NA Seiko Marinemaster SBDX001 (en clone)

Even vooraf: ik kijk en lees voornamelijk horloge informatie in het Engels en weet daarom van de meeste onderdelen alleen de Engelse naam. Sorry als ik je daarmee voor de schenen trap :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Okee okee…… dus een tijdje geleden had ik de beste horloge aankoop ‘ever’ gedaan. Ik had de Marinemaster MM300 SLA021 gekocht. Echt wauw……. Dit horloge tikte echt alle boxen. Ik kon (en kan) niets bedenken dat ik niet mooi vond aan dit ding. Het leek wel alsof dit model voor mij gemaakt was.


Maar……… zoals dat dan gaat had ik na een tijdje wat behoefte aan afwisseling. Dus ik dacht: ‘Een MM300 in het blauw (SLA023), dat kan niet anders dan de juiste volgende stap zijn……… het is tenslotte het model dat voor mij is gemaakt maar dan in een andere kleur’. Na uren plaatjes en filmpjes kijken en een uitstapje naar een juwelier de knoop doorgehakt. Via Chrono24 een geschikte kandidaat gevonden……. Onderhandelen……. Gekocht…… wachten……… met volle verwachting de doos opengetrokken en………. Teleurstelling………… Niet dat het horloge niet mooi was, hij was prachtig. Maar om de pols deed hij het niet voor mij. Hij knalde te veel. Glansde te mooi. Blinkte te hard. Het idee “toolwatch” kreeg ik er niet van. En dat is nou juist wat ik in een horloge zoek. Nog wel even de kans gegeven om aan me te groeien maar de klik bleef weg. Snel maar weer te koop gezet en is inmiddels weer verkocht.

Ondertussen wilde ik nog steeds die afwisseling. Ik heb even de groene SLA019 overwogen maar trok al snel de conclusie dat ik daarbij zeer waarschijnlijk hetzelfde gevoel zou krijgen als bij de blauwe SLA023.

De SBDX001 en de SBDX017 had ik al die tijd nog genegeerd. Ik had tenslotte al een zwarte Marinemaster dus dat vond ik te veel van hetzelfde. Maar nu de blauwe MM300 was afgevallen verschenen er ineens toch langzaam wat plaatjes en filmpjes van de 001 en 017 op mijn beeldscherm. En warempel…… ze begonnen aan me te groeien. Dat woordje ‘Marinemaster’ op de wijzerplaat is toch wel erg mooi. En die vintage uitstraling vergeleken met mijn SLA021……… shit…… dit moet hem worden……… Maar welke van de twee dan? Ze zijn praktisch hetzelfde!

(Onderstaande is obv de info en plaatjes die ik kon vinden uiteengezet)
De 001
Voordelen:

  • Dit is gewoon ‘the original’
  • Heeft mooie wit/crème kleurige indicies.
  • Schijnbaar is de lume met de hand aangebracht waardoor je een klein beetje structuur ziet. Heeft wel iets speciaals.
  • Prospex logo is nergens te bekennen.

Nadelen:

  • krasgevoeliger
  • Schijnbaar de oudere variant van het 8L35 uurwerk.
  • Lume is minder sterk.

De 017:
Voordelen:

  • schijnt onderdelen te hebben die met MEMS technologie zijn gemaakt (waardoor het uurwerk schijnbaar mooier loopt en minder onderhoud nodig heeft)
  • is voorzien van Diashield coating waardoor hij minder krasgevoelig is.

Nadelen:

  • Wijzerplaat is visueel net iets anders. Indicies lijken iets kleiner of de metalen randjes lijken dunner vergeleken met de 001
  • Indicies hebben niet meer die wit/crème kleur. Er zit een groene gloed in.
  • Indicies zijn machinaal gevuld.
  • Niet ‘the original’
  • Prospex logo op de kroon.

Op Chrono24 had ik een 001 op het oog welke volgens de code op de case in 2014 moet zijn gemaakt (of 2004 maar was in 2015 nieuw gekocht dus ik vermoed toch 2014). Toen ik ergens las dat de laatst geproduceerde 001 modellen al beschikten over het 8L35 uurwerk met MEMS technologie was voor mij de knoop doorgehakt. Deze moest het worden. Heel veel vragen gesteld aan de verkoper……. Veel foto’s en filmpjes gevraagd en bestudeerd………. Onderhandelen……. Gekocht…… wachten……… met volle verwachting de doos opengetrokken en………. WAUW WAUW WAUW!!! Wat een prachtig ding. Hij was in betere staat dan ik had gedacht. Zeker niet ‘als nieuw’ maar de krasjes zijn moeilijk te vinden. Hardlex glas, bezel en insert helemaal krasvrij. De kast heeft amper opvallende krasjes en de band heeft een paar minimale gebruikssporen. Uurwerk loopt ongeveer +2 seconden per dag. Dikke prima allemaal.


Nu heb ik hem een paar dagen en kan alleen maar laaiend enthousiast zijn. Of de voor en nadelen van mijn lijstje hierboven nou echt zo goed zichtbaar zijn betwijfel ik. Wel of niet MEMS, het maakt me allemaal ook niet meer uit. Happy met mijn 001!! Ik vind het mooi hoe de SBDX001 en de SLA021 prima naast elkaar in een verzameling passen. Ze zijn allebei MM300 maar toch totaal verschillend. De 001 heeft meer een vintage uitstraling en geeft met zijn wit/crème indicies, zijn andere bezel en het woordje ‘Marinemaster’ een volledig ander gevoel dan de modernere SLA021. De 001 doet het erg goed met NATO’s zoals de grijs/zwart en zwart/rood/groene bond. De 001 geeft een beetje een Rolex (sea dweller) gevoel. De 021 geeft me een beetje het gevoel van een militair horloge vergelijkbaar met mijn voormalige marathon GSAR. Een groot, stevig brok staal op je pols die alles aan lijkt te kunnen. Uiteindelijk geven ze beiden het ultieme Marinemaster gevoel.

