NA omega ratcheting clasp

Allereerst alvast excuses voor de fotokwaliteit. Het is al laat en telefooncamera’s en kunstlicht blijven geen topcombi.

Deze klatser ben ik zo enorm blij mee. PO 8500 in 42mm.

Maar waar ik al bang voor was gebeurde. Ik kon geen perfect fit krijgen. Geen fijnverstelling op de suiting. Laat staan een sluiting met ratcheting systeem die on the go te verstellen is.

In het verleden heeft mijn Tudor Black Bay Blue het nest moeten verlaten doordat ik geen goede passing kon krijgen. Bij zwaardere klokjes (PO is zwaar) is het voor mij belangrijk dat ik hem strak kan dragen zodat ie geen kant op gaat. Laat mijn pols nou behoorlijk gevoelig zijn voor temperatuurswisselingen… gevolg HET IS NOOIT GOED!

Waar ik voor de Tudor geen oplossing kon vinden is die er wel voor de PO!! En zal ik eens wat verklappen? Het is ook nog eens een bizar goedkope oplossing!

Een OEM Omega sluiting met snelverstelling (van de 300m master co-axial)die zonder aanpassingen op je PO past! En daarbij maakt het dus niet uit of je een 42 of 45.5 hebt. Het kan gewoon :smile:

Dit is hem

Dicht

Open

Mijn opinie:
Hij is perfect! Ja hij is wat breder dan de originele sluiting maar zo is ie al bedacht voor de 300m master co-axial die ook 18mm bandbreedte bij de sluiting heeft. Eigenlijk past deze wat lompere sluiting best wel goed bij “zware” karakter van de PO.

Het mechanisme werkt heel fijn en precies. Klokje moet wel even van de pols af. Dat vind ik zelf het enige minpuntje. Ik ben geneigd 10x per dag mijn snelverstelling te gebruiken en dat werkt het mooist als je hem niet af hoeft te doen. Maar dat is muggenzifterij.

Helaas vond ik het nodig om de schroefjes al los te halen thuis… 1 compleet kapotte schrefkop en een snee in mn vinger verder maar gestaakt. Goed gereedschap is het halve werk laten we maar zeggen.

Gelukkig waren daar mijn vrienden van Movements in Hengelo (zij hebben de sluiting ook geleverd). Zij hebben de sluiting geplaatst en dat alles voor nop. Binnenkort maar eens wat nieuwe schroefjes bestellen. Want ik en mijn voorgangers hebben de schroefjes in de banden toch wel wat mishandeld :unamused:

Dit is het bestelnummer voor de liefhebbers:

Wat vergelijkingsplaatjes met de originele sluiting:

Alle PO eigenaren. Twijfel niet! Beste 125,- die ik in lange tijd besteed heb :sunglasses:

29 likes

Top gedaan , Enjoy! :thumbsup:

1 like

Goed verhaal en ik herken het probleem.

Vindt de sluiting wel erg groot t.o.v. het origineel.

2 likes

Wellicht is het een goed idee om de topic titel aan te passen zodat duidelijker is waar het over gaat. Zou jammer zijn als leden dit handige topic over het hoofd zien.

1 like

Eindelijk een goede fit! Hopelijk heb je nog veel plezier van de PO! 1 van de mooiste duikers, misschien wel de mooiste…die er is

Oh ja, kijk anders eens bij de uitgenomen links of daar mooiere schroeven bij zitten, wissel ze je om

(Al denk dat je m op volledige lengte hebt)

1 like

Doordat deze sluiting langer is heb ik nu twee losse schakels en we hebben de mooiste schroefjes verzameld voor in de band :slight_smile:

Nice! Maar toch bijzonder dat het niet de standaard is tegenwoordig…

1 like

Nou het toeval wil dat de nieuwe PO’s ook voorzien zijn van deze sluiting. Enige verbetering wat mij betreft want vind ze nogal druk geworden.

Maar het is schandalig dat Omega dit niet al tig jaren op z’n duikers aanbied

1 like

Ik heb het “probleem” van de net-niet-goede fit ook met mijn Seamaster 2254.50.

Vraag mij af of ik dat met deze sluiting kan oplossen, of dat ik een andere gesp van Omega moet hebben.
Ik zal Schaap en Citroen eens bellen.

Stalen band van mijn speedy is ook of te vast of te los

Ja dit is mijn enige minpunt aan de Omega’s.

Ongelofelijk inderdaad dat ze dit niet jaren geleden al hebben opgepikt en verbeterd.

Ik heb sowieso het idee dat ze bij Omega niet al te snugger zijn en niet al te snel van begrip.
Tudor ramt duidelijk op de deur om hun plaats in te nemen.

Ik meende te weten dat Speedmasters toch een verstelbare gesp hebben…?

Deze clasp heeft idd een grote meerwaarde en dat voor slechts 125€. Helaas sluit het profiel, wat zichtbaar wordt in uitgeschoven positie, niet mooi aan bij de band van mijn seamaster diver 300m.

Mooie oplossing! Wel wat lomp ten opzichte van de vorige, maar zoals je zegt: het horloge kan het prima hebben!

Je kunt 1 gaatje in de gesp verstellen

Wawawiewa very nice

Bouke, dank voor je heldere review. Super investering van slechts 125 euro inderdaad! Vraag nog, hoeveel afstelpunten heeft de gesp precies? Enig idee hoeveel mm er tussen de verschillende punten zit?

Voor de geinteresseerden, dit is een direct fit op de Planet Ocean, hij kan echter ook op de Speedmaster modellen met schroefband geïnstalleerd worden. In dat geval heb moet je echter ook twee endlinks bestellen van Speedy Mark ii, die ook de zelfde sluitling heeft. Zonder deze endlinks past hij niet.

Ik heb het zelfde probleem met polsen die behoorlijk uitzetten en krimpen en ga er daarom ook een bestellen voor mijn Speedy 9300 Titanium. In dat geval is de mod wel iets duurder… Bijna E300 voor de gesp en nog twee maal E75 voor de endlinks. Maar goed, dan past mijn grail wel altijd en overal super om de pols.

2 likes

Ik heb gemeten. Kom aan 1cm. En je hebt 6 standen in totaal. Min en max meegerekend :wink:

Jammer dat de titanium versie zo duur is :frowning:

1 like

Zou je daar eens een foto van willen posten? Smpc moet ook wel meesterlijk zijn met een goede clasp :blush:

Thanks! Dat moet helemaal goed komen dan.

Hij past dus ook op de 45.5, Bouke? Is toch een 2mm bredere band? Toeval wil dat ik vandaag een 45.5 PO heb opgehaald (je wordt bedankt).

Heb je foto hoe hij er om de pols eruit ziet met snelverstelling enigszins open?