Het begon te kriebelen. Ik had al zeker vier weken geen horloge aangeschaft. Het gevoel van mieren die aan de binnenkant van je aderen kruipen. Afijn, je kent dat wel. Maar wat moest er komen…
Hoewel niet zo uitgebreid, is mijn collectie wat mij betreft best compleet. Een Speedmaster voor “gewoon,” een Seamaster 600 uit '65 voor als het dressy mag, en verder vooral Seiko-duikers. Een baby turtle, een SKX007, een solar (street) tuna. Dan nog wat ander spul van divers allooi. Het mocht dus wel eens wat uit de band springen.
The Great Wave off Kanagawa. Dat moest het worden. En dan ook het liefst een grote turtle, want dat had ik nog niet. Na wat rondspeuren was ik er vrij snel uit dat het het 6105-8110 model moest worden. Omdat ik geen mod-held ben, en dat ook niet wil laten doen, kwam ik al vrij snel bij homages uit. Op Ali staat het een en ander waarvan de kwaliteit schijnbaar prima is. San Martin, Heimdallr, Steel Dive. Echter, ik wilde dus zo’n 6105-8110-great-wave, maar dan zonder logo’s erop. De plaat wordt al druk zat. Dat leek niet te vinden te zijn. Wel andere turtlemodellen, maar niet deze. @Stefanmol kwam met de tip “Dat wil San Martin vast wel gewoon voor je maken.” Vragen kan geen kwaad toch? Zo gezegd zo gedaan, en ja hoor, geen probleem om dat in elkaar te zetten. Echter, niet meer beschikbaar met zwarte bezel insert. Alleen met groen of blauw. Hm… Even met photoshop gespeeld en blauw leek me eigenlijk best mooi! Besteld dus, voor rond de 200 euro. In gedachten alvast 25% berekend voor het invoeren.
Al na een weekje kreeg ik de track-en-trace-code en kon het verdere wachten beginnen. (Denk hier de @Jurk -plaat van het wachten achter de brievenbus.) Ik was erg nieuwsgierig naar de kwaliteit van het horloge. Ik las er goede dingen over, en het is voor Chinese-horloge-begrippen best wat geld. Maarja, je leest en ziet ook goede dingen over Parnis-horloges op het internet en als je die ziet is het toch allemaal … tja. Prima voor het geld, maar niet meer dan dat.
En toen kwam 'ie binnen. 's Avonds, dus geen tijd om meteen foto’s te maken. Wel even een kleine lume-sneak-preview gemaakt:
En ja: de bouwkwaliteit en afwerking is echt goed! Beter dan mijn SKX007 bijvoorbeeld. De ring draait strak, geen speling, soepel genoeg. De brush is mooi concentrisch gedaan. Het schroefdraad van de kroon pakt goed. Alles gewoon top. Tot ik er na een paar uur achterkwam dat de bezelinsert aan 1 kant loszit. Als je goed kijkt op bovenstaande foto kun je het zien. Maargoed, even aandrukken, en die zit weer. Alleen net niet helemaal gelijk aan de ring. Enige minpuntje.
En dan nu na al het gezwets het moment waarop jullie gewacht hebben: foto’s!
Bezelinsert steekt net een tikkie uit. Als ik hem zelf niet terug had gedrukt en hij meteen zo had gezeten was het me niet opgevallen. Op de andere foto’s zie je het niet.
En terwijl ik dit zo zit te typen brengt de post mij het blauwe tropic-bandje dat ik erbij voor ogen had. Nu is ie af: