Waarschuwing: Dit topic betreft een hommage.
Hou je niet van hommages? Jammer dan, ik ga er toch over schrijven.
Je kent het wel. Je bent sinds kort bezig met horloges of, in mijn geval, wéér bezig met horloges. Je bent bijna vier maanden geleden lid geworden van een horlogeforum. De prachtigste horloges vliegen je dagelijks om de oren. Je bent trots op jezelf want je hebt een leuke collectie opgebouwd en je hebt al zeker vier weken geen horloge meer gekocht.
Maar soms heb je last van wat gezonde jaloezie. Jaloezie, geen afgunst want ik gun iedereen zijn geluk. Maar met mijn budget, inkomen en gezinssituatie is het simpelweg onmogelijk om echt dure horloges aan te schaffen. En eigenlijk kan me dat niets schelen want al had ik het geld wel, dan zou ik waarschijnlijk toch geen duizenden euro’s uitgeven aan een horloge. Dat zit nu eenmaal niet in me.
Gelukkig zijn er voor mensen zoals ik bedrijven zoals Pagani Design, Steeldive, Bernies en ga zo maar even door. Zo ook is er Sugess. Er loopt hier een heel leuk topic over horloges van Chinese makelij. https://www.horlogeforum.nl/t/horloges-uit-middle-kingdom/289697 hier komt Sugess altijd goed uit de verf dus daar ben ik eens rond gaan snuffelen. En daar bleef het ook bij, snuffelen en verder niets…
…en toen werd ik vorige week ineens ziek. Niets ernstigs hoor maar ik ben in mijn leven nog nooit zo verkouden geweest. Ik was zo verkouden dat mijn baas me naar huis stuurde. Ook nog nooit gebeurd. Ik ben bijna nooit ziek en als ik dat wel ben dan ga ik toch in huis dingen doen of wordt ik aan het werk gezet door moeders de vrouw. Maar deze keer was ik zo ziek dat ik geen puf had om iets te doen en vrouwlief was met de kinderen een weekje weg want die hebben al vakantie. Ik was dus alleen thuis en lag me in bed stierlijk te vervelen. Streams kijken was geen optie want ik viel iedere keer in slaap. En wat ga je doen als je je als horloge-enthousiasteling verveelt?
Juist. Shoppen! Ik had nog wat couponnetjes en flink wat muntjes bij elkaar gespeeld bij ome Ali en had mezelf een budget gesteld van maximaal €175,- Twee dagen lang heb ik elke Chinese horlogefabriek afgestruind die ik kon vinden. Geloof me, ik heb ze niet eens allemaal gehad. En toen kwam ik toch weer bij Sugess uit. Nou ja, eigenlijk Seestern maar dat is dezelfde fabriek maar met een ander merkje en logo.
Afijn, van het één kwam het ander en zo kwam het dat ik, ruim binnen het gestelde budget, een horloge gekocht heb. De Seestern S434.
Suf doosje he? Maar ja, wie koopt er nou een horloge omwille van de doos? Ik niet dus laten we hem maar snel open maken.
Kijk, dat lijkt er meer op. Een mooi blauw horloge met goudkleurige accenten op een stalen band. De kenners zullen hier direct de Glashütte SeaQ in ontdekken. Ik ben geen kenner want ik heb het op moeten zoeken. De SeaQ heeft echter geen stalen band maar een blauwe nylon band. Gelukkig heeft Seestern zich dat ook gerealiseerd en heeft er extragratis eentje bij gedaan. De kwaliteit van de nylon band is echter niet om over naar huis te schrijven. Wel leuk is dat hij elastisch is.
Ook zit er een garantiekaart in en een handleiding die, als je hem omkeert, gelukkig ook in het Engels, en niet eens heel slecht Engels, te lezen valt. Ook zit er een kek schroevendraaiertje bij om schakels uit de stalen band te kunnen halen. Die heb ik niet nodig gehad want ze wisten blijkbaar al dat ik dikke poten heb. De stalen band past precies.
De band draagt prima en de sluiting is netjes afgewerkt en voorzien van een kei-handig systeem om de band te finetunen. Het heet vast anders en heeft vast een naam maar ik mag barsten als ik het weet.
Het is wel een drama om die stalen band er af te halen en al helemaal om hem er weer op te zetten. Noem die laatste schakel zoals je wilt maar ik noem het kut dingen. Ik heb ook het idee dat de pushpins misschien een maatje te lang zijn. Dat fix ik nog wel eens maar voorlopig gebruik ik wel andere bandjes.
Over andere bandjes gesproken… Omdat ik lekker binnen budget bleef met het horloge heb ik ook een aantal bandjes in andere kleuren en materialen mee besteld. Hier volgen een aantal plaatjes voor de sfeer en daarbij valt op dat ik ook alle mee bestelde bandjes een plekje in de schijnwerpers gun.
De achterzijde met bijgeleverde nylonband.
Gesigneerde kroon
Op een blauwe faux suède band met oranje accenten.
Op een grijze faux suède band met witte accenten.
Op een oranje elastische nylon band voor als ik eens ga zwemmen of zo.
Ik ga nog even stilletjes buiten zitten en genieten van hoe de gouden wijzers zich een weg banen over de glanzende blauwe wijzerplaat, langs alle opgelegde gouden cijfertjes die opgevuld zijn met blauwe lumen, onder het saffierglas door, omringd door een glanzend blauwe bezel. Dit alles aangedreven door een automatisch “you-can’t-go-wrong” Seiko NH35a uurwerk.
Bedankt dat jullie tot zover meegelezen of in ieder geval gekeken hebben. Nog een hele fijne avond toegewenst en voor straks, welterusten.
Peace!