NA plus een geruststelling (Dumet Momentum)

15 likes

8 likes
Yay!... een blauwe!..
2 likes

Mooi hé, kleurloos!!! :sunglasses::wink:

En nog geen “in het (licht)blauwe” deel van het forum gezien!!!
Complimentje :wink:

152 is binnen. Prachtig tooltje :ok_hand:
Top initiatief. Dat het een succes mag worden/blijven!

8 likes

Gisteren bestelde iemand een tooltje… van elke kleur… !! :flushed:

Ok… gaan we doen!.. teller staat nu dus op 307…
(ik zag op een ander forum nog zo’n EMCOturn 120 draaibank voorbij komen… hmmm… :thinking:

6 likes

Vanmorgen wat messing proberen te draaien, draad te snijden en etc. Wat een werk is dat zeg. Respect, mij lukt het dus niet. (Nu was alles ook slechte kwaliteit, maar ik ga het zeker nog een keer proberen…)

Leuk business cadeautje… denk ik

Messing?.. als er iets is dat makkelijk verspaant is dat het wel… 't is alleen dat het zo’n bende geeft… 'k heb onlangs getest met het draadsnijden op de EMCOturn 120 draaibank, omdat ik daar ook de doppen op draai… dat testje heb ik met Messing gedaan… maar eerst wel de spanenbak leeg gemaakt en heel de machine van binnen schoon en droog gemaakt… messing geeft kleine spaantjes, en die komen overal…
Alsof er een zandstorm in je machine woedt… ben blij dat ie een schuifdeurtje heeft om de zooi binnen te houden… tijdje terug ook Messing gedraaid op de andere draaibank, die heeft geen omkasting… en daar blijf je bijstaan met een bezem… anders glij je uit je kruis met al dat messinggruis… :slight_smile: Dat rijmt…

Wat voor machine gebruik je?.. en wat voor gereedschappen?

1 like

De messing draaien ging goed. Ik was verbaasd wat dat AliExpress-ding kon (voor die paar keer dat ik wil spelen goed genoeg, wel wat gemod, ander heb je er echt niets aan);

Het tappen was het probleem. Maar die draadnijder heb ik ooit een keer uit een €5 bak gepakt gok ik, in de trend van “als ik het ooit nodig heb”. Dat was dus geen succes.

Binnenkort een nieuwe poging met een andere, want deze kon denk nog geen boter snijden…

Mooi horloge

2 likes

Ah!.. de EMCO Unimat 1… Ook een EMCO dus…'t staat er nu niet meer op, en EMCO maakt ze zelf niet meer, maar het ontwerp is wel degelijk van Emco, 'k wilde vroeger dolgraag zo’n ding hebben… en ik zit er nu ook nog wel eens naar te kijken… maar ach… ik heb een HBM C1, een Boley 8 mm W-Bed Horlogemakers draaibankje, een EMCO Compact 5 CNC en een EMCOturn 120… ergens moet ik een keer ophouden… :slight_smile:

dit zijn maar heel lichte machientjes, maar in de juiste handen is er best wel wat leuks mee te doen.
het beperkte motorvermogen is eigenlijk de meest beperkende factor 't bed kan meer hebben dan de motor kan leveren… :slight_smile:

het leuke is wel dat je em zo om kan bouwen tot freesmachine, en nog een aantal andere machines…en dat voor een bedrag waar je nog niet eens een klein draaibankje voor hebt… ( een EMCO Unimat SL bijvoorbeeld… gaat doorgaans minimaal voor 400,-)

op een Unimat 1 kun je geen draad snijden… dat moet je doen met een Snijplaat of een tap (buiten of binnendraad) ik dacht even aan draad snijden op een draaibank… maar daar moet je draaibank wel voor ingericht zijn, en da’s deze niet.

Tappen en snijplaten?.. ik koop ze doorgaans van de betere merken… ik was onder de indruk van Völkel tappen, HBM verkoopt ze, ik heb er een aantal, en die hebben me positief verrast… doen het gewoon goed… heb er tot nu toe Aluminium, messing en staal mee getapt…

Voordeeltje is dat Messing prima te bewerken is met HSS beiteltjes… (Toolbits) en dat je die dingen ook makkelijk zelf kan slijpen… er zijn professionals die zelfs de voorkeur geven aan HSS boven hardmetaal als het gaat om het verspanen van Messing, omdat je HSS gladder kunt polijsten (ja… ze polijsten de snijkanten)…

Draad heb ik proberen te tappen met deze set (ik kon hem ergens terug vinden), stevige afrader; https://www.bol.com/nl/p/tap-draadsnijset-koolstofstaal-40-delig-in-stevige-kunststof-opberg-doos/9200000036361902?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Maar ach, we dwalen af. Het was wel leuk om te proberen, weer geleerd dat het moeilijker is als op de filmpjes op YouTube (wist ik al, maar ervaring opdoen is altijd leuk).

Het enige wat bruikbaar is uit die set… is het “Draadkammetje”… ik heb ook wel eens zo’n set gekocht bij de Lidl… handig om beschadigde draad op te frissen…en er zitten vaak ook minder gangbare draadsoorten in (Gasdraad) en dat kan dan weer handig zijn voor Compressor aansluitzooi…

die set is bij mij verre van compleet… maar het draadkammetje…bewaak ik met mijn leven… :)… hoewel ik ook een veel uitgebreidere heb van HBM…

Die dus… onmisbaar als je geconfronteerd wordt met “rare schroefdraad”… en die heb ik in de tijd dat ik in de medische techniek werkte genoeg gezien… van die vage inchmaten… 31/128" /27 TPI… dat soort werk… :crazy_face:

1 like

Kom maar langs voor een lesje op de ouwe oost-Duitse kaiser Wilhelm :sunglasses:

5 likes

'k weet niet welk merk machine dat is… maar da’s een serieus brok “Gußeisen”…

is dat de bijnaam van de draaibank, of de naam van het schip waar ie aan boord staat?.. 't lijkt in elk geval dat ie aan boord van een schip staat…

1 like

Dit.
Die naam heb ik hem gegeven.
Oud, maar oerdegelijk.

De kolomboor/freesmachine hebben we Friedrich genoemd. Net zulk lomp degelijk spul.

Draaibank is trouwens van Gebrüder Howaldt.

1 like

Ah… Ja… machines en bijnamen… Mijn Freesbank heet “Beagle”, de Compact 5 wordt doorgaans 't vijfje genoemd… en dan heb ik de “120” ofwel de EMCOturn 120…en de “Vissekom”… de Draadvonkmachine met zijn kleine werktankje…

'k heb een goede bekende die één van zijn machines “Dikke Bertha” heeft gedoopt… en de andere “Vieze Helmut”… :smiley:

2 likes

Oef, dat is een serieus apparaat. Wat draai je daar normaliter op?

1 like