Leestijd: een stief kwartiertje… )
Hartelijk welkom bij mijn laatste NA beste mede horloge liefhebbers en alvast bedankt voor uw interesse. Even vooraf ter info; ik heb over dit horloge zoveel te melden, dat het (zeker gezien mijn uitgebreide schrijfstijl) welhaast een roman wordt en daarom heb ik het opgedeeld in voor ieder wat wils. In de geest van dit forum wordt het horloge eerst technisch belicht, daarna vertel ik wat over de achtergrond ervan en afsluitend zal ik u ik mijn (heel persoonlijke) raakvlakken toelichten. Op deze manier kan iedereen op ieder eigen gewenst moment afhaken.
1 - De technische belichting van dit horloge.
Traditiegetrouw bespreek ik het horloge weer in chronologische volgorde, vanaf het glaasje t/m het achterdeksel.
Het glaasje bestaat uit een box saffier met aan de binnenzijde een clear AR zodat het horloge goed afleesbaar is en zonder dat de coating kan bekrassen. Nu heeft saffier de neiging om er aan de rand rondom wat wolkerig uit te zien, hetgeen er niet altijd een fraai gezicht is. Om dat te voorkomen, is bij dit glaasje die rand aan de achterzijde zwart gemetalliseerd om dat effect weg te nemen, hetgeen meteen onderdeel van het ontwerp vormt, ingenieus nietwaar?
De wijzers zijn mooi strak en met facetten uitgevoerd. Ze hebben exact de juiste lengte/breedte verhouding en voldoende lumen voor mijn nachten. De secondewijzer is wit en heeft een dubbele lollipop hetgeen op een heel bescheiden manier net iets meer aanwezigheid geeft. De afleesbaarheid is met deze wijzers meer dan uitstekend.
De wijzerplaat is met een lichte dome vorm gemaakt en ook door een loep bekeken mega strak uitgevoerd. Het dunne Sherpa logootje is opgelegd en (heel bescheiden) alleen bij bepaalde lichtinvallen zichtbaar.
De plaat heeft opgelegde markers met facetten en de lume dots zijn daar tegenaan aangebracht. Knap gedaan nietwaar?
Die lume dots zijn bovendien in een ruitvormig patroon aangebracht, wat historisch verantwoord is en ‘s nachts een leuk effect geeft. Het eerste “easter egg”.
(Foto geleend van internet.)
De datum is goed af te lezen met rode cijfers op een witte schijf en oogt daarmee wat zachter. De combinatie verstoord voor mij de mooie balans in de wijzerplaat zeker niet.
De verstelbare interne bezel is ook wit en met de schaalverdeling gedeeltelijk in een vrolijk oranje accent uitgevoerd. Juist dat deel van de bezel blijkt ‘s nachts overigens het tweede “easter egg” te zijn omdat ook daar lumen in is verwerkt, zie de lume foto.
Voor het uurwerk is een betrouwbaar Sellita SW200-1 top grade werkpaard gekozen maar verguld en met diverse versieringen uitgevoerd. Zoals vaker gebruikelijk, is de rotor customised en het mechaniekje is door de fabrikant perfect afgeregeld. Saillant detail: al dit moois is achter een dicht achterdeksel verborgen maar hierover later meer.
De kast is gemaakt van gepolijst RVS en uitgevoerd in een echt “super compressor type”. In het kort betekent dit, dat hoe dieper het horloge onder water komt, des te meer het achterdeksel en de kronen door de overdruk in het water tegen de kast worden geperst en des te beter de afdichtingen functioneren. Het horloge haalt een waterdichtheid tot 20 Bar (200 meter diep) en voldoet aan de iso 6425 certificering.
De rand van de kast is aan de onderzijde rondom van een holling voorzien, zodat het horloge het buigen van de pols niet hindert.
De lugbreedte is 20 mm en de lugs zijn qua lengte goed in balans met de kast. Ze hebben ieder 3 strak gepolijste vlakken en helpen om het horloge netjes stabiel te houden.
De kronen zijn handmatig gefabriceerd en hebben geen schroefsluiting maar zijn dus volgens het compressor type bevestigd. Ze hebben de typerende compressor hatch graveringen en zijn met een goede verribbing en zonder scherpe kanten uitgevoerd.
Na uittrekken van de bovenste kroon, kan de inwendige bezel in 2 richtingen worden versteld. Deze draairing wordt door weer indrukken van de kroon met een heel fijne vertanding weer geblokkeerd. De onderste kroon kan vrij worden gedraaid en uitgetrokken om tijd en datum in te stellen. Alleen al uit de uitvoering van de kronen, blijkt de enorme zorg waarmee dit horloge is ontworpen en gebouwd.
