🚨 NA! Omega Speedmaster 105.012 uit 1967, een tijdcapsule?

Erg leuk om over al die details te lezen.

Proficiat!

1 like

Zeker waar. Ik zou een onafhankelijke maar wel omega gecertificeerde horlogemaker kiezen ipv naar omega zelf. Eentje met een bak ervaring en goede connecties. Die kan dan extra zorg dragen en je loopt ook geen risico op perongeluk polijsten of vervanging van onderdelen waar je niet om gevraagd hebt.

Je kunt dan meteen de horlogemaker die je kiest vragen of die voldoende connecties heeft om bij geval van het noodlot (sneuvelen van de chrono wijzer bijv.) hij aan periode correcte vervanging kan komen.

Succes :+1:

1 like

Nogmaals dank! Ik ga zeker op zoek naar iemand die het spelletje echt snapt. Een vervangende wijzer is al lastig te vinden, maar eentje met dezelfde verkleuring is hetzelfde als zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ik heb nog een meting gedaan met de kroon tegen de sensor aan. Dat voelt heel onnatuurlijk want het horloge zit in de reguliere stand er dan ondersteboven op. Het gaf toen een meer consistente meting die in lijn ligt met het dagelijks dragen en de afwijking die mij opviel. Dus dat is inderdaad veel beter.

2 likes

Leuke interpretatie wel. Moest er om gniffelen.
Je kunt het horloge draaien zonder te flippen om de kroon tegen de sensor te krijgen.

Random foto voor het idee.

2 likes

Ik zie hier wel ruimte voor een service gezien het beeldscherm… :wink: …voor de Omega tip ik (actief!) forumlid Horloge24. Fully certified.

2 likes

Haha het is een random foto van internet. Niet de mijne :shushing_face:

Edit; sluit ik me helemaal bij aan @PeterLC. ik zou deze geweldige pre moon zonder meer toevertrouwen aan André @Horloge24

2 likes

Bewust een Rolex gepakt? :joy:

3 likes

Goed om te weten! André is sowieso een topper!

Dat klopt inderdaad, helemaal horizontaal maakt het uiteraard niks uit. Maar als je het horloge 45 graden gekanteld wilt zetten (zoals op mijn eerdere foto), dan is het ondersteboven. Het kan dan alleen precies verticaal. Of zijn dit de enige posities die er toe doen bij de metingen? Dus helemaal plat, helemaal rechtop en op z’n zij? :slight_smile:

Horizontaal:

Verticaal:

2 likes

Je kan in 6 posities meten:

1 like

Ligt aan de test normen van de fabrikant/welk labeltje ze eraan willen plakken.

ETA heeft bijvoorbeeld los van COSC;

COSC is 5 posities;
Verticaal; Kroon op 3u, op 6u en op 9 uur.
Horizontaal; wijzerplaat naar beneden en boven wijzend.

Metas is 6 posities; 3,6,9,12 en wijzerplaat beneden en boven.

Los van posities zijn er natuurlijk bij COSC en metas nog wat meer eisen.

1 like

Dat klopt en 45 graden gekanteld kan ook, maar dan is het horloge dus ondersteboven (als je de kroon tegen de sensor houdt).

Wederom bedankt! 45 graden schuin staat er idd niet tussen :smile:

Geen idee of er fabrikanten zijn die dat doen, maar het is wel een leuke positie voor fotos :rofl:. Daar zie ik het meestal voor gebruikt worden.

Volgens mij kun je wel de hele sensor een slag ronddraaien, en dan kantelen naar de schuine positie. Klopt dat?

1 like

Wow! Mooi verhaal en prachtig horloge :heart_eyes:

1 like

Iedereen bedankt voor het lezen en de leuke reacties!

Nee alleen dan naar achteren en dan zit alles in de weg, het zal idd alleen voor de foto’s zijn :laughing:

Moet jullie misschien teleurstellen maar aan een vintage model begin ik niet meer. Vaak veel slijtage en door de merken geen ondersteuning voor onderdelen. Ook het speuren naar onderdelen kost me als professional teveel tijd.

Reparaties aan horloges vanaf bouwjaar 1985 is mijn richtlijn. Speedmaster met 861 uurwerk is een uitzondering op de regel.

@PeterLC , @Nash en @Watchstick_81 bedankt voor het vertrouwen.

5 likes

Wat een magisch verhaal en prachtige foto’s. Een Speedmaster blijft toch wel de grail.

2 likes

Wat een fantastische rapportage. Heel erg gaaf. Prachtige foto’s, alle details. De liefde spat er vanaf, en wat is die 321 speedy in mooie staat zeg. Hulde voor de aanwinst en dit verslag!

2 likes

Kom je net terug van vakantie en is dit het eerste topic wat ik open.
Wat een prachtig verhaal, goed beschreven en zeer leerzaam voor een leek zoals ik wat betreft de vele verschillende Speedmasters.
Veel plezier met dit prachtige horloge en bedankt voor deze uitgebreide presentatie.

1 like

Bedankt voor de vriendelijke reacties! :wave:

Het Watchfid boek is binnen (hoort bij de aankoop maar werd nageleverd). Heel netjes verzorgd, ieder onderdeel wordt beschreven en krijgt een score. De totaalscore van dit horloge was dus 9,3 van 10. Hieronder wat pagina’s.

6 likes