NA + Review: Fromanteel Globetrotter Moonphase

Beste HF-ers,

Ik had het beloofd. Een review, mijn eerste en van een horloge wat me een beetje overkwam, zoals het zo mooi heet.

Deze dus, momenteel op een grijze Hirsch band.

Fromanteel Globetrotter Moonphase

Eerst maar wat specificaties:

  • Swiss made
  • Een degelijk Ronda uurwerk met een maand/dag/datum aanduiding
  • Een echte maanfase.
  • Saffierglas met AR coating.
  • 42mm kast
  • 20 mm lugbreedte
  • Band met snel-wissel pushpins.
  • 5 atm waterdichtheid
  • Schroefkroontjes voor de pushers

Om maar met de deur in huis te vallen: het is best een aangename verassing. Fromanteel valt volgens mij niet per definitie in de categorie plakmerken. Je krijgt best veel horloge voor je geld.

Dat er voortgeborduurd wordt op een klein stukje vaderlandse geschiedenisā€¦ Dat doen zoveel merken. Kijk maar naar de grotere en minder grote Zwitserse merken. Le Locleā€¦ het hart vanā€¦ ooit de bakermat van de de horlogerieā€¦ etc.
Voor de historie verwijs ik overigens graag naar hun website. En, nee, ik heb geen aandelen. :wink:

Waar ze op inspelen is dat een horloge ook beleving is als sieraad voor de man. En dat doen ze goed. De verpakking, het verhaal erbij, de extraatjes, etc.

Het is allemaal heel netjes verzorgt, de zak van Sinterklaas, de afwerking van het doosje, de ā€œperkamentenā€ plattegrond van Amsterdam met daarop de locatie van het oorspronkelijke Fromanteel atelier Ć©n een stimulans om je horloge op Facebook te zettenā€¦

De afwerking van het horloge is in mijn beleving echt strak en veel beter dan ik had verwacht. De kast is echt netjes afgewerkt.
Ook de achterkant waarin alle details en tekst netjes zijn ā€œge-embossedā€ (goed Nederlands?) en niet, wat je vaak tegenkomt, er op geplakt oid.

De wijzerplaat, wit/zilverachtig, daar kan ik geen mankementen aan ontdekken, de uitlijning is superstrak. Ook de uitlijning van de secondewijzer is heel netjes op de indexen. De sunburst en het subtiele randje van de subdials zijn erg netjes afgewerkt en geven een wat sjiekere beleving aan het horloge.

Leuke details zijn de kroon en band met de ā€œFromanteel-geelā€ touch:

Maar wat vindt ik ervan nu ik het een paar weken gedragen heb?

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik in het begin best sceptisch was en dat ik best even ā€œplakmerkā€ heb zien zweven.
Toch durf ik de vergelijking met bijvoorbeeld Tissot en Edox wel aan. Een mooi horloge.De afwerking is goed, afleesbaarheid top en het horloge draagt prettig. Gelukkig is gekozen voor kleine subdails anders was de plaat wellicht te druk geworden.

De meegeleverde band is erg dik en stug. De kwaliteit is goed, maar je moet hem echt wel even ā€œinā€ dragen. De snel-pushpins zijn ideaal om banden snel te verwisselen zonder tools.

Zijn er dan geen dingen die anders kunnen?

Ik wil alles maar even in drie termen samenvatten:

The good: Een horloge is ook beleving. En dat krijg je. Een erg complete set met een leuk verhaal en een degelijk en strak afgewerkt Swiss made horloge met een echte maanfase dat niet overdreven groot, maar wel prettig draagt. Vergelijking met middensegment Zwitsers durf ik wel aan. De prijs/kwaliteit verhouding is wat mij betreft heel goed.

The bad: Jammer dat, ondanks de chauvinistische insteek, er alleen gekozen is voor Engelse dag (en maand) aanduiding. Gemiste kans. Maak er dan iets echt ā€œhollandsā€ van, naast een eventueel internationale variant.
Daarnaast, als je kiest voor schroef-pushersā€¦ waarom dan ook niet voor een geschroefde kroon. Ik begrijp de bedoeling om te voorkomen dat de pushers per ongelijk worden ingedruktā€¦ maar toch, dit voelt dan net niet af.

The ugly: Ik ben er nu aan gewend en het heeft ook eigenlijk wel wat robuusts, maar de totaal niet symmetrische uitlijning van de pushers vond ik in het begin, eh, raar. Gelukkig vallen de pushers vaak onder de mouw van een hemden valt het minder op.

Ondanks mijn eerst sceptische houding: een mooi horloge van een merk om in de gaten te houden en dat qua afwerking en assortiment best aan de weg timmert. Eens iets anders dan anders en op zijn minst voor het gevoel: Aardig Hollands.

Dank voor het lezen.

