NA: Omega Constellation Manhattan ref.368.210

Na een tijdje het internet afschuimen heeft deze mint Constellation mijn pad gekruist. Twintig jaar oud, in de juiste versie, stainless steel en automatic, daar was ik naar op zoek. Meestal worden ze aangeboden in bi-color en quartz.

De Manhattan is een design van een destijds jonge, pas afgestudeerde ontwerpster, Carol Didisheim.

Carol-Didisheim-1981_

De claws ofte ‘klauwen’ in het ontwerp hadden bij de eerste versies een functie, ze hielden namelijk het glas op zijn plaats. Bij deze versies werd ook een nieuwe technologie gebruikt om de uurmarkeringen op het glas te printen. Zo was er geen bezel nodig en kon het horloge zeer plat gehouden worden volgens de in de jaren '80 geldende mode. Bij de latere versie zoals de mijne, verhuisden de romeinse cijfers naar de bezel.

Ondanks het automatisch kal. 1120 ( basis ETA 2892-2) aan boord is het horloge maar 10mm dik, bij voorsprong de dunste automaat die ik ooit in bezit had.
Draagcomfort van het geheel is subliem, soms ‘vergeet’ ik wel eens dat ik een horloge rond de pols heb.

Officieel is de Manhattan uit deze serie maar 35,5mm, maar door het ontwerp draagt deze een stuk groter dan je zou vermoeden. Op mijn 17,5cm pols valt dit horloge perfect naar mijn eigen idee.

De wijzerplaat heeft een wafelpatroon die voor enige diepgang zorgt en heel mooi met het licht speelt.

In eerste instantie was ik bezorgd dat het niks zou worden, doordat dit horloge nogal afwijkt van de duikers en toolwatches die ik meestal aanschaf.
Gelukkig is het een meevaller geworden waardoor ik in de toekomst toch eens sneller mijn gebaande paden op horlogegebied zal verlaten. Blij dat ik eens iets anders in de collectie heb nu. Dit smaakt naar meer.

Bedankt voor het lezen!

64 likes

Mooie constellation. Veel plezier ermee! :+1:

1 like

Veel draagplezier :+1:

1 like

Gefeliciteerd, geniet er van!

1 like

Heel mooi :ok_hand::ok_hand:

1 like

Wat een prachtexemplaar! Zo vind ik hem ook het mooist. :+1:t4:

Deze heeft mijn vriendin een tijdje gehad:

1 like

Mooi hoor, volgens sommige hier een vrouwenhorloge maar daar zou ik mij niet druk om maken :wink:

Groeten van z’n grote broer.

2 likes

Merci @Hamari!
Daar trekken we ons niks van aan, ik koop horloges die ik leuk vind en niet de goegemeente. :wink:
Ik had die mooie Constellation van jou vanmiddag ontdekt naar aanleiding van je suggestie topic rond een nieuwe aanwinst. :ok_hand:

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze niet-alledaagse Omega!!
Een markante verschijning. Mooi hoor.
Veel draag-plezier dan ook. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Door t lugloze ontwerp denk ik dat n grotere maat al snel overhang zal vertonen. Of dat de schakels minder mooi om de pols vallen.

1 like

Inderdaad, maakt een groot verschil.
Omgekeerd werkt het ook, bij grote horloges zoals de Tuna is 47mm ook geen probleem om dragen op kleinere polsen door het lugloze ontwerp.

1 like

Mooi verhaal!
En gefeliciteerd met de NA. Geniet ervan

1 like

Heel mooi!

1 like

Heel mooi, gefeliciteerd!

1 like

Mooi hoor. Inderdaad helemaal de goede uitvoering.

1 like

Hangt idd samen met ontwerp vd bandaanzet. Zo n stuk uitstekende bandaanzet maakt t fors.

1 like

Erg fraai, de klasse straalt er van af :ok_hand:

1 like

Mooie aanwinst in een mooie staat zo te zien! Dit wordt onderhand toch ook wel een klassieker wat mij betreft, zeker in de(ze) juiste uitvoering.

Veel draagplezier!

1 like

Prachtige aanwinst! In deze staat zie je ze inderdaad bijna nooit, gefeliciteerd!

1 like

Fraai! Een Omega is sowieso nooit verkeerd. En ik hou wel van een beetje eigenwijzigheid :+1:

1 like