Proficiat!
Bij deze een leuk, maar kort video’tje:
Proficiat!
Bij deze een leuk, maar kort video’tje:
En zo is iedere wereld anders. Niet iedereen loopt over de maan, niet iedereen duikt tot grote diepte en niet iedereen doet de afwas nog ouderwets met de hand (ik wel trouwens!). Leuke discussies dit alitjd, doet me een beetje denken aan de vraag “Kun je met een suppie golfen?” Mijn antwoord is steevast “Ja!”. Hoe ik dat weet? Eigen ervaring en de fabrikant pocht ermee. Met een Seamaster kan het trouwens ook. Maar dat terzijde.
En zo ga ik ook ervaren dat de Speedy tegen een metertje water kan, want in mijn wereld zal het niet veel meer dan dat worden.
Ik heb tegenwoordig een sjiek digitaal smart-golfhorloge. Had ik die niet gehad was ook deze Speedy onderworpen aan al mijn onmetelijke successen op de golfbaan … ik heb echt meer vertrouwen in de opgaves en testresultaten van fabrikanten dan van ‘de kenners’ op de diverse fora die vaak maar naar één ding kijken “Oh jee, geen schroefkroon!” Maar goed, klinkt vast een beetje eigenwijs. Tja, sorry.
Dank je wel! Haha, mooi om te zien.
Overigens waar is de Speedmaster Pro nou eigenlijk op getest? Hoe zwaar waren die tests die ervoor hebben gezorgd dat deze werd verkozen tot ‘geschikt’. Ik ga me er nog wat verder in verdiepen maar ik kwam in onderstaande alvast tegen in een draadje met de vraag of je de Speedy wel op de fiets gedragen kan worden.
Ook al zo’n klassieke discussie, die telkens weer terugkomt als het om mechanische horloges gaat. “Kun je ermee fietsen, motorrijden etc.?”
Here’s the tests it went under - no other watch successfully passed all 11 except the speedy pro!
1. High temperature test: 70° C for 48 hours, then 93° C for 30 minutes in a partial vacuum.
2. Low temperature test: -18° C for 4 hours.
3. Vacuum test: heated in a vacuum chamber and then cooled to -18° C for several cycles.
4. Humidity test: ten 24-hour cycles in >95% humidity with temperatures ranging from 25° C to 70° C.
5. Corrosion test: in an atmosphere of oxygen at 70° C for 48 hours.
6. Shock-resistance test: six 40 G shocks in six different directions.
7. Acceleration test: progressive acceleration to 7.25 G for about five minutes and then to 16 G for 30 seconds in three axes.
8. Low pressure test: pressure of 10’6 atmospheres at 70° C for 90 minutes, then at 93° C for 30 minutes.
9. High pressure test: in an air pressure of 1.6 atmospheres for 60 minutes.
10. Vibration test: random vibrations in three axes between 5 and 2,000 Hz With an acceleration of 8.8 G.
11. Sound test: 130 decibels at frequencies from 40 to 10,000 Hz for 30 minutes.
(Bron: Omegaforums.net)
Best wel een indrukwekkend lijstje in de wetenschap dat dit 50 jaar geleden al de vereisten waren. Maar goed, dit klokkie moest natuurlijk wel normaal functioneren en mee into space, … to the moon and beyond! Da’s wel een dingetje natuurlijk.
–
EDIT: Bij Fratello staat een mooi artikel over het testen van de Speedmaster, “How the Speedmaster became a Moonwatch” met ook een iets uitgebreidere beschrijving van de 11 testjes. Leuk leesvoer!
Dat doen ze bij mij niet. Ik kan en mag met al mijn horloges zwemmen en duiken als ik dat wil.
Edit: behalve mijn speedmaster
Ik zal wel roekeloos ogen dan.
Zelf behoorlijk lang de Speedmaster in bezit gehad. Toch heb ik er nooit de klik mee gehad waar ik op had gehoopt. Onlangs toch beslist om er afscheid van te nemen en in te ruilen op nog iets mooiers.
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak cq. hetzelfde gevoel, bij een bepaald horloge. De wereld zou maar saai zijn als we allemaal hetzelfde om de pols hadden …
Ik ben wel even benieuwd, wat is het “nog iets mooiers” geworden?
