Dat zou zo kunnen⦠ik moet dat mailje eigenlijk versturen maar ik heb het te druk gehad met werk vandaag en geen contact gehad met Arie.
Badum
Ik wacht gewoon af Ruudšš»
Mijn fout iig. Ik ga even informeren bij arie.
Jij en Arie moeten echt een bedrijfje starten. Pat en Mat?
Nope. Veel te weinig geld mee te verdienen.
Nou niet meer zeuren he?
Dat is een gegeven.
Hij moet een beetje groeien in het ātoernooiā, dat doen de Italianen ook altijd op het wereldkampioenschap voetbal
Nou ja, voor zulke tools wordt bij prof. bedrijven alleen al een kwartaal product ontwikkeling gerekendā¦
Dus het valt best mee, alleen is de ontwikkeling niet meegenomen in de planning.
't omstellen van de machine is het probleem niet⦠in de praktijk komt het erop neer dat als ik van Bodies naar doppen om moet schakelen, dat ik de gereedschappen op positie 6 en 7 in de machine moet verwisselen, dat is 2 boutjes per gereedschap losdraaien, ander gereedschapje erin, 2 boutjes weer vast. Ik hoef dat verder niet af te stellen, want de gereedschapsoffsets staan in de tabel, 't enige waar ik voor moet zorgen is dat wanneer dat gereedschap gekozen wordt, dat ook de juiste offset geladen wordt, en hoe zorg ik daar voor?.. dat staat in het programma⦠ik moet er alleen op letten dat ik het juiste gereedschap op de juiste positie zet., die gegevens heb ik op een Instelblad staan:
't afwerken is de grote tijdvreter. Ik kan mogelijk wel 25 of meer tooltjes afwerken per dag⦠maar dan heb ik geen tijd om onderdelen te draaien voor de volgende dag.
Daar moet ik een evenwicht in zien te vinden.
Draai ik op ƩƩn middag meer dan wat ik op de volgende morgen kan afwerken, dan loopt de boel in het honderdā¦
Ajeto!,
Eerlijk, een poosje geleden viel me deze sticker ineens op⦠wie em erop geplakt heeft, en wanneer?.. geen idee⦠ik vermoed ƩƩn van de leden van het CNC Forum tijdens de jaarlijkse CNCmeeting 'k vind em in elk geval prachtig, en hij blijft lekker zittenā¦
Dat het (te) lang duurt, begrijp ik, maar 't is een product dat nog niet bestond, Ruud verzon het, ik maakte een ontwerpje, en ineens wilde iedereen het hebben⦠dan kun je niet uit voorraad leveren⦠want er was geen voorraad⦠er was niet eens materiaal, geen gereedschappen, alleen een machine en tekeningen, nog niet eens programmaās,
Die programmaās daās eigenlijk het grootste probleem nog niet eens⦠die waren snel genoeg geschreven, maar toendertijd had ik nog geen RS232 verbinding met de PC, het diskettestation werkt wel, maar in ƩƩn richting. ik kan wel backups maken vanaf de machine, maar nadat ik de Diskette ƩƩn keer in de PC had gehad, kon ik em op de machine niet meer lezen, raar maar waar⦠ik hou het erop dat dat mogelijk komt doordat PCās tegenwoordig minimaal 32 Bits draaien, en de machine 16 Bits.
Waarom werkt de RS232 dan wel?.. ASCII Baby⦠daās maar 7 bits informatieā¦
'k had ook nog te kampen met wat ākinderziektenā in de machine, of eigelijk maar 1 probleem⦠maar dat kostte me wel 2 gereedschappen, om dat uit te zoeken en te verhelpen, dat kost ook tijdā¦
Bij mij wel⦠maar bij een aantal klanten niet⦠'k zou het graag anders gezien hebben, maar ontwikkeling van een serieproduct is wel even andere koek dan een āone-offā maken⦠dan maakt het nabewerken niet veel uit⦠je spuugt zoān ding dan uit de machine, en je werkt em op je gemakkie af⦠duurtāt een dag?.. daās nog snel⦠maar als je er 5 moet maken, en het gaat dan 5 dagen duren⦠dan duurtāt te lang⦠Raar?.. nee⦠eigenlijk niet, maar om die slag van 1 naar 5 per dag te maken, moet je wel wat aan je programmaās gaan doen, zodat de machine tijd naar beneden gaat, en je product ook minder nabewerking behoeftā¦en ⦠dat kan ook even duren⦠dat de eerste 5 dan na een paar dagen komen⦠dat is dan ineens een probleem, maar als ze daarna met grotere oplage en in een gestage stroom uit de werkplaats rollen⦠hoor je er niemand meer over, omdat men vindt dat het zo hoort⦠en dat klopt ook wel⦠zo hoort het⦠maar voor je daar bent⦠daar gaat wel een proces aan vooraf⦠en het is voor mij de eerste keer dat ik een grotere serieproductie in mijn uppie moet opstartenā¦
Morgen weer fris en fruitig de werkplaats in⦠de machines weer āaantrappenā⦠dan kan ik weer wat tooltjes gaan afwerken de komende dagen, en op korte termijn de volgende batch eruit jagen.
