Het jaar 2008, en op vakantie in Marokko. Veel jeugdiger dan nu werd ik aangetrokken door etalages vol horloges van diverse merken die ik niet kende. Ja Rolex, maar daar bleef het ook bij.
Nu was er één die voor mij eruit sprong: een oranje Planet Ocean van 45,5 mm. Die ging voor 15 euro mooi mee. Geen idee van wat ik kocht.
De kwaliteit was zelfs voor dát geld tamelijk abominabel dus een half jaar later was hij stuk en dat vond ik nog jammer ook! Toch bleef het kriebelen, maar ik was er inmiddels ook achter wat een echte Omega zou kosten en dat ging nimmer lukken van mijn post-studentenbaan. Destijds een eenvoudige Fossil gekocht ter vervanging en niet meer naar de replica omgekeken. Wel elke paar weken in het centrum van Nijmegen waar van Baal in zijn etalage’s een mooie uitstalling Omega’s heeft. Beetje wasemen tegen de pui, maar nooit tot aankoop overgegaan.
De interesse bleef, en het laatste jaar nam deze toe. Had een pittige studie afgerond en promotie gemaakt, en wilde graag iets moois om dat mee te gedenken. Wat mij het laatste zetje gaf was een filmpje van Jasper van Amsterdam Vintage Watches die zei iets langs de lijn van: soms is een horloge als een medaille. Toen klikte er iets: tijd om terug te gaan naar de Planet Ocean!
Inmiddels was ik bekend met Chrono24, en toevallig had van Uyen, een lokale juwelier, een 45,5 mm liggen maar in het zwart. Dit klikte meteen en paste beter bij de combi zakelijk en privé dan de oranje, maar vond hem inmiddels net iets te groot vallen. Zijn advies: kijk eens naar de 42mm, maar die had hij niet.
Destijds heb ik mijn eerste positieve ervaringen met HF gehad: keek al even rond, maar een eerste post leverde een paar goede adviezen op, en een leuke en gezellige ontmoeting met @marnixmoed, waar ik een aantal kon passen. Daar werd mij duidelijk dat de 42mm mijn maat was, en begon de zoektocht naar een geschikte kandidaat.
Sindsdien heb ik een paar keer mis gegrepen, maar inmiddels twee weken terug was daar eindelijk het gehoopte bericht op HF: alles klopte aan de kop: typenummer wat ik zocht, net gepost dus hopelijk nog niet verkocht. Gespannen klik. Foto’s en beschrijving helemaal top. En dus de reservering gemaakt bij @Joins82. Ik zal hier nog over posten in het ervaringen topic, maar topgast! Nam uitgebreid de tijd om toe te lichten en nam zelfs nog de moeite voor een videogesprek over de details. Knoop doorgehakt: een eerste echte aanschaf, toch een spannend moment!
Vrijdag werd uiteindelijk het pakje bezorgd, supernetjes verzorgd:
Omdoos, fijn om erbij te hebben:
Dan de rode Omegadoos…
En na even frustelen met het verpakkingsmateriaal is hij er eindelijk. Ik mag wel zeggen dat mijn hart een paar salto’s maakte!
Even passen en helaas nét te klein voor comfort, dus spoorslags naar van Baal, waar ik hem op maat heb laten stellen. Super geholpen door @Bullitt die forumlid bleek, en een leuk gesprek gevoerd over Omega, HF en horloges in het algemeen. En daar is dan mijn eerste wristshot!
Hij zit nu als gegoten, en moet zeggen dat ik ondanks mijn polsmaat van 18 cm erg content ben met de 42mm vs de 45.5.
Nog eentje voor het mooi: