NA Sicura Sport Superwaterproof 400 "Execution De Luxe" Compressor caliber EB 8021-68

In 1939 registreert de firma Johan Gobber te Grenchen, Zwitserland de merknaam Sicura en in 1959 verandert de firma haar naam in Montres Sicura Watch SA.

Als eigenaar Théodore Sfaellos in 1960 overlijdt neem schoonzoon Ernest Frédéric Schneider op 40 jarige leeftijd de nering over.
Deze Zwitserse beroepsmilitair wordt de drijvende kracht achter het horlogemerk Sicura dat zeer snel inspeelt op trends en haarfijn aanvoelt wat het publiek wil.
De kwaliteit van de horloges is laag, evenals de prijs. Maar uiterlijk zijn het mooie horloges en al helemaal voor die prijs.

Nu zouden we spreken van ‘plakmerk’, ‘hommage’ danwel ‘schaamteloze kopie’. Een beetje a la Invicta. Sicura’s hebben verchroomde kasten met goedkope penanker calibers om de productiekosten zo laag mogelijk te houden.

Nu heb ik net een prachtige Favre-Leuba Shark I binnen, en ja hoor, wat tref ik aan op pagina 159 van de Argos catalogus nummer 2 van 1974 : een Sicura (nr.27) lookalike met een adviesretailprijs van 9 pond 35. Dus dit.
Nummer 25 lijkt nogal op de Shark II trouwens. Tegelijkertijd, veel horloges lijken op elkaar.
Maar bij Sicura krijg je, laten we het netjes zeggen, een hommage-gevoel.

Argos catalogus 1974

Favre-Leuba Shark I

Omdat het vaak mooie horloges zijn, zijn Sicura’s en zustermerken nu gewilde verzamelobjecten. En ze zijn vaak mooi, en daar gaat het (mij) vooral om.

Wat ook meehelpt is het feit dat Ernst Schneider in 1979 Breitling overneemt, dat in 1978 gestopt is vanwege de kwartscrisis. Deze overname geeft met terugwerkende kracht kennelijk status aan het inferieure Sicura.

Sicura verkocht ook kwartshorloges, soms onder de naam Sikato en lijkt het hoofd boven water te houden. Overigens is de naam Sikato weer een voorbeeld van ‘spiegelen’ aan de concurrent, iets waar Sicura erg goed in was.

reclame met Sikato kwartshorloge
Sicura_ad_quartz_1977 Sikato kwartshorloges

Kort na de overname gaat alle energie naar Breitling en Sicura wordt schaamteloos aan de kant geschoven.
Er is sprake van een transitieperiode van 1979 tot 30 november 1982 als Montres Sicura Watch SA stopt en Schneider als Breitling Montres S.A. verder gaat.

Tot op heden worden de ‘nieuwe’ Breitling horloges in de Sicura-fabriek in Grenchen geproduceerd.

Maar, het Sicura-verhaal gaat vandaag gewoon verder. Op zoek naar een foto van Ernest Schneider kom ik op een Sicura-pagina van Amazon terecht en wat blijkt : Ze zijn er weer.
Sicura is terug !

Weer met goedkope horloges, maar als ik de reviews lees is de kwaliteit nu goed. Iemand schrijft bij een 30Bar WR duiker automaat van 100 dollar over +2 seconden per dag.
De horloges worden uitsluitend via de website aan de VS verkocht. Er wordt, uiteraard, gesproken over de Breitling-connectie, maar ik kan even niets vinden over waar ze gemaakt worden.

Een nieuwe Sicura

nieuw Sicura logo
Logo-Sicura_2_540x

Website Sicura

Goed, tot zover Sicura, nu de NA.
Ik noem hem maar deSicura Sport Superwaterproof 400 Compressor "Execution De Luxe"

Ik had al vaker prachtige skindivers voorbij zien komen, vooral uit Frankrijk.
Sinds kort heb ik een Mortima Superdatomatic, en ik moet zeggen, deze duikers smaken naar meer.

Probleem, voor mij dan, is dat ze vaak ernstige gebruikssporen hebben en dat doet afbruik aan het prachtige uiterlijk.

NOS of mint heeft toch de voorkeur. En toen zag ik deze. Het is een kleine versie, maar toch meteen de knoop doorgehakt en me daarna pas, zie boven, in het merk verdiept.
Het is niet veel, qua merk, maar ik vind m mooi.
Zou hij wel orgineel zijn, ik bedoel die bezel, op een duiker?

Na me ingelezen te hebben leerde ik dat Sicura een flutmerk is. Het Superwaterproof vacuumtested 400 slaat helemaal nergens op, maar wat is dat toch leuk op een plaat. Vergelijkbaar met de Superdatomatic handwinder (!) van Mortima.

