NA: Spinnaker Croft - gratis ontvangen via instagram #1

Intro

Spinnaker timmert aan de weg. Volgens sommigen een micro-brand, volgens andere een plakmerk, met vaak de conclusie dat er ‘op zich wel leuke modellen tussen zitten.’

Ze beginnen het watch2day niveau te ontstijgen. Een paar van de nieuwe modellen zijn wat meer serieus ogende divers, waarvan sommige nog wel een hommage van een hommage van een hommage zijn, meer er zit ook wel wat originaliteit tussen.

Zou ik er naar om kijken? In eerste instantie komt Spinnaker niet bij me op. Maar blijkbaar geloven ze in hun nieuwe horloges (en hebben ze een nieuw marketing plan), want zoals eerder aangegeven mocht ik er gratis een uitkiezen. Hieronder eest een paar foto’s, dan het verhaal.

Promotie

Ik kreeg op mijn instagram een bericht van Spinnaker, dat ze m’n page tof vonden en dat ik een van hun nieuwe modellen uit mocht kiezen om te proberen en te houden. No strings attached: geen voorwaarden, niet dat je dan x aantal foto’s moet plaatsen of het horloge moet aanprijzen, of dat je niet mag zeggen dat je het gekregen hebt. Daar hou ik van. Als er dergelijke voorwaarden aan zaten, zou het best fake zijn en zou dat ook tegen ze kunnen werken. Ik zeg geen nee tegen een gratis horloge t.w.v. 320 dollar, als ik hem leuk vind tenminste. Een paar dagen later lag die op de deurmat.

Ik ging natuurlijk bijna naast mijn schoenen lopen als de geweldige beginnende influencer die ik ben, maar… ik ben natuurlijk niet de enige. Vrij snel werd duidelijk dat meer mensen (zowel op HF als op Insta) het aanbod hadden gehad. Je ziet ze ineens vaker, en de meeste maken er geen geheim van dat ze het horloge kregen. Over het algemeen wordt gewoon gewaardeerd dat een bedrijf in z’n product gelooft, het kosteloos opstuurt en geen voorwaarden stelt. Slim, want ik denk dat de reclame die ze hieruit krijgen 1000x effectiever is dan andere marketing (waarvan we de plaatjes toch niet meer op HF mogen posten :zipper_mouth_face:)

Wat is het

Het horloge is een Spinnaker Croft, en hoewel ze veel kleuren hebben die meer mensen zouden aanspreken dacht ik ach, als ik 'm dan toch gratis krijg, laat ik dan ook eens echt iets anders kiezen dan de kleuren die ik toch al heb. Het heeft een Miyota 8218 automatisch uurwerk met hand winding, geen hacking. Wat ik ervan heb gelezen, prima uurwerken met een wat lagere beat rate, maar wat je niet terug ziet omdat de secondenwijzer klein is en die daardoor volledig vloeiend oogt. De kleine secondenwijzer op ‘half 5’ is de reden dat ze voor dit uurwerk kozen.

Het gebolde saffier lijkt op de top hat van Crystaltimes, door de distortion en sterke bolling aan de zijkanten van het glas, maar komt eigenlijk niet zo ver boven de bezel uit. Verder is de bovenkant vlak, wat maakt dat de blauwe AR vrijwel alleen in de bolling aan de zijkant zichtbaar is, en voor het eerst iets toevoegt ipv me in de weg zit. De grape / paarse / bordeaux kleur matcht goed met de blauwe glans. De datum loep… tja ik weet niet. Dat hij erop zit is prima, ik ben daar niet op tegen en soms vind ik het zelf wel mooi, hij vergroot sterk (ik denk 2,5x) en dat is beter dan in de meeste gevallen, maar het beeld is wel wat vervormd. Gewoon als je er recht inkijkt. Misschien niet perfect geslepen, ik weet het niet, de datum is groot maar ziet er wat vreemd uit, niet altijd goed leesbaar.

De wijzerplaat is super. Grove korrel reliëf, mooie overgang naar donker, maakt dat het er heel sjiek uit ziet. Met de band erbij oogt het als een zware dure badjas van Hugh Hefner :sunglasses:. De insert is mooi mat. De afwerking is goed, mooi gebrusht met gepolijste hoeken en ‘Spinnaker’ in de zijkant gegraveerd.

Geschroefde kroon, 150m WR en een see trough caseback, waarvan ik nog geen foto heb gemaakt. Ziet er allemaal mooi uit, voelt zeer solide, bezel sluit mooi aan en voelt zwaar genoeg om stevig te zijn, licht genoeg om goed te kunnen draaien.

Ervaring

Positief:

  • Ik merk dat ik hem nu al een paar dagen achtereen draag.
  • Het is een eyecatcher, de kleuren zijn tof en de wijzerplaat weet me toch wel echt te betoveren.
  • Hij ziet er echt solide uit en
  • ik ga de details en keuzes van het ontwerp (zoals de goudkleurige accenten) steeds meer waarderen.

