Dat heb je goed gezien … ik vind het een leuk merk, met een goed verhaal.
De huidige eigenaar, Fam. Maggi (voorheen Italiaans importeur van Squale), heeft Squale een jaar of vijftien terug weer op de kaart gezet nadat het eerder naar de achtergrond was geraakt door de ‘quartz revolutie’. Ze doen nu ontzettend hun best om de oude luister, van stoere mannen die de wereldzeeën ontdekken en mariniers die met blote handen mijnen onschadelijk maken, weer in ere te herstellen. In het begin deden ze dat met wat oude voorraad, het leek daardoor soms een beetje een rommeltje en nu maken ze - in mijn ogen - prachtige nieuwe duikhorloges met een lekkere vintage vibe. Ik vind trouwens lang niet alles wat ze op de markt brengen mooi. Ik ben vooral fan van de ‘Von Büren’ kasten, met de kroon ‘op 4’. De 1521, de Squale Matic en Master waarbij ik de laatste nog moet proberen.
Het verkoopt tegenwoordig ook gewoon lekker, horlogemerken met een achtergrond en een stoer verhaal. Je merkt wel dat ze wat meer de mainstream markt willen gaan veroveren, met bijvoorbeeld meer (fysieke) geautoriseerde dealers. Daardoor groeit natuurlijk ook de bekendheid en vermoedelijk ook de omzet. Maar er zullen nog niet veel mensen buiten de ‘horlogeliefhebbersbubbel’ zijn die Squale als horlogemerk kennen. Dat trekt me ook wel. Ik ben ook fan van merken als Marathon en Sinn, om dezelfde redenen.
Het ‘wat dragen we vandaag’ plaatje voor de sfeer …
Ik mag graag mopperen op Squale, maar heb wel net een uitgebreide waterdicht-klus (over/onderdruktest, en eerst de pakkingen en kast schoon) voor een blauwe Squale aangenomen. Ik weet dat ik geen uurwerk-schroeven los zal hoeven draaien. Blijven leuke horloges hoor!
Gisteren, 1 april - en dat is geen grap - had ik deze Squale 1521 ‘Marina Militare’ exact een maand om de pols enne dat was/is bepaald geen straf! Deze uitvoering is voor mij het eindspel als het op de huidige 1521’s aankomt. Ik vind het de lekkerste van allemaal! En ik moet met deze over straat dus dat is wel fijn …