er staat een batch voor verzending in de planning voor morgenmiddag… die ben ik nu aan het afwerken… morgenochtend en middag de volgende lading doppen draaien…
Dan gaat de mijne waarschijnlijk op de rand van 2021 geleverd worden, 1 dag na m’n HFLE21, ik ben benieuwd
Heb je toevallig een lijstje met de aantallen per kleur?
Ben benieuwd welke kleur er het meest en welke het minst populair is.
Daar kan ik straks wel even een overzichtje van maken…
Uh ik heb waarschijnlijk wat gemist, maar hoe kom ik aan dit mooie tool?
welcome to the world @Richard71
't tooltje is te bestellen via de Webshop, hou wel rekening met een paar weken levertijd…
Overzicht van het geheel, bijgewerkt tot Ordernummer 281 (er zijn er gisteren weer 2 bijgekomen, waarvan 1 uit Duitsland… Ik kreeg een berichtje via Instagram van de goede man dat ie niet kon bestellen… dus… Duitsland even toegevoegd aan de landenlijst… even een berichtje gestuurd, en Presto!..
de andere is ook via Instagram gekomen… we slaan de vleugels uit!..
gaan we de 300 stuks nog aantikken dit jaar?..
Tot welke order is er nu uitgeleverd ?
285
Tot en met Order 111
Morgen, zo staat in de planning gaat er weer een batch uit… ik ga zo nog 2 dopjes voorzien van schroefdraad… en dat zullen zo ongeveer de laatste zijn die ik met de hand van schroefdraad voorzie… ik heb de afgelopen dagen ook eens flink zitten spitten in de handleiding van mijn draaibank, ik had de beitels al een poosje in huis, 't moet er maar eens van komen dat ik de schroefdraad op de draaibank ga maken… dan valt die stap in het nabewerken weg, en dat gaat wel wat tijd schelen, en heel veel spierkracht, zo’n tap moet de schroefdraad er tenslotte in één keer in snijden… en Titanium… da’s taai spul…
op de draaibank deelt de machine dat keurig voor me in, in snedes van 0.1 mm… dan krijgt de beitel… (beiteltje… 't ding is 4 mm in diameter) niet zoveel voor zijn kiezen…
Daarvoor moet ik wel een houdertje maken… maar dat is niet zo heel spannend… ik moet een stuk metaal afdraaien naar ø16 mm, over 32 mm (en da’s geen titanium maar messing).
dan kan ie in een houder in de gereedschapwisselaar geplaatst worden, en dan kan ik de gaten voor de beiteltjes erin boren…beiteltjes ja… 2 stuks. in één houder…
omdat het tooltje maar 8 mm in diameter is, en er 9 mm tussen de beiteltjes zit, passen ze in één houder… scheelt ook weer in tijd voor het wisselen…, ik hoef de wisselaar niet te roteren, alleen maar een andere offset aan te roepen… iets in de trant van :
T0712 voor de linkse, en T0713 voor de rechtse… eerst binnenkant op maat draaien, en dan de schroefdraad erin fietsen…
't wordt voor het eerst dat ik schroefdraad ga snijden op deze draaibank… dat is altijd even spannend, omdat die beitel er eerst 12 mm diep ingaat, en dan de draad van binnen uit snijdt, hij gaat er niet zoals een tapje aan de voorkant in… dit door de constructie van de draaibank en de wisselaar die ik niet andersom mag belasten… technisch verhaal, maar de snijkant van mijn beitels moet altijd omhoog wijzen.
284…
Excuus iets te enthousiast
De teller staat nu op 294 tooltjes… gaan we de 300 nog halen dit jaar?
Ok, dan wil ik nu toch wel even zeuren.
Als er op 21 december werd aangegeven dat er 15 tot 20 per etmaal de deur uit zouden gaan. (en we toen op order 92 zaten).
Kerst en weekend niet meegerekend (heeft iedereen recht op) zitten we toch op 4 tot 5 etmalen. Dus ongeveer 60 tot 75 tooltjes. (dan rekenen ik 15 stuks) dan is 19 tooltjes (of orders in ieder geval) toch wel heel weinig in die tijd. Of zie ik iets over het hoofd?
Er is een nieuw verzendbeleid: last in , First out
Hangt denk ik ook van de grootte van de batch nu af, zijn het er 60 of meer? Heel nette score, dan had Arie gewoon even geen zin om steeds naar het postkantoor te gaan
alles beter dan het voorraadbeheersysteem bij mijn eerste werkgever…
Daar hadden we 't “LoLa” vooraadbeheer… “Last Out, Loud Alarm”…
en en, is het gelukt om de batch op tijd op de post te doen, en krijgen we hem nog in 2021?
't moest toch een keer gebeuren… dat met de hand draad tappen in de doppen is een veel te tijdrovende klus, en het kost veel kracht… daar wilde ik dus al een tijd vanaf… beiteltjes voor de schroefdraad had ik al… en een binnendraaibeiteltje dat ook een vrijloopgroefje aan de binnenkant van de dop kan draaien heb ik eergisteren geslepen
'k heb ze met z’n tweetjes op 1 houder gezet, omdat ik maar 8 gereedschapsposities op mijn gereedschapswisselaar heb zitten… die gebruikte ik ook allemaal… de eerste 2 zijn er om de voorkant te vlakken, en de buitenkant van de body af te draaien voor de schroefdraad, nummertje 2 is er voor het vrijloopgroefje van de buitendraad op de body, en het afbramen van de boel aan de voorkant.
Nummertje 4… is er voor de groefjes in de body en de doppen… nummertje 5 is de afsteekbeitel waarmee ik de onderdelen afsteek als ze klaar zijn, nummer 6 is een boor, nummer 7 ook… of het is de binnendraaibeitel voor de doppen (nu nog wel) nummer 8 tenslotte is de centerboor,
omdat ik de houders op positie 6 en 7 zo kan wisselen, en alleen de juiste offset in mijn programma moet aanroepen… is het geen enkel bezwaar om de schroefdraadbeitel op Positie7 te zetten… maar ik moet de binnenkant ook nog op maat draaien… op positie 6 zit de boor 4.5 mm, dus heb ik de binnendraaibeitel en de schroefdaadbeitel op positie 7 gezet… ze krijgen offset 11 en 12… die moet ik morgen meten, en in de gereedschapstabel zetten… dan kan ik met T0711 en T0712 de binnendraaibeitel en de schroefdraadbeitel gebruiken… ze steken beiden ongeveer even ver uit… zodat ik niet al te veel rekening hoef te houden met het lengteverschil… want “krak” is kassa… en dat moeten we niet hebben natuurlijk…
Morgen eerst maar eens wat messing “offeren”… ik heb namelijk nog niet eerder schroefdraad gesneden met deze machine… Fingers crossed…
ik weet niet of er op nieuwjaarsdag bezorgd wordt… maar de kans is dat deze batch het eerste is wat er her en der in 2022 op de mat valt