Kritiekpunten:

  • Groot. 43mm is niet heel gek, maar voor mij over de grens. Het scheelt maar een mm maar hij oogt ook echt groter dan een SKX, die al aan de grote kant voor me is. Ik kan het beter onder de 40 mm houden, en horloges die ik wel leuk vind maar groter zijn, koop ik niet meer. Maarja. Gratis. En ik draag hem blijkbaar toch.
  • De datumloep, zoals ik zei dat vervormde beeld, anders dan wat je normaal ziet. Niet erg, maar wel een klein beetje jammer.
  • Gek genoeg is er iets met het logo dat me niet helemaal aanstaat. Ik vind het lettertype wel gaaf, maar voor mijn gevoel staat het net iets te hoog op de wijzerplaat (alsof er nog een regel tekst onder kan, hij had net iets meer naar beneden moeten staan) en de kleur is wat donker. Door de combinatie van deze twee dingen lijkt het soms alsof het een merkloos horloge is. Misschien hadden ze het ook goudkleurig moeten maken. Het woord automatic valt meer op dan de merknaam, dat zou ik andersom doen. Overigens wel beter dan het zeil dat ze eerder als logo hadden.

Kortom: leuke ervaring, mooi ding, ik ben er heel blij mee!

Dank voor het kijken :pray:

78 likes

Ik vind het best een mooi horloge en laten we eerlijk zijn, als er Rolex op had gestaan zou er een wachtlijst van 5 jaar voor zijn geweest. Mooie aanwinst!

10 likes

Maar wel een leuk model op zich. Verder wat Alex zegt :point_up_2:

3 likes

Leuk model hoor! Vooral de structuur van de wijzerplaat vind ik eruit springen, het heeft wat weg van leder.

1 like

Ik vind 'm gaaf.
Vooral die wijzerplaat👌

1 like

Best wel een leuk horloge als je het mij vraagt. Lijkt qua materiaal, ontwerp en afwerking de categorie plakrommel redelijk gemakkelijk te ontstijgen. Geinige kleur ook.

Zat er trouwens geen waterbestendige band bij?

1 like

Mooi verhaal, mooie foto’s! Dank je wel. :ok_hand:

1 like

Ziet er goed en soldie uit!

Heb je gelijk een follow gegeven met mij horlogeinsta :slight_smile:

1 like

Leuke review!!!

1 like

Mooie klok toch. Ook wel grappig die moderne aanpak met influencers. Kan best wel werken, getuige jouw topic. Komt deze toch onder de aandacht van horlogedragers.

Zou Rolex zijn horloges ook gratis weggeven? In de winkel liggen ze (bijna) niet.
:kissing_heart:

2 likes

Gaaf model! Ik volg Spinnaker al een tijdje en ben altijd al benieuwd geweest naar de kwaliteit van de modellen, misschien moet ik me er maar eens aan wagen…

2 likes

Ik toevallig ook. 31 mei komt de Hull tactical uit die ik hoogstwaarschijnlijk aan ga schaffen. Kan helaas geen foto plaatsen maar wel een link:

https://www.spinnaker-watches.com/pages/hull-california-sp-5071-signupnow#shopnow

2 likes

Ja, ik denk dat ze hiermee wel een stap vooruit gaan inderdaad :ok_hand:t2:

Nee, wat op zich apart is bij een diver, maar het ziet er wel goed uit. Om er het water mee in te gaan zou je er dus zelf nog een ander bandje op moeten zetten.

Thnx verder iedereen, leuke reacties :+1:t2:

1 like

Ook een gaaf model! Ben benieuwd wat je er van vindt.

2 likes

Mijn beste,

Een imposant verhaal van een horloge met “allure”.
Schitterende foto’s ook!!
Dank voor het delen!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Best een tof ding, maar die datumpukkel! Zou die eraf te modden zijn? Ik vind de blauwe serieus tof.

Qua merk: ik draag de mijne met nh35 uurwerk en bol glaasje verassend vaak, heerlijke blauwe plaat en casual en dressed te dragen:

2 likes

Ik brak al een tijdje m’n hersens over waar Spinnaker het gebruikte font toch van gejat op geïnspireerd heeft :grin:.
Na wat kraken schoot het weer te binnen:

3 likes

Leuk, laatst zag ik ook wat andere modelletjes van ze voorbij komen. Zaten best leuke tussen

1 like

Vast wel, maar ga ik niet doen :sunglasses:

Als ik eronder door kijk en het datumvenstertje zie zonder loep… meh dat klopt ook weer niet.

1 like

Leuk Spinnaker, ik heb me ook laten verleiden vorig jaar tot een aanschaf

The Bradner

3 likes