NA: Seiko Arctura kinetic 5M42-0E39 1997

Mijn nieuwe aanwinst, een Seiko Arctura kinetic, de 5M42-0E39 uit 1997

Ik ben helemaal weg van dit horloge. Ik vind het ontwerp waanzinnig en ben erg gecharmeerd van de bijzondere kastvorm en bijpassende band. Het is echt anders dan veel van de horloges in mijn verzameling.

In de kast huist het welbekende 5M42 kinetic uurwerk. Als techniekliefhebber heb ik een zwak voor deze uurwerkjes. Het is een kruising tussen een quartz (dus zeer nauwkeurig) en een automaat. Het quartz uurwerk haalt zijn energie uit een oplaadbare knoopcel. Die knoopcel wordt opgeladen door een soort van minidynamo, die door een rotor in beweging wordt gebracht. Google maar eens, het is een heel vernuftig stukje techniek. Het uurwerk heeft een gangreserve van zo’n 5 a 6 maanden. Het verkort de levensduur van de capacitator behoorlijk, als je deze helemaal leeg laat lopen, dus regelmatig dragen.

Het ontwerp van de kast is van de (mij niet) bekende horlogeontwerper Jorg Hysek, die trouwens wel meer ontwerpt dan horlogekasten.

De a-symmetrische kast bestaat uit 2 delen. De RVS bovenzijde met glas is met 4 schroeven bevestigd aan de onderkast, die is gemaakt middels de Metal Injection Molding techniek. Fijn metaalpoeder wordt dan met een binder gemengd en middels spuitgieten in vorm gebracht. Daarna wordt het bindmiddel verwijderd dmv een thermisch proces. Tot slot wordt het gesinterd, gebakken bij hoge temperatuur, zo’n 1400 graden. Hierdoor smelt alles samen en krijg je een heel hard en slijtvast meteriaal. Dat blijkt wel, want de onderkast is echt smetteloos.

Dat maakt deze wel bijzonder, want de meeste uitvoeringen hebben een geheel stalen kast, ipv dit MIM materiaal.

Op de foto hieronder zie je hoe dat eruit ziet. De kast moest toch open, om de knoopcel te vervangen.

Ik kwam dit horloge al eerder tegen, maar elke keer was het net niet. Of het was in een te slechte staat, of het originele bandje (van staal en de kunststof polyurethaan) was deels uiteen gevallen in de loop van de jaren, of het was voor mij net niet de goede uitvoering. Ze zijn er in verschillende kleuren/uitvoeringen, maar deze wijzerplaat heeft mijn voorkeur.

Dit exemplaar werd aangeboden door een oosterbuur en was in een hele nette staat EN met een originele volstalen Seiko band, ipv de half stalen, half kunststof versie.
Het werd als defect verkocht, omdat het uurwerk maar heel even liep, als het werd geschud.

Ongetwijfeld een defecte capacitator. Er zaten behoorlijk wat deskdive beschadigingen aan de onderkant van de bracelet, maar dat leek niet onoverkomelijk. Dus geen enkele twijfel en gekocht voor de vraagprijs.

Afgelopen week kwam het horloge binnen, heb ik de capacitator vervangen en de beschadigingen op de band weggewerkt en opnieuw gebrushed.

Het horloge is niet alleen mooi, maar draagt ook nog eens geweldig. Door de vorm van de kast valt ie mooi op de pols en sluit de band prachtig aan. Ik geloof niet dat de knoopcel snel leeg zal raken, want het zal regelmatig op de pols aanwezig zijn.

35 likes

Heel erg mooi!

1 like

Ik blijf dat ook zo’n gaaf ding vinden :ok_hand:t2:
Gefeliciteerd met je prachtige NA!

1 like

Weer als nieuw, knap werk, Harry :white_check_mark:
Veel plezier ermee :+1:

Minder bekend is, dat er van dit model ook fakes in omloop zijn, meestal gemakkelijk herkenbaar aan een gewone 9 iplv op zijn kant en van binnen een gewoon quartz werkje (komt men natuurlijk pas later achter).

2 likes

Gaaf dat je ons ook bijpraat over de techniek :slight_smile: leuk om te lezen! Geniet van je horloge, ik vind 'm ook helemaal geweldig

2 likes

Mooie NA, geniet ervan :+1:t2:

1 like

Mooi stukje tekst.! :ok_hand:

1 like

Mijn beste,

Mooi gedaan!! Ziet er grandioos uit!!
Het heeft iets “Avant Gardistisch”.

Ik wens je er een vooruitstrevende tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst :ok_hand:t2:

1 like

Gefeliciteerd met je bijzondere NA

1 like

Ha, ik heb r ook twee van - leukste is natuurlijk dat de bracelets behalve minder mooi dus wel heel blijven :slightly_smiling_face: Ik zal ze maar niet posten :innocent:

2 likes

Wat een geweldige aanwinst Harry :ok_hand:

1 like

Leuk verhaal met bijbehorende foto’s, aparte constructie ook. Ik heb ook een zwak voor de kinetic en draag meestal mijn Landmaster, mono-blok kast, dus hopelijk blijft mijn accu het nog even doen
:wink:

Ik dacht trouwens dat die moderne accu’s geen problemen met onregelmatig opladen hadden?

2 likes

Ik ook!! Gefeliciteerd met deze klasse combinatie!
Toppunt van design zonder al te veel terug te grijpen op ‘eerder behaalde resultaten’ - zo kijk ik er tenminste al zeker 25 a 30 jaar tegenaan. :hugs:

Grote stoorpunten (voor al mijn kinetics btw) zijn met name de snelle uitval bij te weinig gebruik én de matige levensverwachting van de meeste banden, zowel de mixed material versie als de siliconen strap

Overigens: Er schijnen redelijke opladers voor kinetics te zijn (ook cheap voor de trouwe Ali supporters), deze bewegen heftiger dan die voor automatics.
Met de Philips draadloze ‘kaarsen’ oplader heb ik redelijke ervaringen, vereisen wel veel geduld vond ik.
Veel plezier met deze vondst :four_leaf_clover:

1 like

Funky! Veel draagplezier!

1 like

Hele mooie Cult Seiko. Veel plezier ermee.

1 like

Gefeliciteerd, veel draag plezier

1 like

Volgens mij is het verschil tussen de eerdere en de modernere accu’s, dat de gangreserve veel langer is. Of ze nu beter bestand zijn tegen leeg raken, durf ik niet te zeggen.

1 like

Bedankt voor de tip. Dat is een aardig weetje.

1 like

Volgens mij had jij een tijdje geleden jouw exemplaar hier laten zien, als ik het me goed herinner.

Het verval van de originele mixed material bandjes hield mij altijd tegen om er een aan te schaffen. Ik weet dat er iemand op het forum was, die het kunststof deel van die banden kon laten maken of laten 3D printen.

Ik zie dat dit HF lid zijn lidmaatschap heeft opgezegd. Mogelijk kan je een HF-er uit dat topic benaderen, die zo’n bandje heeft aangeschaft. Is een beetje een omweg, maar wel de moeite waard.

1 like