NA: Seiko Cocktail Time

Ik weet het… ik wilde het eigenlijk bij een Four Piece Collection houden en geen horloges meer kopen. Het enige horloge wat er nog bij mocht komen was mijn grail. Dit is wat ik oktober zei. Nu ben ik niet echt een verzamelaar, maar ergens had ik wel kunnen weten dat dit bijna een onmogelijke opgave zou zijn voor iemand die horloges heeft als hobby.

En ja hoor, vijf maanden na mijn laatste horloge-aanschaf begon het toch wel weer een beetje te kriebelen. Nu kon ik dat gevoel prima onderdrukken en negeren. Maar er doet zich binnenkort een situatie voor. Nu mag ik binnenkort bij een bedrijf op gesprek komen en in een pak solliciteren is daar vrij normaal. Gezien ik een beetje uit mijn oude pak gegroeid ben (lees een aantal kilootje bij gekomen) heb ik laatst een nieuw pak gekocht. Jullie voelen hem al aan komen… dit vond ik een uiterst goed excuus om een nieuw horloge aan te schaffen!!! :rofl:

Immers, bij een pak hoort een dress watch… als ik de verhalen zo moet geloven. Nah ja, ik wilde deze verhalen gewoon geloven, anders moest ik verder de kriebel zien te onderdrukken. En een dress watch had ik nog niet. Nu zijn, of waren, dress watches niet echt mijn ding, maar het is wel leuk om een horloge aan te schaffen wat bij een pak hoort. Nou is het extra leuk als het dan ook toevallig een dress watch is die je ook vaker gaat dragen bij normale kleding, dus dat was eigenlijk ook wel een vereiste. Gezien de kriebel inmiddels uitgegroeid was tot jeuk, mocht de zoektocht beginnen… Als je jeuk hebt, moet je krabben… toch? :see_no_evil:

Nu had ik al eens wat foto’s voorbij zien komen van @SAT. Dat horloge heeft me eigenlijk altijd al aangesproken, ondanks dat het een beetje buiten mijn comfort zone ligt. Ondanks dat ik dit horloge al in gedachte had, wilde ik toch eens verder kijken dan mijn neus lang is… immers, van dress watches had ik nog geen kaas gegeten. Dus een tijdje geleden opende ik dit topic om eens te kijken welke suggesties onze HF-ers voor me hadden voor een dress watch van rond de €500:

Iedereen heel erg bedankt die aan dit topic heeft deelgenomen! Het heeft me even aan het wankelen gebracht. Er was uiteindelijk een andere Cocktail Time die me ook aansprak en ben beide gaan passen, maar uiteindelijk ben ik toch weer op mijn eerste keuze uitgekomen: De Seiko SRPB41J1.

Nu die een halve dag om de pols hangt heb ik al een aardige eerste indruk gekregen.
Dat dit horloge een 4r35 uurwerk heeft, vind ik niet zo heel erg voor deze prijs. Mijn ervaring is dat deze uurwerken gewoon prima hun werk doen. Het is best leuk dat je het uurwerk kan zien en dat ze het een beetje sjiek hebben proberen te maken met een gouden rotor, maar echt mooi is het natuurlijk niet. Maar laten we eerlijk zien, je kijkt er bijna nooit naar :wink:
De stalen band is echt een rammelbak en sluit niet mooi aan op de kast. Daarnaast is de vlindersluiting heel fragiel. Dit wist ik al van tevoren en is het ook niet de intentie om dit horloge op de stalen band te houden. Er komt uiteindelijk een mooie donkerblauwe leren band op. Nu had ik al een mooie Hirsch band gezien met een vlindersluiting bij de webshop waar dit forum toe behoort, dus dat gaat waarschijnlijk de combinatie worden.
Dan de kast en dial zelf. Daar heb ik niks op aan te merken. De dial is echt prachtig! Het is mooi dat het licht er heel erg mee speelt en de deal hierdoor meerdere kleuren blauw vertoont. De wijzers vallen lekker op doordat de ene helft gepolijst is en de andere helft geborsteld is. Dit geeft net weer even wat meer lichtcontrast en is de tijd wat makkelijker af te lezen.

Voor de prijs is het dus een prima horloge! Leuk voor onder een pak, maar ook perfect voor andere kleding. Gelukkig is het dus voor mij ook een horloge wat gewoon in de roulatie komt en ik niet alleen zal dragen met pak of voor speciale gelegenheden… en de kriebel is voorlopig weer even verdwenen :sweat_smile:

Oh ja… de foto’s. Nu dus nog even op stalen band, maar daar komt dus verandering in :grin:

70 likes

Goede keuze Juko! Veel plezier ermee.

