met kekke kleuren. Hun ontwerpen leggen een speelsheid aan de dag die in mijn ogen toch nooit ontspoort hoe bont (see what I did there?) ze het ook maken. Mijn later aangeschafte Lander IV GMT is daar een mooi voorbeeld van:

Supercool. Dus zat ik naar hun dual-pusher chronografen te koekeloeren omdat die handwinders zijn, in tegenstelling tot de monopushers. Handwinders zijn lekker plat, ook met een Sellita chronograafje aan boord. Ik heb lang nagedacht over de Bernina in creme, wit en rood, en over de Cresta in turquoise, navy en wit, maar hoe langer ik keek hoe meer het saaiste model me ging bekoren. De zwart-groene Moritz.

Het was een gokje, want ik vond nergens goede reviews met fatsoenlijke foto’s, behalve één topic op WUS, dus ik was half-sceptisch toen ik de bestelknop indrukte. Gelukkig heeft Farer een prima koop-op-afstand returns policy, dus dat ging allemaal hartstikke in orde komen.

Eénmaal uit de doos getrokken bleek het een supertof horloge te zijn, en een bandenslet bovendien. Dankzij de vintage vibes, de niet te grote cushion case, het boxed saffier en de stalen tachymeter-bezel vind ik het een erg goed geslaagde racing chronograaf.

Die cushion case is dus 41mm van doorsnee, met een 44mm lug to lug en een voor een chronograaf alleszins acceptabele 13,5mm dikte. Ik hoopte erg dat 41x13 beter zou dragen dan 39x15mm, en dat is waarheid geworden. De kast is erg recht-op en neer, maar het horloge draagt lekker.

De kroon is natuurlijk weer voorzien van een bronzen kapje met Star Trek logo, da’s een klassiek Farer trekje. Ik vind het grappig om te zien hoe een merk wat pas sinds 2015 bestaat toch een distinct eigen vormtaal heeft ontwikkeld. Er zijn plenty merken die al veel langer bestaan die veel generiekere reut verkopen, zeg maar.

De wijzers zijn een mix van Flieger-stijl en klassieke naalden. Leuk detail dat ze op de minuten-counter van de chronograaf, die big eye is en lume heeft, ook een ieniemini Flieger wijzertje hebben gezet, compleet met functionele lume.

A propos lume, de enorme numerals en indices doen het ook goed in het donker, maar dat mag ook wel omdat ze bijna Vertex-achtige blokken op hebben getrokken van die rommel. Leuk detail is wederom dat ze de 6 als half-uur indice dienst laten doen, en over de subdial laten hangen op de plaats waar ook daar een 6 hoort te staan.

Het saffierglas is van uitstekende kwaliteit. Het is eenzijdig ontspiegeld, en ik zie niet al te veel melk. Ze hebben het strakker gehouden dan de mannen van Baltic, die een sterk vervormend saffier hebben gekozen omdat ze klanten hebben die de vervorming leuk vinden. Farer zit daar, net als Halios, iets strakker in. Het is boxed, maar wel clean.

Het horloge is een ware bandenbaaas. NATO, denim, leer, bund, het interesseert geen ene reet, het staat allemaal goed. Sommige dragen minder lekker omdat de gaten net niet lekker uit komen om m’n pols. Het blijft een substantieel horloge, en dan wil je niet dat het gaat schuiven, maar optisch maakt het echt geen ene reet uit wat je er op knikkert.

Over het uurwerk kunnen we kort zijn: Da’s een Sellita SW510 Handwinder, wel in Elaboré uitvoering. Het is een cam en lever chronograaf die gebaseerd is op de welbekende Valjoux uurwerken, en een 30 minuten- en een 12 uren- counter heeft. Het is gelukkig een no-date horloge met de kleine seconde klassiek op 9 uur. Dankzij de 28.800 slagen die het uurwerk per uur maakt vloeit alles netjes voort.

Grappig genoeg gebruik ik de chronograaf functie ook nog regelmatig om pauzes te timen tijdens het trainen. Aangezien het ding 100m waterdicht is zal hij van wat zweet geen krimp geven. Het horloge kan rustig mee het zwembad in. Aangezien de pushers gode zij dank niet geschroefd zijn moet je alleen uitkijken dat je 'm niet gaat bedienen onder water.

Al met al is dit een zorgeloze chronograaf die redelijk bombproof is, simpel van uurwerk, maar met overal mooie details en net even wat kekkere kleuren dan normaal. Ik ben er al maanden mee in m’n nopjes, en kan 'm van harte aanbevelen.

happy-person-66

85 likes

Heel cool!
Mijn volgende zie ik, met vrij grote kans, ook wel een Farer worden. Tof merk

1 like

Jij had je Speedgraf toch ook verkocht? Dit is een meer dan waardige opvolger. @HanDavinci vond 'm op foto’s generiek ogen, maar eenmaal in het handje kwam hij daar van terug. Als je 'm zou willen passen moet je het maar een keer laten weten. :+1:

1 like

Heel gaaf horloge :ok_hand:t2: die 6 ook voor de subdial gebruiken is een leuke touch .

1 like

Heel mooi!!!
Kleuren van de wijzers ook, speels zoals je dat noemt.

Hoe bevalt “de handwinder” je? Volgens mij heb jij ook voornamelijk automaten in de collectie…

Edit
Erg mooi merk ook Farer, zat gisteravond zijdelings naar Archimede te loeren, zo wissel ik eens naar Farer denk… :blush:

1 like

Thanks; mooie review!
Je hebt me zowaar enthousiast gemaakt over dit merk!

1 like

Yeah klopt, en eens. Deze en de Monopusher vind ik beide hele gave sportieve chrono’s van ze. Heb nu een Tissot 1948 als meer “nette” chrono.

Een Farer GMT zoals jij hem hebt staat ook erg hoog op mijn lijst. Die wil ik wel eens int echt zien ook (als ook deze chrono). Maar eens organiseren dus :v:t2:

3 likes

Heel mooi. Farer is echt een aanrader. Zeker na jouw verhaal en foto’s

1 like

Mijn beste,

Proficiat!!
Een stralende aanwinst!!
Geniet er met volle teugen van!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ik heb nu in totaal drie van die stomme dingen. :slight_smile: En ik draag ze best veel. Aangezien ik horloges toch meestal maar 1 of twee dagen achtereen draag is het lood om oud ijzer, handwinder of automaat.

Die doen ook coole dingen.

Dank je! Farer is in korte tijd veel interessanter geworden dan ze aanvankelijk waren. In het begin dacht ik “zijn dat nou dubieuze quartz shitters?”, maar ze doen steeds interessantere dingen. Neem nu de zijkanten van hun monopusher chronografen:

Knurling of een hobnail over de zijkant, zeg nou zelf… Super tof.

Dat kan geregeld worden. Als jij in het diepe zuiden zit kon het een gevalletje taphuys worden of zo. :slight_smile: PB maar.

Dank!

4 likes

Heel erg mooi!

1 like

Precies! Hier hetzelfde.

Bij Archimede zijn het inderdaad de geblauwde wijzers die me bijzonder aanspreken… keuzes :wink:

Doe het oneerbiedige vergelijk eens als je wilt… Farer VS Archimede… (oneerbiedig omdat het natuurlijk twee totaal verschillende horloges zijn)

1 like

Mooi geschreven NA. :+1: Bizar als je bedenkt dat de Bernina eigenlijk hetzelfde horloge is; verschillend karakter maar toch gelijk. Ik ben wel fan van die opgelegde indices op de Moritz, leveren ook nog eens een mooie lume op. :clap:

1 like

Gaaf weer. Valt mij overigens op dat Farer vaak met een kortere lug to lug werkt tov de diameter (in vergelijking met andere merken).
Heerlijk leesvoer weer :+1:

1 like

Wat een knapperd! Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

1 like

Na het vermakelijke N.A. topic van @MannetjeMar, is dit het tweede mooie N.A. topic verhaal vanavond wat ik lees en bekijk. Bedankt Chris en gefeliciteerd met deze mooie aanwinst!