Ik heb diverse horloges met schroefkroon, maar eigenlijk heb ik een hekel aan die dingen. Ik zou liever een pakking zien die 200m WR garandeert. Een schroefkroon is in mijn wereld een design-fout, zeker als je het aantreft op horloges als mijn Mühle Glashütte met maar 100m WR.
De enige manier waarop een schroefkroon te verkopen is is als de producent het zo doet dat de bus verwijderbaar is en niet aan de kast vast zit, en als ze het aanleveren van die onderdelen en nieuwe kroonstammen en kronen kunnen garanderen over tijd.
Anders heb je een wegwerp-kast gemaakt die vroeg of laat met versleten draad te maken heeft.
Ik vraag me af of IKEA z’n stoelen tegenwoordig niet beter test dan NASA z’n horloges.
Hoe dan ook: Toffe gekromde lugs, leuke kast en wijzerplaat, gewoon zuinig mee zijn.
Eterna Kontiki, Fortis Marinemaster
Zeker. Ben ik met al mijn horloges, ook al lijkt het na bovenstaande anders. Ik ga niet ‘op de limiet’ maar laat me ook niet afschrikken door een zwembad als er in het boekje staat dat het oké is. … dank je wel voor de feedback, leuk!
Een vintage Zenith el Primero
Mooi verslag van een prachtig horloge. Hij gaat er bij mij ooit ook zeker weer komen.
Omega verstelbare gesp en dan computer graveren met “Speedmaster professional” conform origineel? Iemand al eens gedaan of gezien?
Een horloge dat nog geen 4 seconden per dag voorloopt, niet COSC gecertificeerd is, en een uurwerk dat heel lastig echt accuraat af te regelen is (spreek uit ervaring)? Dan had je een heel net exemplaar. Is echt geen reden om het horloge die afwijking kwalijk te nemen… Het is geen kwarts, en ook geen moderne (-2 tot +2) Rolex!
Lekker! Geniet ervan.
Ik ben het nog niet tegengekomen en heb al heel wat over het lastige afstelgedoe gelezen inmiddels. Het zou overigens ook mijn oplossing niet zijn hoor. Die ‘snelverstelbare’ sluiting is ook dikker enzo, past 'm eigenlijk gewoon niet. Maar goed, soms moet je kiezen uit twee kwaden.
Sowieso ben ik even door mijn horlogecenten heen, dit was een ietwat onverwachte extra uitgave … dus een nieuwe sluiting etc. zit er even niet in. Ik moet eerlijk zeggen, als ik er niet over nadenk valt er best mee te leven. Nu wiebelt het weer, nu ik er over schrijf. Haha, nou ja ik zie het wel.
Dat lijkt op papier zo en dat was ook mijn reden om het zo lang uit te stellen. Nu ben ik blij dat ik de knoop heb doorgehakt om die verstelbare sluiting te monteren. Hij draagt nu perfect en in de praktijk merk je niets van het iets forsere formaat.
Mooi om te lezen. Zijn we ook gelijk af van al die huilebalken die roepen dat een vaatwasser te heet is
Dat niet. Maar in de opdracht aan de inkoopafdeling van NASA (1964) stond wel een vereiste met betrekking tot de accuratesse van de aan te bieden horloges:
Accuracy - Must not gain or lose more than 5 seconds over a 24 hour period. Desirable to have an accuracy equal to or better than 2 seconds per 24 hours.
+5/-5 is weliswaar geen COSC (-2/+6 dacht ik?) maar toch erg netjes. Helemaal op de maan, denk ik … ik zit overigens nog steeds binnen de ‘desirable’ marge. Mijne loopt keurig!
Klopt en ook in het echte leven. Ik zie de fotot’s van Ralph en elders op het net, bovendien heb ik die sluiting al in handen gehad voor mijn Seamaster. Ik ken de afmeting.
Als het niet hoeft, doe ik het niet. Vind het gewoon mooier zoals het nu is. Las ook ergens over een aangepaste link aan het eind van de band, die in de sluiting zit. Een iets langere, van een andere band. Dan moet er wel even geklust worden vanwege het pin/schroefsysteem door een kundige horlogemaker. Dat ook maar eens onderzoeken en tot die tijd, het went. Oh enne, eerst even sparen.