Anderhalf jaar geleden kocht ik een Seamaster 120 en daar heb ik behoorlijk wat moeite in gestoken om die weer richting origineel te krijgen. Heb ik natuurlijk ook een verhaaltje over geschreven… Zo’n projectje bevalt me wel. Vind het erg leuk om te speuren naar goede onderdelen en uiteindelijk weer een ‘kloppend’ horloge in elkaar te zetten. Nu zijn er rondom die Seamaster 120 nogal wat verschillende modellen die mij erg aanspreken.
Bijvoorbeeld de mijne, bouwjaar 1968, ref 166.0027. Voorzien van de 1098 band met 547 endlinks. Stabiele cal 565 onder de motorkap (de mijne een 561, maar soit), voor mijn pols een prettige 37mm.
De endlinks voor bovenstaande haalde ik weg bij een kerel uit Zwitserland, die mij ongevraagd een foto stuurde van zijn Seamaster 120, ref 166.0073.
En toen zag ik hier op HF een topic van iemand die via zijn tante in een laatje een Omega Seamaster 120 “Jacques Mayol” Plongeur De Luxe in deplorabele staat vond. Ik doe nog steeds mijn best om die van hem over te nemen, maar dat is niet heel succesvol.
Plaatje is in van een model in goede staat, van rond 1980 en vernoemd naar de wereldberoemde ‘Dolphin man’ Free Diver, die in de jaren 70 en 80 een begrip was en talloze wereldrecords vestigde. Dit horloge is voorzien van een quartz uurwerk, het inhouse 1300 Omega caliber. Ref: 396.0900
En dan zijn er nog talloze, voor mij soms minder aansprekende, modellen uit de 120 range. Maar goed, het zaadje was gepland, ik wil er ook 1. Maar ja, ze zijn niet meer goedkoop. Hieronder een voorbeeld van de prijsontwikkeling van mijn Seamaster 120.
En toen kwam er via eBay wat voorbij wat bleef hangen. Een zogenaamde Seamaster 120 Calypso III ref: 196.0285. Geen idee eigenlijk waarom ze die Calypso noemen, maar het horloge zelf is in heel slechte staat. En dat vind ik nou net leuk, want dan valt er wat op te knappen. Dit is hem:
Wat mankeert er aan?
- Bezel zeer verweerd
- Wijzerplaat heeft sleepsporen en slijtage
- Kroon schroeft niet meer
- Uurwerk heeft corrosie
Dus, óf de grootste miskoop ooit óf een leuk opknappertje! Kon hem voor een leuk prijsje kopen. Ik zal dit topic up-to-date houden zodra hij binnen is en ik weer meer info over het horloge heb (waarom het Calypso heet bijvoorbeeld.
Ps, deze site heeft een prachtig overzicht van verschillende generaties Omega divers.