De kroonbeschermer is prominent uitgevoerd maar hij valt in de praktijk eigenlijk nauwelijks op. De kronen liggen keurig netjes verzonken in hun ronde uitsparingen en daarnaast helpt ze te voorkomen dat de kronen in de bovenzijde van de hand drukken. Ik verwachtte door het extra gewicht aan één zijde een onbalans in het horloge maar dat is tijdens dragen eigenlijk niet merkbaar.
Het achterdeksel is dus ook volgens het compressor principe geconstrueerd en niet met een schroefdraad in de kast bevestigd maar met een bajonet sluiting.
Deze heeft wat voorspanning om het horloge in omgevingsdruk al waterdicht te maken en tijdens het duiken doet de overdruk dus de rest. Deze bevestiging maakt het ook mogelijk om de gravering in het deksel keurig uitgelijnd recht in het horloge te plaatsen, hetgeen naar mijn smaak toch weer een leuk detail is.
Even nog een laatste opmerking over het dragen van het horloge; het gewicht en de balans zijn dik in orde en dragen bij aan een gevoel van comfortabele kwaliteit.
Ik ben geen fan van stalen banden mensen, de ronde vouwsluitingen zijn een crime voor mijn vlakke pols en de randen van de band irriteren mijn huid. Ik heb het nog even geprobeerd met een Bonnie tropic maar voor mij toch altijd altijd maar weer een oude, vertrouwde, luchtige en comfortabele Bulang, welke dit horloge naar mijn smaak uitstekend staat.
Daarmee is er echter niets aan te merken op de kwaliteit van de stalen Sherpa band.
Solid endlinks.
Geschroefde schakels.
Een vouwsluiting met een “on the fly” microverstelling.
En “gehatchte” bedieningsknoppen.
In stijl gegraveerde tekst, het is er allemaal en met hoge kwaliteit gerealiseerd.
2 - De achtergrond van dit horloge
Het recept:
Men neme een Zwitserse ingenieur (Martin Klocke) met een fascinatie voor horloges. Voeg daar de hang naar nieuw leven inblazen van een oude Enicar aan toe. Vergeet ook niet een toefje moderne twist met vooral sterk verbeterde techniek en voila; de Sherpa Ultradive is in aantocht.
De kok:
Martin is een heel vriendelijk en sterk gedreven mens. In die geest heeft hij, zonder compromissen te sluiten, met hulp van maar liefst 12 Zwitserse en Duitse bedrijven dit horloge ontworpen.
De ingrediënten:
Zonder de herkomst van alle onderdelen individueel te benoemen, kan ik melden dat deze allemaal Zwitsers en Duits fabrikaat zijn. Met het benoemen zou ik simpelweg de kennis van de website van Sherpa overnemen en indien gewenst, kunt zich daar naar hartelust inlezen.
Het bereiden van de maaltijd:
Dit gebeurd natuurlijk in de keuken, welke helaas ontoegankelijk is. Het is echter wel goed om te vermelden dat (net als bij een goede maaltijd) veel componenten handmatig worden bereid en samengevoegd en dat is exact wat ook bij dit horloge gebeurd. Herinnert u zich de handmatig gemaakte kronen nog?
De maaltijd:
Het resultaat is het bovenstaand beschreven en technisch perfect uitgevoerd horloge. Echter achter het achterdeksel is dus nog een klein detail welke nog steeds niet is vermeld. Mocht dit u intrigeren, zult u onderstaand mijn persoonlijke raakvlakken ook nog even moeten lezen…
3 - Mijn persoonlijke raakvlakken met dit horloge, nu wordt het vertrouwelijk…
Raakvlak 1:
Allereerst beste mensen, ik heb iets met mensen die besluiten om buiten hun comfort zone iets nieuws in deze wereld te brengen. En zeker wanneer dat besluit ook bevlogen wordt omgezet in daden en een eindproduct. Dergelijke producten fascineren me mateloos en zo heb ik bijv. een kleine portable Altmann Tera Player om heerlijk van muziek te kunnen genieten. Ik heb de uitvinder (Charles Altmann) 3 keer in Solingen bezocht, weet inmiddels vrij veel van zijn wedervaren met de portable muziek industrie en haar publiek en ik zal u de verdere details besparen maar wat een ontdekkingsreis is dat geweest.
Zo beoordeel ik ook de Sherpa Ultradive, zoals u bovenstaand al zult hebben gelezen, dit is dus al een sterk raakvlak.
