NA: Omega Globemaster

Zo. Een van de meest gehoereerde horloges van HF is op dit moment in mijn bezit!

Na een omzwerving via @cosmograf, @Rolopalooza en @Jurtz ben ik de vierde(?) eigenaar van dit klokje, dat nog geen jaar geleden de winkel verliet. En ik ben er behoorlijk blij mee.

Waarom een Globemaster?
Ik ben niet zo van de impulsaankopen. Normaalgesproken lees ik me tijdenlang in, wik en weeg ik en doe ik daarna een aankoop. Zo heb ik bijvoorbeeld ruim 2 jaar zitten puzzelen voordat ik mijn GM M2 eindelijk kocht.

Zo niet dit keer. Al sinds ik jaren geleden eens een gouden '72 ‘Connie’ Pie Pan had (en verkocht omdat ik niet van goud hou) ben ik op zoek naar een stalen versie. Het liefst Ă©Ă©n met een beads of rice stalen band. Behalve (of: doordat) die krengen niet te vinden zijn, gaan ze voor de hoofdprijs weg.

Afgelopen vrijdag kreeg ik een appje dat er een moderne Pie Pan op HF te koop zou staan. Voor een schappelijke prijs. Ik zat vrij stevig (en al vrij lang) in de kroeg, maar besloot toch mijn interesse te tonen. Een dag later had ik 'm om mijn pols!

TL;DR: ik wilde een stalen vintage Constellation, maar te duur en niet te vinden. Dus in een impuls maar de moderne gekocht.

Leuk, maar wat is het eigenlijk?
Dit is een vraag die ik mezelf na een halve week dragen ook stel. Wat heb ik nou helemaal gekocht?

Op het eerste oog is het een soort van dresswatch. Want: Constellation, sober design, minimalistisch, geen screw down kroon, wordt -naast op staal- ook geleverd op leren alligatorband met deployment.

Maar toch niet helemaal. Het is namelijk ook een sporthorloge: de diameter is 39 mm. De WR-rating is 100 meter. Voelt robuust aan. Oogt best stoer met de datum op 9 uur. Er zit een stevige stalen band op.

Maar ook dat is het niet. Is het een show-off horloge met technische hoogstandjes? Ook daar zie ik kenmerken van. Het horloge heeft -naast COSC- ook een certificaat van het nog veel strengere METAS en is daardoor een ‘Master Chronometer’. De afwijking over de afgelopen 4 dagen is in totaal nog geen 4 seconden. De bezel is van extreem hard materiaal: wolfraam. Het horloge heeft twee veertonnen met in totaal 60 uur power reserve. En een GMT-achtige bediening van de urenwijzer, die je per uur kan verzetten.

We zijn er bijna. Hou nog even vol. Het horloge is bestand tegen magnetische velden van 15.000(!) gauss (ter vergelijking: de Rolex Milgauss gaat to 1.000 gauss). Dat is Omega zelfs gelukt met een glazen caseback! Door het co-axial escapement is er minder frictie en dus minder service nodig. Het uurwerk kan een impact van 5.000 G aan; dus ook geschikt om mee te golfen of tennissen.

Wat het precies is weet ik dus niet. Maar de combi van een dressy sporthorloge of een sportief dresshorloge met de bestes mechanische snufjes die Omega te bieden heeft spreekt me erg aan.

Maar wanneer draag je dit horloge dan?
Vooralsnog: altijd. Is ook niet zo gek als je een horloge 4 dagen in bezit hebt. Hij lijkt prima te passen bij casual kleding en een pak (dat ik zakelijk draag). Ik heb 'm vooralsnog gedragen op stalen band en op (nep) kroko-lederen band. Beiden staan prima. In de zomer zal ik vooralsnog sneller voor staal kiezen, in de winter voor leer.

Ik lees overigens van andere mensen met een wat kleinere pols dat de band wat ‘overhangt’. Ik zelf ervaar dit probleem niet.

Volgens mijn vriendin kan ik dit formaat prima hebben als ik een pak draag. Gevoelsmatig vind ik 'm wat groot (ik draag normaal 36mm bij mijn pakken). Maar een blik in de spiegel toont dat het zeker niet misstaat bij een pak.

Heeft het nog enige vorm van geschiedenis?
Ja. Ook dat nog. De Globemaster is qua design geĂŻnspireerd op Constellation horloges uit jaren '50, '60 en '70. Verschillende design-elementen zie je terug in deze klok, waaronder de pie pan wijzerplaat (gekant en met hoogteverschil), de C-case, de wijzers en de ster op de wijzerplaat. Ook de achterkant doet denken aan de Constellations van weleer, met de medaille met het Geneefse observatorium en 8 sterren.

Ik lees her en der wat gepruttel en gesputter van mensen die het een Datejust-ripoff vinden, met name door de bezel. Dat ben ik niet met deze mensen eens. Als je plaatjes bekijkt van de C-shape Constellations dan valt op dat dit type bezel al ruim 60 jaar door Omega wordt gebruikt. De bezel van mijn (ex-)Datejusts had bovendien een totaal andere uitstraling door de grotere ‘stappen’ en de kleur (witgoud, een stuk blinkender dan wolfraam).

