NA Seiko 7A28 7030, info gezocht

Deze Seiko (hij ziet er als nieuw uit) heb ik vandaag gekocht, maar eerlijk gezegd heb ik niet zo’n verstand Seiko’s.
Is dit nu wel of niet een Pogue uitvoering, of zijn dat alleen de automatische uitvoeringen?
En hoe werkt dat met het bepalen van het jaar van herkomst van een Seiko, uit welk jaar is deze? En wat valt er nog meer te vertellen over dit horloge? Ik hoor het graag van jullie :grinning:





17 likes

Van harte! Deze komt uit maart 1983; eerste getal is jaar, tweede is de maand. Tot en met 9, dan O, N en D voor de overige 3 maanden.

Pogue was de 6139 chrono uit de periode 1969-1979. Wel zelfde kleur plaat…:wink:
De quartz chrono kwam daarna, begin jaren ‘80.

De Pogue

3 likes

Denk dat @koekoek hier genoeg over kan vertellen. :pray:t3:

Erg mooi :ok_hand:

1 like

Gekke vraag, waar heb je hem vandaan?

Ik moet zeggen dat ik van dit specifieke model ook het fijne niet zou weten. :sweat_smile:

De Pogues (de automatische 6139 chrono’s) zijn populaire en dure modellen, daarom gebruiken verkopers de term graag voor horloges die er op lijken. Het horloge lijkt er natuurlijk wel enigsinds op, maar is een totaal ander model eigenlijk.

Het 7a28 uurwerk was de eerste analoge quartz chronograaf. (de eerste echte quartz chrono was digitaal). Het eerste maar misschien ook wel de beste quartz chrono ooit gemaakt. Zijn heel goeie uurwerkjes. :+1:

3 likes

Gekocht op internet van een onduidelijke foto, waarop eigenlijk alleen de kleur deed vermoeden dat het een Seiko was. Gezien de staat van het horloge lijkt hij nauwelijks of niet gedragen. Via Google kwam de term Pogue bij dit model naar boven vandaar dat ik het vroeg. Dus de analoge quartz is naar jouw mening een hele goede?

Ben geen Seiko fan maar deze is wel heel tof!

Dat is meestal positief.

Het gekke vind ik alleen dat de kwaliteit van de wijzerlpaat niet echt des Seikos lijkt. Ik weet niet of het aan de fotos ligt of dat het echt zo is. Ook zie ik ze op internet vooral met gele chrono wijzers ipv oranje.

Dat is ook zomaar een bijnaam. Dus het is sowieso erg arbitrair wat wel en niet een Pogue is.

Geheel van metaal, robuust, acuraat en goed te onderhouden

1 like

Ik vind het een heel mooi horloge. Gefeliciteerd met de aankoop!

Heb er geen verstand van, maar vind m supermooi! :ok_hand:t2:

Op internet heb je een “Seiko calculator” daarmee kun je via het serienummer de productiedatum achterhalen.
Edit: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://retroseiko.co.uk/seiko-serial.htm&ved=2ahUKEwjqs72OkajdAhVEIVAKHURcDLsQFjANegQIBhAB&usg=AOvVaw3xPChyixnR1wlq6nTF1t3I

Wow, wat ziet deze 7a28 er fris uit! Mooi hoor.

Hier is ook heel veel info te vinden:

Mooi hoor Jürgen.:heart_eyes: Mocht je hem (ooit) wegdoen, dan hou ik me aanbevolen!

Maar, wat zou de verkoopprijs moeten zijn. Op Ebay kom ik wel wat tegen, maar de verkoopprijzen lopen uiteen van 200 tot 900 Euro.

Ik zou zelf eerst wat zekerheid over die wijzerplaat willen hebben voordat ik hem zou verkopen.

Maar daarvoor mag je hem wel aan mij vekropen :wink:

De foto’s waren met mijn telefoon genomen. Eens kijken wat de foto’s laten zien met een goede camera. Wat valt je op aan de wijzerplaat?

Lijkt wel haast een Bombay special. Andere wijzers, gespoten/opgemaakte wijzerplaat. Heeft hij wel een duidelijke sunburst?

Wel het originele bandje en sluiting trouwens, dat is sowieso al goed :+1:t3:

Het horloge komt van een verzamelaar in Nederland. In zijn verzameling zaten vele nauwelijks gedragen Seiko’s en andere merken. Ik ga het uitzoeken. Eens wat vergelijken met de betere foto’s op internet.

Zoals ik zei lijkt de kwaliteit van de wijzerplaat niet des Seiko’s. De print van de streepjes van de sub dials is totaal niet strak bijvoorbeeld. De dial code lijkt ook wat vervaagd. Ik vind het erg eigenaardig. Of het niet kloppend is? Geen idee, daarvoor heb ik te weinig ervaring met deze specifieke modellen.

Maar hij was niet op de hoogte van de waarde van deze horloges?

Jurgen,

Mooi ding! De 7a28 is een uurwerk waar heel veel interessante modellen van gemaakt zijn.

Deze wordt weleens de ‘quartz pogue’ genoemd vanwege de pepsi bezel maar de ‘echte’ Pogue is een 6139 (automaat).

De dial en wijzers vind ik ook wat twijfelachtig maar de kast en de band zien er goed uit! Heeft die verkoper nog meer mooi spul? :yum:

Maar hoe dan ook, een gaaf ding! Veel plezier ermee!

Willem-Jan

1 like