3 likes

Een mooie toevoeging aan je collectie :ok_hand:t3:

1 like

Leuke vraag. Ik heb twee horloges van Archimede gehad die op dezelfde kast-architectuur leunen, de Klassik en deze Pilot. De Pilot 39 heb ik uiteraard nog, de Klassik leed aan een zeer slecht en flets saffiertje, daar had ik 140 Euro bij moeten schokken om de bolle AR coated variant te nemen. Dit was hem:

Farer, net als Archimede, is een merk in ontwikkeling, maar Farer gaat sneller. Archimede heeft met de Outdoor, Pilot en Klassik 200 serie de basis gelegd voor een fantastische catalogus aan horloges, maar helaas zijn daar nog de te grote 1950-3, de 1950-1 met gelakte wijzers en meh uurwerk (te klein voor de kast, lelijke datumpositie) en de gewone Klassik waarvan de blauwe wijzers ook weer gelakt zijn, en niet hitte-geblauwd.

Daarentegen is de hele Pilot serie van Archimede inmiddels van hitte-geblauwde wijzers voorzien, zijn ze 100m waterdicht en hebben ze een aantrekkelijk gamma van horloges inclusief een mooie GMT en een mooie Pilot chrono. Neem nu de pilot GMT. Dat ding is maar 10,2mm dik!

Archimede heeft het zelfs voor elkaar gekregen om een AUTOMATISCH Valjoux 7750 uurwerk in een horloge te proppen wat niet dikker is dan 13,6mm. Da’s knap. Dat lukt Sinn, Hamilton, Longines en vele anderen gewoon niet. Daarnaast doen ze met de hele Klassik 200 en Outdoor Protect lijnen gewoon aan geharde kasten voor toolwatches onder de 1000 Euro. Dat doen Sinn en Damasko ook niet, dan zijn de enige concurrenten Traska, Seiko en Citizen met hun coatings.

Farer heeft het aanbod veel beter opgekuist dan Archimede. Zelfs hun quartz horloges hebben al snel boxed AR coated saffier, en alles heeft de typische Farer vormtaal en het karakteristieke kleurgebruik. Maar juist de field watches en piloten-horloges van Farer zijn best wel kut. Ze zijn te druk, te gimmicky of net de plank mis, dus ook bij Farer zijn er modellen die ik absoluut niet zou overwegen als ik eerlijk ben.

Dus als je een goeie klassieke Flieger zoekt, of je wilt een Toolwatch met 200m waterdichtheid en geharde kast, of je wilt een semi-dresser die stiekem ook 200m waterdicht is en gehard, ja, dan moet je bij Archimede zijn.

Zoek je een speelse chronograaf, iets met kekke kleuren of, weet ik veel, een drie-hander in aubergine paars met een oranje secondewijzer? Da’s Farer. Allemaal met fatsoenlijke specs.

Tot slot: Farer gebruikt veel Elaboré uurwerken waar Archimede nog de standaard versies levert. Ik moet wel zeggen dat Ickler horloges goed afgeregeld de fabriek uit rollen, en de kasten meer dan prima zijn.

Dank voor de heads up, ik ga 'm opzoeken. :slight_smile:

Dank!

Yup. 41mm doorsnee bij 44mm lug to lug is bijna, bijna net als de Mini Turtle van Seiko. Dat de pin-to-pin maten ook op hun site staan vind ik heerlijk. Die is hier 42mm. Waanzin. Maar draagt goed.

8 likes

Leuke NA en toffe chrono! Ik kan beamen dat Farer cool spul maakt. Ben heel blij met mijn Segrave monopusher, de niffo van jouw Moritz :grin:

1 like

Gaaf horloge en boeiend geschreven review! Nog veel draagplezier gewenst. :blush: :+1:

1 like