TL;DR: Heb een nieuw horloge, de Seiko ‘Deep Lake’ Alpinist (SPB 249J1).
Gistermiddag kwam de lang verwachte nieuwe aanwinst binnen. Eind juni leek deze al binnen te komen, maar na aankomst ging deze retour in verband met losse secondewijzer. Het duurde even voordat Seiko een vervangend horloge stuurde.
Maar daar is ie dan eindelijk de Seiko ‘Deep Lake’ Alpinist (SPB249J1).
Voor mij is dit de (sportievere) vervanger van de Nomos Tangente en de anOrdain model 2 die de collectie in afgelopen half jaar verlieten. Doorslaggevend voor mij is de vintage vibe, de afmetingen (38mm diameter x 12.9mm hoogte – 46.2mm lug to lug), en de combinatie van brushed afwerking met polished accenten (volledig polished trek ik wat minder).
Oh, en de dial… vergeet de wonderschone dial niet! Mijn brein loopt er nog steeds op stuk… de dial vertoont verticale lijnen, die niet uit verticale lijnen bestaat.
Alpinist geschiedenis (start in 1959)
De Alpinist ontstond in 1959 als onderdeel van de Laurel collection. De geschiedenis en de verschillende versies van de Alpinist staan beschreven in onderstaande artikelen. Helaas staan de 2021 modellen hier (nog) niet in.
Een moderne herinterpretatie en hercreatie in 2021
Begin 2021 besloot Seiko een hulde te brengen aan het eerste Seiko (Laurel) Alpinist model uit 1959.
De Laurel Alpinist is beschreven in onderstaand artikel.
Het originele model uit 1959 is ontworpen om te voldoen aan de standaarden voor de ´Yama-Otoko´(Japans woord voor bergmannen). Het horloge moest robuust en stevig zijn gebouwd om de gevaren van het bergbeklimmen te kunnen trotseren.
Bij de herinterpretatie werd het model uit 1959 in een nieuw modern jasje gestoken. Kenmerkend zijn de opvallende driehoekmarkeringen op de 6,9 en 12 uurs positie, wat typerend is voor de Seiko Alpinist uit 1959. Deze markeringen vormden een verwijzing aan de vier hoofdpunten van een kompas.
Er zijn moderne toevoegingen: datumvenster op de 3 uur, gewijzigde wijzerplaat tekst + Prospex logo en waterdichtheid (20 bar).
Uiteraard zou Seiko geen Seiko zijn als er tegelijkertijd niet een (duurdere) hercreatie op de markt werd gezet. Bij dit model werd de driehoekmarkering op de 3 behouden door het datumvenster tussen 4 en 5 te plaatsen. Wat mij betreft had de datum achterwege kunnen blijven (op zowel de hercreatie als de herinterpretatie modellen).
Later in 2021 werden twee modellen met afwijkende wijzerplaat toegevoegd aan de herinterpretatie lijn: de “Deep Lake” SPB249J1 en “Forest Brown” SPB251J1.