NA plus een geruststelling (Dumet Momentum)

Dat heb ik eerder geprobeerd om uit te leggen… maar dat topic bestaat niet meer… en we weten allemaal hoe dat komt…

@Paul2all zal het kunnen beamen… “Alles gaat automatisch, maar niets gaat vanzelf”

In het kort komt het neer op:
Iemand komt met een vraag, vanuit die vraag ontstaat een idee, een eerste ontwerp, veranderingen aan dat ontwerp, een uiteindelijk ontwerp, dan een prototype, dan ga je de boel pas op gang brengen om serieproductie te gaan draaien… dan moeten er programma’s gemaakt worden, en waar nodig geoptimaliseerd worden, materiaal en onderdelen moeten worden ingekocht (de O-ringen hebben het logistieke record, die waren er met een dag)

't heet niet voor niets een productie-proces
Processen evolueren. en hoe alle fases in elkaar vallen, dat moet ook zijn plaats krijgen…

't gaat te ver om op alle bedrijfskundige facetten in te gaan, dus dat laat ik dan ook maar uit mijn hoofd…

Maar… probeer het eens…een product ontwerpen, ontwikkelen, en productiefaciliteiten inrichten…

Wat mij betreft… niks mis met die foto…
:+1:

9 likes

Dat is overduidelijk een leugen.

Ik moest het zelf ook een paar keer herlezen :joy:

1 like

Raar hoe de menselijke geest werkt.
Als Rolex met wachttijden van meer dan een jaar werkt, nooit kan leveren wat je wilt hebben en qua pricing nog ongrijpbaarder is dan een bitcoin, dan noemen we dat “exclusief” en “schaarste”, vinden we het fantastisch en hebben we het alleen nog maar over geld. En iedereen wil er een hebben…

Als Dumet iets maakt dat al na drie maanden geleverd wordt, dan klagen we steen en been…
Wat nu als Dumet het tooltje gewoon 350 euro had gemaakt en een oplage van 100 had beloofd waarvan er dan 80 naar China zouden zijn gegaan… :thinking:

2 likes

Had ie waarschijnlijk geen enkele verkocht.

4 likes

En zeker niet met vooruitbetaling. Of kon je ook achteraf betalen? Weet het eigenlijk niet meer.

Maar dat deed ie niet…

image

4 likes

Briljante scene :joy:
(and very true)

Dat sommigen steeds deze vergelijking maken. Buiten dat i.t.t. een Rolex wachtlijst hier vooruit is betaald en een leveringsdatum was gecommuniceerd, hoeft de slechte klantervaring van een ander bedrijf geen vrijbrief te zijn om hetzelfde te doen.
Fijn om te zien dat de tooltjes van goede kwaliteit zijn en er productie op gang lijkt te komen. Voor dit bedrag neem ik “het proces” op de koop toe, maar echt warmlopen om een serieus horloge op deze manier te bestellen doe ik niet.

5 likes

Wat een smeerlapperij, ik sta de nietjes en labeltjes van theezakjes nog te scheiden :scream:

1 like

Ik wil ook zo’n machine voor stoute horloges en penankers.

Ik neem aan de theezakjes ook naar merk en afmetingen?

(maar eerlijk gezegd: ik dacht dat u iemand was van de “losse” thee :slight_smile: )

1 like

Merry Christmas!

34 likes

Vandaag lag hij op de mat, toch nog onverwacht. Moet echt zeggen dat het er allemaal meer dan prima uit ziet. Morgen een paar foto’s maken. Wat betreft de levertijden; heb je het proces nu zo’n beetje optimaal Jan? Of blijft je schaven? Voor de voortgang zou je zeggen dat je op een gegeven moment zo’n beetje alles geoptimaliseerd hebt. Wat is het maximaal haalbare aantal tools per dag? Zo’n soort prognose zou helpen om de verwachtingen wat te temperen denk ik.

3 likes

Fievtien, fijftien, vijftien of 10 + 5=15

3 likes

Je zou dat boogschieten ook op peil kunnen houden door te oefenen op iedereen die zo hard aan het roepen is in dit topic :joy:

2 likes

Klopt dat is al genoemd inderdaad. Toch lijkt het gemiddelde over een maand gerekend tegen te vallen?

2 likes

Dumet ‘momentum’

Tussen haakies.

2 likes

Het is een beetje dubbel, het lijkt een beetje met horten en stoten te gaan. Zodra Jan 1 onderdeel maakt gaat het vlot, en dan komt er een ander onderdeel en moet het machinepark aangepast en ligt de boel stil…
Dat moet er eigenlijk uit.

Naja, er is in elk geval iets uit de werkplaats gekomen… Al moet ik zeggen dat het bij verre niet in de buurt komt van de prognose inderdaad.

2 likes

Dat is mooi. Ik heb 101. Echter geen mail ter bevestiging gekregen…