Welkom bij mijn NA topic voor de Omega Speedmaster ST2 Ultraman (311.12.42.30.01.001). Wat een bijzondere reis en NA is dit voor mij geworden.
Lang verhaal kort voor de TLDR leden. De Speedy Tuesday 2 Ultraman die in het blauw heeft gestaan van @GerardNijenbrinks is bij mij terecht gekomen. ![]()
Voor de overige leden, long story coming up. Join me on my journey to the ST2 Ultraman.
“Shuwatch” (シュワッチ)
Wat een rollercoaster ride is het geweest sinds ik in 2024 op mijn verjaardag mijn Speedy Sapphire 3861 kocht. Dat smaakte naar meer. Veel websites bezoeken en lezen waaronder Fratello en hier op HF in het Speedmaster only topic. Er ging een Speedy wereld voor mij open. Allerlei verschillende referenties die ik langs zag komen. Heel snel bleven drie modellen steeds in mijn hoofd rondspoken die ik alleen online heb mogen bewonderen.
-
De Blauwe Snoopy 50th Anniversary
Lekker speels, prachtig met de blauwe kleurstelling en de achterkant is gewoon geniaal gedaan. -
De Rode Rising Sun Tokyo Olympics 2020
De rode bezel en de zilverkleurige dial heeft een bepaalde aantrekkingskracht. Gemaakt voor de 2020 Olympische Spelen en de rode ring vertegenwoordigd. -
De ST2 Ultraman
Ik ken Ultraman vanuit mijn jeugd en heb als klein kind TV show gekeken op VHS banden. Kan mij niet herinneren de OG Speedmaster Ultraman in de TV show gezien te hebben maar ach ja. Als klein jochie ging het toch ook vaak gewoon om de actie/vecht scenes. Dat er allerlei verwijzingen van de TV show in dit model verwerkt zitten en geinspireerd is op de OG Speedmaster Ultraman die in de TV show gebruikt werd maakt dit model voor mij extra leuk en nostalgisch. Voor de mensen die Ultraman niet kennen. Denk aan Power Rangers meets Godzilla.
Ook hier op HF in het Speedmaster Only topic kwamen deze drie modellen vaak genoeg voorbij. Een van deze drie zou de eerstvolgende Speedy worden.
Maar ik wilde ze eerst in real life zien en proberen voordat ik de definitieve keuze zou maken. Dat was nog wel even een uitdaging om ze te kunnen bekijken en passen.
In September zag ik wat foto’s van de Snoopy langs komen in het Speedmaster Only topic toen @Watchstick_81 zijn vernieuwde Speedmaster 321 Platina ging ophalen bij de Omega Boutique in Amsterdam. Blijkbaar hadden ze er eentje binnen gekregen. Ik zag mijn kans en twee dagen later was ik richting de OB gegaan om de Snoopy in het echt te kunnen zien en passen. Dat was gelukt ![]()
Samengevat, de Snoopy is een prachtig model maar viel af voor mij. Dus bleven de Ultraman en Rising Sun over. Maar om een keuze te kunnen maken moest ik ze beide wel eerst real life zien. Vooral omdat ik geen klik met de Snoopy had toen ik hem real life om mijn pols had. Dat is vooral te danken aan de verschikkelijk slechte band die erbij zit. Daar knapte ik zo op af.
“One down, two to go …”
Kort daarna contact gehad met @Watchstick_81 en hij bood aan om af te spreken voor wat watchtalk en om zijn Ultraman te zien om een indruk te krijgen. Dat was een leuke meetup en heb daar zijn Ultraman op een Flatlink57 band kunnen bekijken en passen. Dat was liefde op het eerste gezicht.
![]()
Nadat het ijs gebroken was onder het genot van appeltaart en koffie bleek dat hij nog een paar andere Speedy’s mee had die ik mocht passen. Wow, wat was dat een vette ervaring. ![]()
De Snoopy op een Nixon brand kreeg een herkansing. Wat een verschil ten opzichte van de standaard meegeleverde band. Die werd toch ineens wat interessanter maar de Ultraman was voor mij de winnaar in deze head to head wrist battle.
Wat was dat een leuke en gave ervaring om een mede forum lid te kunnen ontmoeten en om zulke mooie Speedy’s te kunnen zien en mogen passen. Vanaf dat moment was het voor mij wel duidelijk dat de Ultraman in de collectie zou gaan komen. Echter wilde ik de Rising Sun niet uitsluiten.
“Two down, one to go …”
Fast forward, begin November vlak voor de Speedmaster GTG kreeg ik een berichtje van watchstick_81 of ik interesse had en kans zag om naar de GTG te komen. Hij weet dat November een drukke maand is voor mij maar wilde polsen of ik naar de GTG zou kunnen komen. Thuis overleg gehad en groen licht gekregen met als voorwaarde dat ik pas na 12 richting de GTG zou kunnen. Aangegeven aan dat ik van de partij was maar dan pas in de middag zou aankomen. Dat was geen probleem.