Had ik al gezegd dat ik blij was?!


Dan ook nog even dit: ik had een lange tijd geleden (nog voor de aankoop van de SLA021) ook de Heimdallr Marinemaster besteld. Ik wilde met dit horloge een tijdje gaan testen of het Marinemaster model wat voor mij zou zijn. Het pakketje was lange tijd opgehouden ergens in China waardoor ik uiteindelijk toch maar voor het echte werk was gegaan. Dit horloge is nu bijna gelijktijdig met de SBDX001 alsnog binnen gekomen. Eindconclusie: vergeleken met de echte MM300 is het troep maar voor de 170 euro die het kostte is het is een horloge van redelijke kwaliteit, fatsoenlijke lume, NH35 uurwerk, ceramic insert, saffierglas en verschrikkelijke 90 kliks bagger bezel. Ze hadden helaas de verkeerde band erbij geleverd. Er zat een jubilee bij terwijl ik dacht de mm300 stijl band te hebben besteld. Het enige dat ik er wel mooi aan vind is de kleur van de wijzerplaat. Deze is zwart met een lichte sunburst. Koopadvies: blijf er weg van tenzij je wilt testen of de Marinemaster wat voor jou is. De Heimdallr heeft wel de looks en afmetingen van de echte MM300 en kan daardoor een goed beeld geven van of je de stap naar het echte werk moet wagen. Mocht er iemand dit lezen en denken: ‘goed idee’: je mag evt ook die van mij lenen. Anders wordt het hier ook maar een afgeragde beater.

47 likes

Erg leuk om te lezen. Proficiat met je aanwinst! Het wordt steeds moeilijker.
En welkom bij de club! Mijn 001 gaat never de deur uit!

1 like

Gefeliciteerd en veel draagplezier.

1 like

Leuk om te lezen!

1 like

Gefeliciteerd met je aanwinst. Leest leuk weg.

1 like

Gefeliciteerd met deze mooie aannwinsten!

Misschien een idee om er een ‘fiffer’ van te maken?

3 likes

Bedankt! Ik verwacht dat die van mij ook een erfstuk gaat worden :wink:.

1 like

Bedankt! Maaruh…… help me even op weg. Fiffer?

1 like

Proficiat met je aanwinst, blijven prachtige horloges.
Bij mij is het precies omgekeerd, heb de marinemaster skx017 2x gehad, de sla21 bij de juwelier bekeken, maar de blauwe deed het pas echt voor mij, evenals de deepsea James Cameron het blauw voegt iets extra toe, ik heb genoeg zwarte duikers, maar geen van deze kunnen voor mij tippen aan deze blauwe, het zijn mijn mooiste twee horloges.
Zo zie je maar smaken verschillen.:sweat_smile:

1 like

Goed plan :+1:

1 like

Flipper It Forward!

3 likes

Leuk om te lezen. En die SBDX001 is gewoon het mooiste :yum:
Heel veel draagplezier :+1:t2:

2 likes

Wat een mooie horloges :slight_smile: helaas denk ik dat ik mijn gehele collectie net zoveel waard is als 1 SBDX001 , nee die zit er voor mij voorlopig nog niet in. Maar kijken en dromen is al de eerste helft van het plezier

2 likes

Bedankt!! Smaken verschillen inderdaad maar zo te zien snappen wij op het gebied van duikers elkaar wel aardig! Het is niet dat ik niet van blauw houd. Ik heb bijvoorbeeld de seiko manta ray welke ik prachtig vind.


Ik ben zelf niet in de positie om een Rolex aan te schaffen maar heb er inmiddels wel een aantal keer eentje om de pols gehad. Daarbij bleef de sea dweller het meeste hangen. De deep sea heb ik nog nooit in het echt gezien maar iedere keer als die op plaatjes of filmpjes voorbij komt blijft mijn aandacht hangen. Ziet er super mooi uit. Het ding bij de SLA023 was denk ik dat hij te veel blinkte. Misschien dat als hij een matzwarte bezel had gehad dat ik hem dan wel mooier had gevonden. Was het een SKX007 geweest dan had ik het geprobeerd maar bij de MM300 verkoop ik hem liever door :wink:.

1 like

Ah nice! Leuk idee. Grappig. Ik zat zelf ook aan zoiets te denken. Dacht meer aan een concept dat ik een beetje de regie blijf houden, hem alleen maar uitleen aan vaste forum leden (trustlevel 2 ofzo — ben ik zelf nog niet eens :stuck_out_tongue_winking_eye:). Zodat hij niet ineens verdwijnt. En dan echt op leenbasis.

Maar ik ga dat draadje eens goed lezen en wie weet zet ik de heimdallr er daar wel op.

Bedankt voor de tip.

1 like

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het zelf belachelijk vind dat ik zoveel geld in een beetje tikkend metaal heb zitten. Dat geld had ook op andere plekken erg goed tot zijn recht kunnen komen. Maar ja……

Ik hoop dat je geniet van je eigen collectie. Het feit dat je al kan zeggen dat je een collectie hebt maakt je al rijk (toch?!).

Prachtige horloges ,veel draagplezier gewenst.

1 like

Mooi koppel.

1 like

Mooie aanwinst! Ik heb zelf voor de 017 gekozen maar puur vanwege beschikbaarheid. Groeten van z’n broer!

2 likes

@Alex1972 Mooi! Ik zou ze wel eens in het echt naast elkaar willen zien. Volgens mij zijn de verschillen maar minimaal.