Mijn nieuwe aanwinst, een Seiko Arctura kinetic, de 5M42-0E39 uit 1997
Ik ben helemaal weg van dit horloge. Ik vind het ontwerp waanzinnig en ben erg gecharmeerd van de bijzondere kastvorm en bijpassende band. Het is echt anders dan veel van de horloges in mijn verzameling.
In de kast huist het welbekende 5M42 kinetic uurwerk. Als techniekliefhebber heb ik een zwak voor deze uurwerkjes. Het is een kruising tussen een quartz (dus zeer nauwkeurig) en een automaat. Het quartz uurwerk haalt zijn energie uit een oplaadbare knoopcel. Die knoopcel wordt opgeladen door een soort van minidynamo, die door een rotor in beweging wordt gebracht. Google maar eens, het is een heel vernuftig stukje techniek. Het uurwerk heeft een gangreserve van zoân 5 a 6 maanden. Het verkort de levensduur van de capacitator behoorlijk, als je deze helemaal leeg laat lopen, dus regelmatig dragen.
Het ontwerp van de kast is van de (mij niet) bekende horlogeontwerper Jorg Hysek, die trouwens wel meer ontwerpt dan horlogekasten.
De a-symmetrische kast bestaat uit 2 delen. De RVS bovenzijde met glas is met 4 schroeven bevestigd aan de onderkast, die is gemaakt middels de Metal Injection Molding techniek. Fijn metaalpoeder wordt dan met een binder gemengd en middels spuitgieten in vorm gebracht. Daarna wordt het bindmiddel verwijderd dmv een thermisch proces. Tot slot wordt het gesinterd, gebakken bij hoge temperatuur, zoân 1400 graden. Hierdoor smelt alles samen en krijg je een heel hard en slijtvast meteriaal. Dat blijkt wel, want de onderkast is echt smetteloos.
Dat maakt deze wel bijzonder, want de meeste uitvoeringen hebben een geheel stalen kast, ipv dit MIM materiaal.
Op de foto hieronder zie je hoe dat eruit ziet. De kast moest toch open, om de knoopcel te vervangen.
Ik kwam dit horloge al eerder tegen, maar elke keer was het net niet. Of het was in een te slechte staat, of het originele bandje (van staal en de kunststof polyurethaan) was deels uiteen gevallen in de loop van de jaren, of het was voor mij net niet de goede uitvoering. Ze zijn er in verschillende kleuren/uitvoeringen, maar deze wijzerplaat heeft mijn voorkeur.
Dit exemplaar werd aangeboden door een oosterbuur en was in een hele nette staat EN met een originele volstalen Seiko band, ipv de half stalen, half kunststof versie.
Het werd als defect verkocht, omdat het uurwerk maar heel even liep, als het werd geschud.
Ongetwijfeld een defecte capacitator. Er zaten behoorlijk wat deskdive beschadigingen aan de onderkant van de bracelet, maar dat leek niet onoverkomelijk. Dus geen enkele twijfel en gekocht voor de vraagprijs.
Afgelopen week kwam het horloge binnen, heb ik de capacitator vervangen en de beschadigingen op de band weggewerkt en opnieuw gebrushed.
Het horloge is niet alleen mooi, maar draagt ook nog eens geweldig. Door de vorm van de kast valt ie mooi op de pols en sluit de band prachtig aan. Ik geloof niet dat de knoopcel snel leeg zal raken, want het zal regelmatig op de pols aanwezig zijn.