Met deze Sicura ‘duiker’ moest je onder de douche al oppassen !

Er wordt niet eens meer gesproken over ‘skindiver’ maar over ‘pseudo diver’ en dan is dit ook nog een ‘compressor’. Nou ja, een compressor-lookalike dan.

De ene kroon is voor tijd, datum en opwinden, de andere is een vergrendeling van de bezel, maar volgens mij meer voor de (compressor)show.

Maar, het horloge is wel orgineel en behoorlijk ongeschonden.
Een tweede heb ik nog niet gevonden, maar ik heb de plaat voorbij zien komen en de bezel ook, en de kast met dubbele kroon ook.

De bezel zie ik op een model met 1 kroon, de Superwaterproof “Execution De Luxe”.

enkelkroons Sicura Superwaterproof “Execution De Luxe”

Ik gok dat het een latertje is deze NA, ergens 1976, 1977, die kant op.

Sommige verkopers dateren Sicura aan de hand van het oude danwel het nieuwe logo, maar ik zie het oude logo ook op jonge Sicura’s.

Misschien is deze bezel wel een Breitling-invloed in de nadagen van Sicura. Dan zou deze ergens uit 1978 – 1980 komen ! Ik bedoel, die verdeling van de bezel in kwarten, waar zie je dat nou ?

Ik las ergens dat er een Baumgartner caliber 158 in zit, maar dan slaan de ‘23 jewels’ op de plaat nergens op want dit caliber heeft er 0 of 1. Een goedkoper caliber zal je niet snel kunnen vinden.

Ook las ik dat in dit type een EB 8021-68 zou zitten, met 17 of 23-stenen. De 68 slaat op het jaar 1968 waarin dit Ebauches Bettlach caliber geintroduceerd is.

Na aankomst maar even het deksel gelicht, en jawel, het is de 23 steens EB 8021-68.
Het horloge is in ieder geval van na 1968 en van voor 1983. Tsja.
Kort samengevat : mooi horloge, slechte kwaliteit. Ziet er uit als een duiker maar niet waterdicht.

caliber EB 8021-68 23-steens

Ebauches Bettlach
Het caliber in dit horloge is gemaakt door Ebauches Bettlach.
Hier een korte geschiedenis van deze fabrikant.

Ebauches Bettlach logo

In 1888 wordt de firma Eduard Kummer Bettlach (EKB) opgericht. Eerst maakte de onderneming calibers maar later ook complete horloges.

In 1912 wordt het bedrijf omgezet naar een AG met de naam Ed. Kummer SA.
Het bedrijf kent hoogconjunctuur ten tijde van WO1.

In 1932 wordt het bedrijf overgenomen door Ebauches SA. (ESA) en krijgt het de naam
Fabrique d’Ebauches Bettlach S.A. (EFB)

Vanaf 1937 krijgt de onderneming de naam Ebauches Bettlach S.A. (EB)

Nog even een whristshot.
Bedankt voor het lezen.

29 likes

Mooi stukje speurwerk bij een leuke klok! All show, no go, maar met die wetenschap misschien wel des te leuker. Veel plezier ermee!

1 like

:rofl::joy:

Hartstikke leuk verhaal! Denk dat de Tropic band net zoveel waard is als het horloge maar dat mag de pret niet drukken👍🏻

1 like

Leuk om te lezen, bedankt alweer, :+1:

1 like

Mooi verhaal weer en leuk exemplaar heb je op de kop getikt. Sicura is met haar duikhorloges een typisch voorbeeld van veel soortgenoten in de 60’s en 70’s. Met nadruk op looks en minder op waterdichtheid. Zijn nog goed te verzamelen tegen redelijke prijzen, ondanks dat sommige verkopers de Breitling link proberen uit te buiten.

Hierbij nog enkele andere modellen uit eigen collectie.

5 likes

Ze zijn prachtig ! :star_struck:

1 like

Mis er nog een. Een duiker. Hierbij de afterburner :stuck_out_tongue_winking_eye:.

5 likes

Leuke horloges!
Zo leer je weer wat.

1 like

Leuk informatief topic. Deze NA heeft wel iets weg van de Sicura Worldtimer die ik nu in het blauwe deel heb staan. Daar kon ik toen heel weinig over vinden.

Bij die van mij is de functie van de bovenste kroon het bedienen van de inner bezel. Die zit er dus niet alleen voor de show.

1 like

Hartstikke leuk toch :+1::+1::clap: deze hobby!

1 like

Sicura Collins, die op de Favre-Leuba Shark1, lijkt.

het is inderdaad een mooie vintage horloge! Krijg vaak complimenten, vooral om zijn mooie blauwe wijzerplaat.

2 likes