32 likes

Feest om te lezen! :+1:

1 like

Toppertje hoor! Mooi verhaal ook, gefeliciteerd!

1 like

Van harte! Mooie aanwinst.
Als ik zelf een puntje van kritiek op dit horloge mag leveren is de verhouding uurwerk-kast. Doordat er een relatief klein uurwerk in zit staan de subdials allemaal zo dicht bij elkaar, dat stoort me een beetje.
Voordeel daarvan is natuurlijk wel dat er geen cijfers zijn afgekapt, wat een behoorlijke zeldzaamheid is bij horloges met drie subdials en een maanfase.

3 likes

Eens voor wat betreft het uurwerk.
En vooral toch het voordeel, want van afgehakte cijfers ben ik ook niet echt nee. Bij een kleinere kast was het allemaal wel best druk geworden.

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Aparte verschijning hoor!!
Proficiat dan ook met deze niet-alledaagse verworvenheid!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

2 likes

Deze horloge ellende begon bij mij met een Fromanteel. Wordt inderdaad gezien als plakmerk, maar ik vind het persoonlijk meer dan dat. Ik vind het wel wat hebben, mooie aankoop!

1 like

Mooie review van toch zeker wel een mooi klokje , gefeliciteerd .

1 like

Hoe verhoudt de prijs/kwaliteit der afwerking zich tot bv. een Seiko SARY/SARX? Ongeveer dezelfde prijsrange als ik goed gegoogeld heb. Daargelaten dat de genoemde Japanners geen complicaties hebben.

1 like

Mooi! Veel plezier ervan!

1 like

Beetje een ā€˜aangekleedā€™ plakmerk. Geel accentje, lollig tekstje in de band en een jute zakje erbij met ā€˜modieus authentiekā€™ her en der een t-tje in plaats van een d-tje.

Leuk voor hipsters, maar vooral veel marketing voor een ā€˜catalogusā€™-horloge.

Neemt niet weg dat het er allemaal (behoudens inderdaad de positie van de subdials) best kantoorwaardig uitziet.

5 likes

Ik kan niet zo goed meepraten over de SARY en SARX. Lastig is ook dat je natuurlijk bij de SARY en SARX praat over automaten voor wat betreft de priijsrange.

Ik heb de SARB, Pressage en Tissot en Edox als referentiekader als het gaat om kastafwerking. Als ik dan de afwerking bezie is dit toch wel duidelijk on par, zoals het mooi heet. Het is geen broddelwerk.

1 like

Vooral dat laatste. . :wink:

Maak van marketing ā€œbelevingā€. En dat is wat ze goed doen. Horloge moeten ook een feestje zijn, ergens en dat doen ze verrekte goed.

Grappig dat de dicussie over ā€œcatalogus-horlogesā€ en plakmerk al eens gevoerd is en men daar toch niet helemaal uit kwam.

1 like

Mooi horloge, en die Engelse tekst zie ik alleen als voordeel :innocent:
Zo ook die subdials vlak bij elkaar.

1 like

Ah, ik was te snel in mijn aanname dat het een automatisch horloge zou zijn. Naar wat ik begrijp is het dus een quartz. Ik vond het ook al zo voordelig voor een dergelijke complicatie :wink:

Maakt dat het horloge minder leuk? Mwah, misschien voor mij wel maar dat is strikt persoonlijk. Ik ben in de hobby gekomen om de mechaniek maar een quartz is eigenlijk net zo knap. Zo kan ik uren lezen over springdrives en dergelijke. Al met al is het een fraaie NA :slight_smile: veel draagplezier!

1 like

ik moest ff de tekst op de jute zak op me in laten werkenā€¦
gesitueeert? Dacht aan een woordspeling.

Maar als er dan ook al Noort-Hollant staat zal er wel iets anders mee worden bedoeld. oudneerlandisch ofzoā€¦

Maar: Ik vind hem best aardig. Voor 580 euro aardig wat horloge voor je geld.

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier met dit horloge.

1 like

Mooiā€¦gefeliciteerd met deze aanwinst :+1:
Die jongens doen t wel verdomd goed nuā€¦jaartje of 9 bezig en vorig jaar verkochten ze er al 7000 .Nu ook verkooppunten in Berlijn en Londen als ik t goed heb.
Marketing is fantastisch van zeā€¦check fb en instagram .

1 like

Waarbij een spring drive natuurlijk geen quartz is. Een spring drive is een mechanisch horloge waar een door een quartz kristal gedoseerde rem in is gebouwd.

Het zijn dan ook Hollanders, dus die laat ik gaan. :slight_smile:

Aardig Noord-Hollands in dier voege dat het meer marketing dan manufactuur is. Ik zit nog op een Zuid-Hollands horloge te wachten met weinig marketing en veel meer verticale integratie. :slight_smile:

Ziet er leuk uit, dat wel.

2 likes

Wist ik wel :lying_face:

1 like