NA: Omega Ploprof 166.077

Dankzij een goeie vriend van me kon ik een volledig originele vintage Ploprof op de kop tikken. Ik had net een horloge verkocht dus dat kwam perfect uit. Deze Ploprof heeft een ongepolijste kast met originele dial, wijzers, bezels en zelfs de originele mesh bracelet. Die combinatie is ontzettend zeldzaam, aangezien er heel veel service dials en wijzers hebben, en nog meer hebben een service meshband. Maar genoeg geluld, tijd voor de eerste foto:

Zoals je ziet is het glaasje een beetje “mistig”. Dat ga ik nog laten repareren, een nieuw glaasje is al onderweg. Ik wil hem trouwens ook terug waterdicht maken dus er komt allicht een full service met nieuwe pakkingen etc.

De Ploprof is allicht voor velen een zeer gekend horloge. De naam is een samentrekking van “Plongeur Professionel” wat zoveel betekent als “Professional Diver”. Het horloge kwam in 1971 op de markt en kostte maar liefst 3x meer dan de corresponderende Rolex.

Omega kwam de vraag tegemoet van professionele duikers, die steeds op grotere diepte duikten, om een horloge te ontwikkelen dat deze nieuwe uitdagingen aankon. Helaas was Rolex hen voor, maar de Ploprof is daarom zeker niet minder een meesterwerk. Het is een klassiek voorbeeld van “function over form”, hoewel het door de jaren toch ook een modeaccessoire bleek.

Jullie weten allicht dat ik al een moderne Ploprof bezat;

Ik vind deze moderne Ploprof nog steeds een ronduit prachtig horloge met een afwerking en high end uitstraling die vele malen hoger ligt dan het origineel, maar ik vind het een beetje gek om 2 Ploprofs te houden dus vermoedelijk gaat deze eruit. Het zou immers zonde zijn om de vintage weg te doen omdat het zo zeldzaam is om ze in deze staat te vinden. Bovendien vind ik de originele nog steeds het grootste icoon, omdat het zo’n revolutionair horloge was in de 70s. De vintage Ploprof is echt een liefhebbershorloge en roept bij mij een diepere emotionele reactie op dan de nieuwe.

Als laatste sluit ik dan nog af met een extra foto, ik hoop dat jullie ervan genoten hebben, ikzelf ben alvast in de wolken met deze vondst!

156 likes

Echt iets unieks, zeker zo’n originele! Proficiat!

1 like

Prachtig horloge! Meer foto’s graag :grin:

1 like

Baas, past perfect bij je avatar :ok_hand::muscle:

1 like

WoW !! Ja prachtig !
Staat hoog op mijn verlanglijst!
Welke nieuwe heb je dan Kleur Titaan?
En ga je die weg doen?
Wat een prachtig horloge !!
Veel plezier ermee.

1 like

Ik heb nog de vol stalen, die ondertussen niet meer leverbaar is. Die Titanium versie dat ze nu maken vind ik een tikkeltje flauw, om eerlijk te zijn. Een echte baas heeft een stalen Ploprof :slight_smile:

En ja, die gaat er allicht uit, maar ik heb al een vriend die staat te popelen om hem over te nemen en vermoedelijk komen we er wel uit. :wink:

1 like

Thanks, ik ben een stevig uit de kluiten gewassen kerel dus zo’n Ploprof staat me prima :laughing:

1 like

Tof :ok_hand:

:point_down:

1 like

Proficiat, prachtig! En qua afmeting nog een stukkie draagbaarder dan de moderne varianten (ook prachtig hoor).

En idd, een Ploprof hoort staal te zijn imho, de nieuwste versie is een beetje mwah…

1 like

Wauw, heel cool! Gefeliciteerd!

1 like

Ik had al zo’n idee toen ik de wristshot zag, de ploprof lijkt zo best een normaal formaat te hebben :sweat_smile:

1 like

Ja! De enige echte! Heel erg vet, gefeliciteerd!

1 like

Waanzinnig cool horloge! Hoop er ooit ook een te bemachtigen. Gefeliciteerd met je vondst en veel plezier ermee!

1 like

Gefeliciteerd Bart. Mooie aanwinst :partying_face::clinking_glasses:

1 like

Prachtig! :heart_eyes:

1 like

Heel erg tof!

De moderne kan ik overigens ook waarderen :smiley:

1 like

Ploproficiat met de aanwist

6 likes

Wat een heerlijke NA!

Geniet er van, maar dat moet zeker goed komen, jou kennende :wink: :+1:

1 like

Dit is een echt icoon onder duikhorloges. Knap.

1 like

Super idioot maar ontzettend tof ding! Gefeliciteerd!!

1 like