NA: Omega Seamaster 120 'Calypso III' - niet voor tere zieltjes

Anderhalf jaar geleden kocht ik een Seamaster 120 en daar heb ik behoorlijk wat moeite in gestoken om die weer richting origineel te krijgen. Heb ik natuurlijk ook een verhaaltje over geschreven… Zo’n projectje bevalt me wel. Vind het erg leuk om te speuren naar goede onderdelen en uiteindelijk weer een ‘kloppend’ horloge in elkaar te zetten. Nu zijn er rondom die Seamaster 120 nogal wat verschillende modellen die mij erg aanspreken.

Bijvoorbeeld de mijne, bouwjaar 1968, ref 166.0027. Voorzien van de 1098 band met 547 endlinks. Stabiele cal 565 onder de motorkap (de mijne een 561, maar soit), voor mijn pols een prettige 37mm.

De endlinks voor bovenstaande haalde ik weg bij een kerel uit Zwitserland, die mij ongevraagd een foto stuurde van zijn Seamaster 120, ref 166.0073.

En toen zag ik hier op HF een topic van iemand die via zijn tante in een laatje een Omega Seamaster 120 “Jacques Mayol” Plongeur De Luxe in deplorabele staat vond. Ik doe nog steeds mijn best om die van hem over te nemen, maar dat is niet heel succesvol.

Plaatje is in van een model in goede staat, van rond 1980 en vernoemd naar de wereldberoemde ‘Dolphin man’ Free Diver, die in de jaren 70 en 80 een begrip was en talloze wereldrecords vestigde. Dit horloge is voorzien van een quartz uurwerk, het inhouse 1300 Omega caliber. Ref: 396.0900

En dan zijn er nog talloze, voor mij soms minder aansprekende, modellen uit de 120 range. Maar goed, het zaadje was gepland, ik wil er ook 1. Maar ja, ze zijn niet meer goedkoop. Hieronder een voorbeeld van de prijsontwikkeling van mijn Seamaster 120.

En toen kwam er via eBay wat voorbij wat bleef hangen. Een zogenaamde Seamaster 120 Calypso III ref: 196.0285. Geen idee eigenlijk waarom ze die Calypso noemen, maar het horloge zelf is in heel slechte staat. En dat vind ik nou net leuk, want dan valt er wat op te knappen. Dit is hem:

Wat mankeert er aan?

  • Bezel zeer verweerd
  • Wijzerplaat heeft sleepsporen en slijtage
  • Kroon schroeft niet meer
  • Uurwerk heeft corrosie

Dus, óf de grootste miskoop ooit óf een leuk opknappertje! Kon hem voor een leuk prijsje kopen. Ik zal dit topic up-to-date houden zodra hij binnen is en ik weer meer info over het horloge heb (waarom het Calypso heet bijvoorbeeld.

Ps, deze site heeft een prachtig overzicht van verschillende generaties Omega divers.

50 likes

Kannie wachten :heart_eyes:

1 like

Leuk horloge. Benieuwd of het wat is :slightly_smiling_face:

Beetje tegenstrijdig dit :sweat_smile:

1 like

Ha, ja je hebt volkomen gelijk. Heeft wel een reden hoor. De 565 en 561 verschillen echt amper iets van elkaar: de 565 heeft een datum quickset (dat mis ik wel enorm overigens op de 561, maar dat terzijde). De 561 daarentegen is een Chronometer uurwerk, dat ‘staat’ wel ergens voor. Wat het precies voor deze twee versies betekent weet ik dan weer niet, lees dit op het web:

Vaak is er weinig verschil tussen chronometer- en niet-chronometerversies van een specifiek kaliber - soms is het puur de hoeveelheid aanpassingen die aan het horloge zijn gedaan. In andere gevallen zijn er fysieke verschillen zoals een andere regelaar, betere afwerking van kroon- en ratelwielen, etc, maar vaak hebben deze niets te maken met de prestaties en zijn ze puur cosmetisch.

