NA: San Martin Captain Willard Great Wave off Kanagawa

Het begon te kriebelen. Ik had al zeker vier weken geen horloge aangeschaft. Het gevoel van mieren die aan de binnenkant van je aderen kruipen. Afijn, je kent dat wel. Maar wat moest er komen…

Hoewel niet zo uitgebreid, is mijn collectie wat mij betreft best compleet. Een Speedmaster voor “gewoon,” een Seamaster 600 uit '65 voor als het dressy mag, en verder vooral Seiko-duikers. Een baby turtle, een SKX007, een solar (street) tuna. Dan nog wat ander spul van divers allooi. Het mocht dus wel eens wat uit de band springen.

The Great Wave off Kanagawa. Dat moest het worden. En dan ook het liefst een grote turtle, want dat had ik nog niet. Na wat rondspeuren was ik er vrij snel uit dat het het 6105-8110 model moest worden. Omdat ik geen mod-held ben, en dat ook niet wil laten doen, kwam ik al vrij snel bij homages uit. Op Ali staat het een en ander waarvan de kwaliteit schijnbaar prima is. San Martin, Heimdallr, Steel Dive. Echter, ik wilde dus zo’n 6105-8110-great-wave, maar dan zonder logo’s erop. De plaat wordt al druk zat. Dat leek niet te vinden te zijn. Wel andere turtlemodellen, maar niet deze. @Stefanmol kwam met de tip “Dat wil San Martin vast wel gewoon voor je maken.” Vragen kan geen kwaad toch? Zo gezegd zo gedaan, en ja hoor, geen probleem om dat in elkaar te zetten. Echter, niet meer beschikbaar met zwarte bezel insert. Alleen met groen of blauw. Hm… Even met photoshop gespeeld en blauw leek me eigenlijk best mooi! Besteld dus, voor rond de 200 euro. In gedachten alvast 25% berekend voor het invoeren.

Al na een weekje kreeg ik de track-en-trace-code en kon het verdere wachten beginnen. (Denk hier de @Jurk -plaat van het wachten achter de brievenbus.) Ik was erg nieuwsgierig naar de kwaliteit van het horloge. Ik las er goede dingen over, en het is voor Chinese-horloge-begrippen best wat geld. Maarja, je leest en ziet ook goede dingen over Parnis-horloges op het internet en als je die ziet is het toch allemaal … tja. Prima voor het geld, maar niet meer dan dat.

En toen kwam 'ie binnen. 's Avonds, dus geen tijd om meteen foto’s te maken. Wel even een kleine lume-sneak-preview gemaakt:

En ja: de bouwkwaliteit en afwerking is echt goed! Beter dan mijn SKX007 bijvoorbeeld. De ring draait strak, geen speling, soepel genoeg. De brush is mooi concentrisch gedaan. Het schroefdraad van de kroon pakt goed. Alles gewoon top. Tot ik er na een paar uur achterkwam dat de bezelinsert aan 1 kant loszit. Als je goed kijkt op bovenstaande foto kun je het zien. Maargoed, even aandrukken, en die zit weer. Alleen net niet helemaal gelijk aan de ring. Enige minpuntje.

En dan nu na al het gezwets het moment waarop jullie gewacht hebben: foto’s!

Bezelinsert steekt net een tikkie uit. Als ik hem zelf niet terug had gedrukt en hij meteen zo had gezeten was het me niet opgevallen. Op de andere foto’s zie je het niet.

En terwijl ik dit zo zit te typen brengt de post mij het blauwe tropic-bandje dat ik erbij voor ogen had. Nu is ie af:

41 likes

Wat een tof ding!
Gefeleciteerd :ok_hand:
Snap dat je die graag wilde toevoegen aan je collectie! :+1:

1 like

Cool! En supertof dat ze hem zo voor je konden maken.

1 like

Heel gaaf. Geniet ervan!

1 like

Heel mooi :ok_hand::ok_hand:

1 like

Heel leuk :+1:, S. M. gaat steeds populairder worden hier.

2 likes

Wauw, cool ding!

1 like

Leuk ding, veel plezier ermee!

1 like

Mee eens, Parnis en San martin zit een enorm kwaliteitsverschil in. Ik heb nog nooit een Parnis gezien met fatsoenlijke lume, en de brushing en polishing zijn vaak netjes, maar toch met wat afgeraffelde details, terwijl dat bij San Martin écht heel erg strak is gedaan, zonder lelijke hoekjes enz. Ik vind het een mooi horloge, en gaaf hoe die hele wijzerplaat lume is, maar ik vind het nét iets te druk voor mijn smaak.

1 like

Mooie wave…:+1:

1 like

O ja de lume van dit horloge, holy shit! Na een nachtje in het donker kan ik hem de volgende ochtend vinden, dan zie ik hem van een afstandje gloeien. En dat is zonder extra “opladen” de avond vantevoren.

Na even in het licht een donkere kamer in:

9 likes

Prachtig…:smile:

Gaaf ding hoor. Die lume is echt tof.
Zou alleen die insert even opnieuw lijmen als ik jou was. Simpel klusje en het zou zonde zijn als ie er alsnog uit komt.

Dit werkt super:

2 likes

Mja maar dan moet ik hem er wel eerst weer uitpulken en recht terugkrijgen… ben niet zo’n knutselaar, vandaar ook dat ik de golf kant en klaar wilde :wink:

1 like

Met dit spul kun je nog eventjes herstellen.
Bezel even draaien tot ie een klikje geeft, inlay erin met de pip op 12 uur en eventueel nog een beetje draaien en klaar ben je.

Misschien toch maar doen. Hoe haal ik deze er netjes uit dan? Hij zit aardig vastgeklikt.

1 like

Makkelijkste is bezel eraf en via de achterzijde heel voorzichtig met een dun mesje oid ronddraaien, dan komt ie er zo af.
Via de voorkant kan ook wel als ie al een beetje los zit.
Zoek anders even op YouTube naar how to change bezel inlay of zoiets. Daar staan duizenden filmpjes en dat is vaak duidelijker dan het omschrijven.

Er zijn betere lijmen voor, ik zou B7000 adviseren, aangezien dat zich gedraagt als dubbelzijdige tape. Met die epoxy lijm wordt het kneiterhard en krijg je het ook niet meer los als je dat wel zou willen. Daarnaast is epoxy verouderingsgevoelig en B7000 nauwelijks. En B7000 is blijvend elastisch en ook zelfs zeewater bestendig. Het is ook tien keer makkelijker aanbrengen door de naald tuit. Kost ook nog eens haast niks.

Het heeft ook het zelfde voordeel dat je nog wat kan schuiven voordat het vast gaat zitten.

5 likes

Poeh, bezel eraf… ik zie het mezelf wel verknallen. Mocht er iemand in de buurt van Amersfoort handig ermee zijn die me wil helpen voor een lekker biertje, graag, maar anders laat ik het zo. Die halve mm is het issue niet, en heb niet het idee dat ie nog los zit.

Heel gaaf horloge met een prachtige plaat, proficiat!

1 like