Raakvlak 2:
Om dit raakvlak met dit horloge goed op waarde te kunnen schatten, moet ik u op persoonlijk vlak iets uitgebreider over mijzelf uiteen zetten, sorry… Ik ben in mijn vrije tijd alweer ruim 20 jaar mental coach en begeleid graag mensen om ze (weer) blij door het leven te laten gaan. Daarvoor gebruik ik een traject met verschillende rationele “oplossingen, inzichten, en gereedschappen”, waarin iedereen in zijn/haar individuele situatie kan instromen. Als laatste stap, leer ik mensen graag hoe ze hun mentale rust permanent kunnen bewaren. Daarvoor gebruik ik al jarenlang o.a. een videootje van een Tibetaanse monnik, genaamd Yongey Mingyur Rinpoche.
Ook hier weer een man met een missie overigens… Mocht u zich inmiddels afvragen waar dit hele verhaal nu eigenlijk heen gaat; u kunt onderstaand lezen, waarom juist dit voor mij nu erg relevant is.
Martin Klocke is behalve een begenadigd ingenieur, ook boeddhist en bekend met het principe van draaiende wielen met mantra’s. Hij kreeg het idee om dat principe ook via 2 tandwielen in zijn horloge toe te passen maar was wel van mening dat het gevalideerd moest worden. Om die reden heeft hij contact opgenomen met…. u raadt het al, diezelfde Yongey Mingyur Rinpoche.
Zijn idee is door deze monnik inderdaad valide bevonden en het is verwerkt in het uurwerk. Niet dat het eenvoudig was overigens want nadat de monnik de tekens had gecontroleerd en gecorrigeerd, heeft vinden van de juiste laser apparatuur en het juiste font nog een klein jaar geduurd.
Dezelfde man die ik in trainingen citeer, heeft dus ook een aandeel in dit horloge geleverd, alweer een sterk raakvlak.
Raakvlak 3;
Het mantra principe in de Sherpa is dus feitelijk door een monnik afgezegend en datzelfde geldt voor één tattoo zaakje in Nederland, welke is afgezegend door een Thaise monnik om Unalomes te mogen tatoeëren. Ter info; een Unalome is een boeddhistische weergave van een levensloop. Nu ben ik geen boeddhist en wilde ik niet direct een tatoeage maar ik wilde wel graag mijn levensloop permanent bij me dragen. Die afbeelding is dus bij mij getatoeëerd in…. u raadt ook dit al, datzelfde zaakje in Nederland.
Er komen voor mij dus 2 “door monniken afgezegende“ gebeurtenissen bij elkaar, noemt u dat maar geen raakvlak.
Raakvlakken 4, 5, 6, enz.
We gaan wat snelheid opbouwen mensen, voordat deze NA beter in een serie boekwerken kan worden uitgebracht…
- Het is een duikershorloge
- Alles is kwaliteit wat de klok slaat
- Hij is mooi onder de radar
- Leren schoeisel staat hem uitstekend
- De kast is een comfortabele 40 mm
- Hij draagt mooi plat
- De kronen drukken niet in m’n hand
- Geen alledaagse technologie
- Extreem goed afleesbaar
- Hij is perfect afgeregeld
- Een lekker fris uiterlijk
- De verwerkte “easter eggs”, te weten de lumen indices in ruitvorm en de witte interne bezel met lume
U heeft het plaatje wel compleet, dit horloge gaat nergens meer heen. Sterker nog, het vormt het tikkende hart van mijn nog zeer bescheiden collectie. Is dat niet jammer van de hobby pappie? Neen, beste lezer, ik heb deze geweldig leuke hobby een aantal jaren zeer, zeer actief en heel prettig beoefend maar het is inmiddels tijd om wat gas terug te nemen voor een wat bedachtzamer fase.
Afsluiting:
Wanneer u hier bent aangeland en het hele verhaal werkelijk hebt gelezen, heeft u daarmee mijn diepe respect verdient. Dat hoeft u niet direct in vuur en vlam te zetten maar het is een teken van rust en dat gun ik iedereen!
Ik lurk vanaf nu zo af en toe nog wat mee op dit mooie forum en wens u allen een heel fijne en actieve horloge hobby!
NB: zoals altijd mag u alle foto’s gebruiken, publiceren, mailen, appen, printen en boven uw bed hangen. Ze zijn vrijwel allemaal van eigen hand en voor de enkele resterenden, heb ik de toestemming van de maker.
En nee, ik heb geen aandelen of belangen in dit horlogemerk maar ik vind het gewoon een indrukwekkend stukje vakwerk.