NA: Seiko "Deep Lake" Alpinist (SPB249J1)

TL;DR: Heb een nieuw horloge, de Seiko ‘Deep Lake’ Alpinist (SPB 249J1). :sunglasses:

Gistermiddag kwam de lang verwachte nieuwe aanwinst binnen. Eind juni leek deze al binnen te komen, maar na aankomst ging deze retour in verband met losse secondewijzer. Het duurde even voordat Seiko een vervangend horloge stuurde.

Maar daar is ie dan eindelijk de Seiko ‘Deep Lake’ Alpinist (SPB249J1).

Voor mij is dit de (sportievere) vervanger van de Nomos Tangente en de anOrdain model 2 die de collectie in afgelopen half jaar verlieten. Doorslaggevend voor mij is de vintage vibe, de afmetingen (38mm diameter x 12.9mm hoogte – 46.2mm lug to lug), en de combinatie van brushed afwerking met polished accenten (volledig polished trek ik wat minder).

Oh, en de dial… vergeet de wonderschone dial niet! Mijn brein loopt er nog steeds op stuk… de dial vertoont verticale lijnen, die niet uit verticale lijnen bestaat. :exploding_head:

Alpinist geschiedenis (start in 1959)

De Alpinist ontstond in 1959 als onderdeel van de Laurel collection. De geschiedenis en de verschillende versies van de Alpinist staan beschreven in onderstaande artikelen. Helaas staan de 2021 modellen hier (nog) niet in.

Een moderne herinterpretatie en hercreatie in 2021

Begin 2021 besloot Seiko een hulde te brengen aan het eerste Seiko (Laurel) Alpinist model uit 1959.

De Laurel Alpinist is beschreven in onderstaand artikel.

Het originele model uit 1959 is ontworpen om te voldoen aan de standaarden voor de ´Yama-Otoko´(Japans woord voor bergmannen). Het horloge moest robuust en stevig zijn gebouwd om de gevaren van het bergbeklimmen te kunnen trotseren.

Bij de herinterpretatie werd het model uit 1959 in een nieuw modern jasje gestoken. Kenmerkend zijn de opvallende driehoekmarkeringen op de 6,9 en 12 uurs positie, wat typerend is voor de Seiko Alpinist uit 1959. Deze markeringen vormden een verwijzing aan de vier hoofdpunten van een kompas.

Er zijn moderne toevoegingen: datumvenster op de 3 uur, gewijzigde wijzerplaat tekst + Prospex logo en waterdichtheid (20 bar).

Uiteraard zou Seiko geen Seiko zijn als er tegelijkertijd niet een (duurdere) hercreatie op de markt werd gezet. Bij dit model werd de driehoekmarkering op de 3 behouden door het datumvenster tussen 4 en 5 te plaatsen. Wat mij betreft had de datum achterwege kunnen blijven (op zowel de hercreatie als de herinterpretatie modellen).

Later in 2021 werden twee modellen met afwijkende wijzerplaat toegevoegd aan de herinterpretatie lijn: de “Deep Lake” SPB249J1 en “Forest Brown” SPB251J1.

85 likes

Cool ding :+1:t2:

2 likes

Heel mooi. Goed verhaal. Gefeliciteerd met je NA. Geniet ervan, maar zo te lezen komt dat wel goed

1 like

Erg mooi. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

1 like

Hij staat ook op mijn lijstje maar ik maak me zorgen om de kwaliteit van de band en de clasp, hoe bevallen die tot zover? Vooral de slechts 2 gaten aan microadjust en grote gap tussen clasp en band doen me twijfelen. De dial is wel echt een plaatje met de textuur en opgelegde indices. Ook de rosegouden secondewijzer vind ik erg mooi.

gefeliciteerd

Naast (beperkte) microadjust clasp heeft de band 1 halve link. Valt me niet tegen moet ik zeggen. Draag het wel losjes om ruimte te hebben voor uitzetten.

Clasp zelf zeer netjes (milled en niet stamped). Enige wat opvalt, maar voor mij vooralsnog geen deal-breaker, is de ruimte tussen clasp en band. Een happertje zeg maar.

2 likes

Inderdaad een apart effect om te zien. Mooi ding :+1:t3:

1 like

Gaaf hoor! Gefeliciteerd met deze mooie NA :tada:

1 like

Mooi horloge dit, afhankelijk van de maat zou die er zomaar kunnen komen.

Veel plezier met je mooie NA

1 like

Erg mooi, die dial zeker! Geniet er van.

1 like

Mooi hoor :heart_eyes: gefeliciteerd en geniet ervan

1 like

Gefeliciteerd met je Alpinist, leuke intro en verwijzingen naar een stukje geschiedenis.
Heel subtiel die dial, wens je veel draagplezier :ok_hand: :+1:

1 like

Gave NA :+1:

1 like

Wow! Mooie Alpinist. Door de driehoekige markers heeft-ie ergens ook wat weg van een Kontiki. Lekkere maat heeft deze.

Die dial moest ik even twee keer bekijken voordat ik doorhad hoe bijzonder die is. Topaanschaf :ok_hand:

1 like

Proficiat met je N.A. :ok_hand: Dank ook voor het delen van het stukje historie van de alpinist serie ,veel plezier ermee :+1:

1 like

Allen dank voor de felicitaties.
Was door de lange levertijd bijna afgehaakt.
Gelukkig kwam het toch goed. :partying_face:

Nadeel is nu wel dat trend naar kleinere diameter lijkt door te zetten. Wat gaat dit inhouden voor de 40+ duikers? :flushed:

2 likes

Money / lume shot

10 likes

Hij viel mij al op in wat dragen wij vandaag, wat een mooi horloge is dit! Geniet ervan.

Ps laat de 40min mm duikers maar komen, niets mis mee :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Die zullen onder de spinnenwebben geraken en uiteindelijk worden verguisd en verkocht :smiling_imp:

2 likes