En

Het heeft een chronometer-classificatie, wat betekent dat het is getest en gecertificeerd om aan bepaalde precisienormen te voldoen. Het werd tijdens de productie in verschillende temperaturen en in 5 standen afgesteld.

De uurwerken zijn ook praktisch dezelfde afmetingen, het scheelt slecht fracties van millimeters. Volgens mij is het zelfs mogelijk om met dezelfde basis een 565 of een 561 te maken, maar dat kan @Horloge24 of @Jero1 veel beter vertellen.

Met dat alles in het achterhoofd vond ik het niet de moeite waard om ook het uurwerk te laten wisselen. Maar goed, met een 565 zou het wel ‘echt’ kloppend zijn.

2 likes

Chronometer is een betere afstelling van het echappement en balans met spiraalveer.
(Moet je natuurlijk wel een goede basis hebben om mee te beginnen anders lukt het nooit)
Dat bepaalt uiteindelijk het exact lopen van het uurwerk gemeten onder gecontroleerde omstandigheden.

Groeten Jeroen

2 likes

Leuke aanwinst; ben heel benieuwd wat voor lijken er allemaal in die kast zitten :smile:
Veel plezier alvast :+1:

1 like

Ik hoop geen enkele en dat het enorm meevalt, maar helaas is dat vaak niet zo. Haha.

Ha Jeroen, is het ook mogelijk om met een kleine aanpassing van een 561 een 565 te maken dan? Of is dat een grote ingreep, door die datum snelverzet oid.

2 likes

Dat is inderdaad een behoorlijke ingreep, je zult bijna alle onderdelen van de verzetting moeten wisselen en ik weet even niet uit mijn hoofd of de platine daar ook nog op is aangepast.

1 like

Weer wat geleerd, nog even en ik ben zelf horlogemaker.

1 like

Prachtig! Ik ga het volgen :ok_hand::ok_hand:

1 like

Leuk dat je steeds opzoek bent naar horloges die je een tweede leven kan geven!
Ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat :grin:

2 likes

Mooi project, zet ‘m op :+1:

Oh ja,

even kijken dat de (geïntegreerde) bracelet om je grote pols past, anders kan je ook nog een extra link gaan zoeken :thinking:

1 like

Hij zou moeten passen, volgens de verkoper is de bracelet nog 18,5cm, dat is meer dan genoeg voor mij.

3 likes

Klopt zit allemaal in de 550 serie familie, veel onderdelen zijn uitwisselbaar. In het geval van een datum met/zonder quick-set zit er nogal wat verschil in het keyless gedeelte.

Ik schroef de laatste tijd elke week wel een paar in en uit elkaar :sweat_smile: Ik heb eventueel nog wel een zo goed als complete 565 (alleen de rotor mist).

2 likes

Mooi , ben benieuwd

1 like

Calypso was de naam van de boot van Jaques Cousteau. Misschien dat daar de naam van jouw duiker vandaan komt?

3 likes

Zit te zoeken en te kijken of er afbeeldingen zijn waar dit horloge op staat, maar niet gevonden nog. Wel mooie artikelen zijn er over geschreven zeg:

4 likes

Daar moest ik ook aan denken!

Vorige week was het horloge nog aan de Gold Coast in Australie, inmiddels ligt het in Utrecht naar een gracht te kijken.

En ja, ik heb een zwak voor oude boxen. Ik weet dat er mensen helemaal loesoe gaan op mensen die doosjes verkopen en weet ik veel wat, maar ik vind het enorm z’n charme hebben.

Helaas is de achterkant van de box los/kapot. Wellicht begin ik eens met dat te repareren. En dit is dan de inhoud:

En wat een plat horloge zeg, dat was me van tevoren niet opgevallen:

Eerst maar eens de kroon fixen en misschien die bezel eraf en weer recht vast drukken. Dan zal het hier een hele tijd stil zijn tot er vorderingen zijn qua onderdelen…

7 likes

Deze was me ook ooit eens opgevallen, zoals je hier kan lezen.

Dank je voor de link trouwens. Die SHOM is ook een leuk horloge.

1 like