1 like

Mooi cocktail Seiko Julian.
Congratulations. :+1:
Ik love blue :blue_heart:.

1 like

Prachtig, het horloge waar het voor mij allemaal mee begon. Veel waar voor wat je ervoor kwijt bent. Geniet ervan!

1 like

Hartstikke leuk horloge.
Datumschijf in de juiste kleur is een grote plus.
Heel veel plezier ervan.

1 like

Nice! Van harte, hup snel een mooie suède band erop zou ik zeggen!
P.s. Wat is die grailwatch dan??

1 like

Proficiat man! Blijkbaar liggen onze smaken akelig dicht bij elkaar :wink:

1 like

Dankjewel! Dat gaat zeker lukken!

Me too! En gelukkig is het in deze Cocktail Time uitvoering ook de mooiste haha.

Haha, voor jou dus een stukje nostalgie!

Haha ja. Je zou er niet aan moeten denken als de datum hier wit was geweest. Nog beter was als er geen datum aanwezig was haha.

Tja… heel saai eigenlijk, maar het is de Omega Speedmaster Professional.

Hahaha echt? Heb je deze ook al? :see_no_evil:

3 likes

Goede keuze!:ok_hand:

1 like

Hoi Julian, gefeliciteerd met je Cocktail time blue moon :+1: :ok_hand:.
Het kriebelen herken ik wel, eigenlijk meer jeuk :grin:.
Met een 4r35 uurwerk is niets mis en dat ze de rotor goudkleurig hebben gemaakt is boeien toch, al hadden ze hem pimpelpaars gemaakt :smiley:.
Die stalen band vind ik best wel meevallen, zeker gezien de prijs. Wat mij wel stoort is die sluiting wel, alsof je dit horloge om je duikerspak omdoet. Maar ben het met je eens dat een blauw bandje niet zou misstaan op dit horloge, persoonlijk zou ik er dan 1 met een gesp omdoen maar dat is iedereen zijn smaak. Onder een pak zou die echt niet misstaan, moet je hem eens zien als het zonnetje erop schijnt. Lekker spelen met het licht :smiley:.
Die andere cocktail time, was dat die goudkleurige? Zo niet, moet je ook eens zien onder een pak met een mooie leren band. En de witte dial is ook heel mooi alleen de wijzers en de uurmarkeringen zijn zwart.
En dat je een kilootje aan bent gekomen is niets mis mee, maar ja we kennen elkaar wel een beetje :wink:. Hoop dat die sollicitatie leidt tot een leuke baan :pray:. Nog even een foto van die andere die ik bedoel, ook mooi onder een pak maar ja dan ga je wel naar een six piece toe :grin:.
Gr, je vriend

1 like

Ik heb een lichtblauwe, een witte en een groene in mij handen gehad. De groene had de deal waarbij de balance wheel zichtbaar was. Groen is ook heel gaaf, maar denk dat het niet helemaal past bij een donkerblauw pak.
De andere Cocktail Time die ik heb gepast was de SRPE43J. Ook echt prachtig! Diameter is 38,5mm en iets kleiner, wat in theorie beter bij een dress watch zou moeten passen, maar op de pols vond ik hem op een afstand net iets te klein. De hoogte van net geen 12mm is wel hetzelfde, maar doordat de diameter iets kleiner is, oogt die gek genoeg hoger.

Qua formaat is het maar 2mm verschil, maar op het oog lijkt het meer.

Oh ja! Deze had ik ook nog gepast, maar die vond ik gelijk al veel te druk en de kast was te hoog.

3 likes

Hele mooie wijzerplaat, gefeliciteerd en geniet ervan

1 like

Was nog vergeten om die foto te laten zien, bij deze de Saryo 76-SRPB44J1

2 likes

Tof hoor. Tijdloze klassieker inmiddels :ok_hand: geniet er van

1 like

Ah die had ik niet gezien. Ik had wel de versie in Stainless Steel, witte wijzerplaat en donkerblauwe wijzers in mijn handen gehad. Mooi, maar met Stainless Steel kwam het een beetje flets over. Ook die zat op een stalen band, dus dat werkt misschien ook niet echt mee haha.
Maar met goud oogt een witte plaat veel beter!

1 like

Dankje! Gaat zeker goed komen! :grin:

2 likes

En een leren band niet te vergeten :wink:

1 like

Jep! hahaha dat maakt het met goud ook beter!

1 like

Schitterende ‘serie’ deze Presage’s. Wil er eigenlijk ook wel eentje hebben, denk ik :thinking:

2 likes

Gefeliciteerd man :facepunch:

Het is een beauty :ok_hand:

Enjoy

8 likes