En zo geschiedde het dat ik op zondagmiddag bij de Speedmaster GTG aanwezig was. Ik wist niet wat ik kon verwachten maar hoopte daar de Rising Sun & Ultraman beide te kunnen zien en passen en om mede forumleden en liefhebbers te kunnen ontmoeten.
Dat is zeker gelukt, wist niet waar ik moest kijken en heb een groot aantal mede forumleden mogen ontmoeten en leuke gesprekken gehad. Wat een overweldigende en bijzondere ervaring is het geworden.
Voelde me mij als een klein kind in de snoepwinkel dat ik zoveel mooie horloges bij elkaar heb kunnen zien en heb mogen passen en een groot aantal aanwezigen heb mogen ontmoeten en spreken. Nogmaals @Watchstick_81 bedankt voor het organiseren en dat ik erbij mocht zijn!
Bij het rondlopen kwam ik bij een collectie die niet alleen de Rising Sun maar ook nog eens de Ultraman bevatte. Samen met ook een ST1 Tribute to Alaska en een Racing Schumacher. Letterlijk met z’n vieren gegroepeerd in het midden van de doos. Alsof ze mij riepen, kom eens kijken en passen. Die uitnodiging kon ik niet afslaan ![]()
Het toeval wilde ook dat ze naast de collectie van @GerardNijenbrinks lagen en dat ik op dat moment kennis heb mogen maken met Gerard en @JoBe. Dat was een leuk en gezellig gesprek onder het genot van een hapje en een drankje. We hebben het ook kort over de verkoop van zijn ST set gehad en dat hij alleen de Ultraman nog had.
Op dat moment zei mijn verstand dat het geen goed moment was voor mij om te handelen. Maar het knaagde wel al wel vanaf het moment toen ik de advertentie van Gerard op HF had gezien. Dat gevoel bleef hangen de dagen na de GTG.
“Three down … What’s next? What to do …”
Tijdens de GTG was het wel duidelijk geworden voor mij dat de Rising Sun ook nog wel in de collectie gaat komen. Maar onbekend was nog welke van de twee eerst en wanneer. Hopelijk zou het eind december duidelijk zijn wat de planning en focus zou gaan worden voor 2026.
Hoe toepasselijk was het dat twee dagen na de GTG op #SpeedyTuesday het Speedmaster GTG artikel op Fratello uit kwam. Dus meteen gelezen.
Wat schets mijn verbazing tijdens het lezen en genieten van de mooie foto’s. Een foto met onderschrift “Getting a wrist shot with Ultraman”.
Foto credits Fratello & Navarro
Drie maal raden who got shot getting a wrist shot …
The actual wristshot ![]()
“Life is like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get”
Toen begon het te malen bij mij de dagen erna met de wetenschap dat de Ultraman van Gerard nog beschikbaar was op HF. Maar ook op C24 aangeboden werd.
Was dit een teken om ervoor te gaan? Of in ieder geval om het te proberen en kijken waar de Ultraman strand? Wel of niet handelen, verstand zei niet doen, gevoel zei niet geschoten is altijd mis.
Tick tok, tik tock, time is ticking away …
Tot ik twee dagen later op donderdagavond net voor midden nacht besloot om er voor te gaan. Wel met in mijn achterhoofd dat het een longshot was aangezien de advertentie al een tijdje in het blauw stond en ook op C24.
Vrijdagochtend contact opgenomen met Gerard en na wat communicatie heen en weer waren we zaterdag tot een deal gekomen.
Dit tot mijn grote verrassing en vreudge, kon het op dat moment niet geloven dat het gelukt was. Het heeft een paar dagen geduurt om terug op planet Earth te landen.
“Shuwatch” (シュワッチ) Ultraman
Dat was vorige maand in November. Helaas heeft het even geduurd voordat ik de Ultraman kon ophalen maar vandaag op 24 December is het gelukt en heb ik de Ultraman.
![]()
Wat een prachtig kerstkado en afsluiting van een rollercoaster jaar op horloge gebied. Wat ben ik ongelooflijk blij met de Ultraman en wat is dit een bijzondere NA geworden.
Next step is de aanschaf van een Flatlink57 band om af te wisselen. Maar voor nu lekker genieten.
Ten slotte een paar shout outs.
@Watchstick_81 bedankt dat je wilde afspreken met mij en dat ik jouw ST2 op Flatlink57 mocht passen. En dan ik aanwezig mocht zijn bij de GTG vorige maand.
@GerardNijenbrinks voor het geduld en gunnen van de ST2 Ultraman.
@JoBe voor het fijne contact en speciaal voor jou een 12 seconden Youtube filmpje van Ultraman.
Diclaimer
Ik ben niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor eventueel opgelopen mentale of emotionele schade na het bekijken van dit filmpje.
![]()
Youtube Ultraman Transformation Scene 12 seconden
Fijne kerst allemaal en een goede jaarwisseling. Dat 2026 een mooi horlogerie jaar mag worden maar vooral veel geluk, voorspoed en gezondheid aan jullie en jullie dierbaren toegewenst.
Bedankt voor het lezen. Tijd voor wat plaatjes.
En als afsluiter kan het niet anders dan wat foto’s van Ultraman zelf.