Is het een betere investering dan een Rolex?
Zucht. Moet dit nou? Ja? Nou, oke dan. Daar gaan we.

Qua investering als nieuw horloge denk ik niet. Retail gaat dit horloge (nieuw) voor 6.800 Euro. Ik heb er 3.000 minder voor betaald, terwijl het horloge nog geen jaar oud is. Dat is een best wel enorme afschrijving.
Rolexen van een jaar oud (mits courante modellen) gaan voor 150 tot 175% van de retailprijs. Dus een vergelijking daarmee gaat niet op.

Aan de andere kant durf ik best te stellen dat -voor de hoeveelheid kwaliteit die je krijgt- deze Globemaster voor de prijs die ik er voor heb betaald vele malen beter is dan wat ik voor hetzelfde geld aan Rolex had kunnen kopen. Vergeleken met mijn Rolex GMT ben ik -op horloge-fetisjistisch niveau- veel, veel dieper onder de indruk van de Globemaster. Het scheelt dan ook 20 jaar aan ontwikkeling, maar de Rolex is het in de huidige markt het driedubbele ‘waard’.

Ergo: voor de nieuwprijs is het een minder effectieve investering dan een Rolex. Maar gebruikt en met de kop er af in mijn ogen Ă©Ă©n van mijn top-aankopen.

Fijne review! Wel wat chaotisch, maar dat vergeven we je. Fijne vent. Heb je nog vragen aan ons?
Ja. Ik ben nog wel op zoek naar een mooie kroko-band (diep donkerblauw of donkerbruin?) met een deployment gesp voor naast de stalen band. Heeft iemand hiervoor goede tips? Als ik het bij Omega aan wil schaffen voor dit model dan ben ik een goeie 700 Euro verder. Dat vind ik wat teveel van het goede.

Lullo, je vergeet de foto’s!
Dat is gewoon niet waar.

133 likes

Veel plezier met je hoer! Geniet ervan! Lekkere aanwinst!

7 likes

Van harte gefeliciteerd! Prachtig horloge, heel veel plezier er van!

1 like

Het zijn vriendjes!

15 likes

Hieperdepiep Globemaster-a. Van harte :+1:

2 likes

Ik zou zelf geen Globemaster willen, maar desalniettemin heel veel plezier ermee. :+1:

7 likes

Nice :+1: Gefeliciteerd.

Ik draag hem zelf nu vooral veel op de zwarte kroko-band van mijn GO. Klinkt misschien wat saai, maar dat ‘monochroom’ staat hem erg goed moet ik zeggen.

1 like

Hi,

Mooi geschreven NA. Geniet ervan! Is bij mij een blijvertje

Groet, Vincent

2 likes

Haha van harte zeg! Beauty! Ook prachtig op staal!!

Je review slaat de spijker wel op zijn kop. Voor mij is het een sportieve dresser. Voornamelijk om dat ik de bij mijn exemplaar passende staal-gouden band niet kan betalen.

10 likes

Ik zie hem iedere keer voorbijkomen en ik vind hem gaaf.

Geniet ervan.

2 likes

Veel draagplezier :+1:

2 likes

Ik besef me nu pas dat mijn avatar een (zelfgemaakte macro)foto is van de ster op de plaat van mijn vorige Constellation (het jaren 60/70 model). Stiekem sluimert het dus al langer


3 likes

Wanneer gaat ie naar mij toe?

1 like

Mooi hoor en leuk verhaal.

Maar de eretitel ‘forumhoer’ is voor de Seiko Fiffer gereserveerd. :wink:

1 like

Heel veel plezier ermee, blijft een topper!!!

3 likes

Leuk geschreven, super mooi horloge. Ik zie deze ook nog wel eens aan mijn collectie toegevoegd echter kan op dit moment geen keuze maken voor welke kleur. Het liefst beide maar dat gaat hem niet worden. Veel plezier ermee!!!

1 like

Mooi horloge 
 al ben ik natuurlijk ook wel wat bevooroordeeld :wink:

Laat die mensen maar vinden wat ze willen 
 :wink:

Mooie vergelijking tussen de GM en DJ hier : link

1 like

Gefeliciteerd met deze topper. Heb hem zelf afgelopen weekend op de pols gehad bij een AD. Ga je jaren plezier aan beleven, goede beslissing. :+1:

1 like

Prachtig deze Omega Globemaster, in alle opzichten een goede koop. Als je de aanschaf van een Omega een beetje strategisch aanpakt, zoals je nu hebt gedaan, heb je je geld goed belegd. Een echte Omega liefhebber doet dit juweel niet meer weg, want er komt een moment dat Omega het gezochte merk gaat worden😁! Veel plezier met je NA.

6 likes

Lekker geschreven. Van harte met je aanwinst.

1 like