Heb je er bewust voor gekozen om niet eerst bijvoorbeeld 100 linkse doppen, 100 rechtse doppen en 100 bodies te draaien en afwerken en dan weer door naar de volgende 100?
Zo zou ik het doen.
Massa is kassa zei een groot filosoof laatst op TV ā¦
Jij ook alvast goede feestdagen gewenst!
Ik wacht rustig af wanneer je aan de mijne toekomt, de fotoās en de details van het proces houden me ondertussen wel bezig.
Liever goed dan gehaast!
Ik heb 94,
Ik onlangs een flinke voorraad bodies gedraaid, die kosten de minste tijd, en het afwerken gaat ook redelijk snel.
de M3 draad in de bodies kan ik snijden op mijn kleine draaibankje, de motor heeft net niet genoeg kracht om die tap te breken.
Momenteel ben ik de doppen bij al die bodies aan het maken.
'k heb ƩƩn programma voor lange en korte doppen, als je hierboven op de afbeelding van het instelblad kijkt, zie je āBlock Skip aanzetten voor Korte doppenā staan bij de opmerkingen.
Block skip is een functie in de machine waarmee je met een ā/ā gemarkeerde regels overslaat:
onderin het programma staat:
> N1000 T0505
N1010 G97 S1400 N1020 G92 Z30.000 N1030 / G92 Z35.000 N1040 G59 N1050 G00 X6.500 Z0.000 N1060 M00 N1070 G00 X9.000 Z40.000 N1080 M00 N1090 G00 Z1.000 M04 M08 N1100 G00 Z-32.500 N1110 / G00 Z-37.500 N1120 G01 X-1.000 F20 N1130 G00 X9.000 M09 M05 N1140 G00 Z1.000 N1150 G00 T0000 X60.000 Z60.000 N1160 T0101 N1170 G56 N1180 M30
en op regel N1030 en N1110 staat een ā/ā , G92 is een nulpuntsverschuiving, voor korte doppen 30 mm, voor lange doppen 35 mm, als ik Block skip aanzet, dan slaat ie die 2 regels dus over, zodat de machine maar 30 mm opschuift, en op 32.5 mm lengte afsteekt, zodat ik een dop van 30.5 krijg, staat het uit, dan schuift ie 35 mm op, en steekt af op 37.5, zodat ik doppen van 35.5 krijg⦠er zit dan nog 0.5 mm overmaat op, die ik op de kleine draaibank eraf āpoetsā
Dit is gewoon een eenvoudig programmeertrucje
Start ik het programma zonder block skip ingeschakeld krijg ik lange doppen, schakel ik block skip in, dan krijg ik korte doppen
Als ik door de voorraad bodies heen ben, dan zal ik wederom een batch van die dingen maken⦠kwestie van tools 6 en 7 verwisselen ander programma laden, start heien⦠en gaanā¦
Ik zou al die produktgegevens die na veel denkwerk tot stand zijn gekomen niet zo maar publiceren Arie.
De Chinees leest mee!
Met zoān instelblad weten ze nog niets⦠en dat stukje Code?..
Even er doorheen lopen⦠Gereedschapje oproepen, toerental instellen, nulpuntje verschuiven, voorpositioneren voor aanslag, pauze om het werk op te schuiven, beitel stukje weg laten kopen weer pauze, zodat je de klauwplaat goed vast kan zetten, voorpositioneren, afsteken, weglopen, einde programma
Dat kan elke LTS-er schrijven
Ik zou eerder geneigd zijn te zeggen : āŃŠ² ŃŃŠ¶Š“ ŃŠ²Š¶Š«Š ŃŠ²Š°ŠŗŠ·ŃŠŠŠŠŠā
geen idee⦠ik heb gewoon als een aap op mijn toetsenbord zitten rammen, met Russisch ingeschakeld, ik heb namelijk Russisch als taal geinstalleerdā¦
Neem een stagiair. Kan hij lekker zwarte handjes krijgen van de afwerking en de fijne kneepjes van het vak leren van jou.
Geen tijd om stagiaires te nemen⦠Gedraaid moet er worden!!!