NA | Squale 1521 'Marina Militare'

Een NA!

Minions_sit_relax

Sit down and enjoy the read … :sunglasses:

TL;DR - Klik hier!

Ik heb weer een Squale 1521 om de pols, de vierde 1521 inmiddels!
Ditmaal ben ik gevallen voor de ‘Marina Miltare’ … :beers:

Inleiding

Ik vond het wel weer een keer tijd voor een ‘NA’ topic. Een redelijk lazy Sunday en mijn nieuwste aanwinst leent zich hier uitstekend voor. Waar gaat het deze keer over?

Ik heb weer een Squale 1521 om de pols, de vierde 1521 inmiddels! Ditmaal ben ik gevallen voor de ‘Marina Miltare’. Een mooi ding! Vind ik zelf.

Het betreft een gelimiteerde uitgave van de iconische 1521, speciaal ontworpen voor de Marina Militare, de Italiaanse marine. En nee, Marine Militare betreft geen exclusieve ‘merkaam’ voor Panerai, zoals je wel eens leest. Zij hebben wel (ook) met de Italiaanse marine samengewerkt. Maar dat is meer iets voor een Panerai topic. :wink:

Het is niet de eerste keer dat Squale en de marine samenwerken.

The connection with the Italian Navy goes back to the 80s when Squale was awarded a contract to become the official watch supplier to the La Spezia Scuba Diving Group. For this purpose, special Squale watches were designed and crafted according to the specific requests of the Navy itself.

Meer hierover lees je bij Squale zef: Klik.

Degene die ik nu om de pols heb is in 2024 uitgebracht om het 65-jarige ‘in business’ van Squale te vieren.

Nou kan ik een pagina vol schrijven over Squale, maar daar is ChatGPT veel sneller in. En wat daaruit komt, klopt ook redelijk. Het is overigens niet compleet.

Squale volgens ChatGPT...

Squale is een Zwitsers horlogemerk dat vooral bekend staat om zijn hoogwaardige duikershorloges. Het merk werd opgericht in de jaren 1950 door Charles von Büren en begon als een fabrikant van horlogekasten voor andere merken. In de jaren ’60 en ’70 leverde Squale kasten aan veel bekende horlogemerken, waaronder Blancpain, Doxa en Heuer.

In de loop der jaren bouwde Squale een sterke reputatie op binnen de wereld van duikhorloges. Het merk stond bekend om zijn robuuste en waterdichte ontwerpen, die vaak werden gebruikt door professionele en militaire duikers. Tegenwoordig maakt Squale nog steeds hoogwaardige duikershorloges, vaak met een retro-geïnspireerd design en een focus op traditionele Zwitserse uurwerken.

Enkele iconische modellen van Squale zijn onder andere:

- Squale 1521: Een klassiek duikershorloge met een waterdichtheid tot 500 meter, vaak verkrijgbaar met een opvallende oranje of blauwe wijzerplaat.
- Squale 2002: Een professionele duiker met een waterbestendigheid van 1000 meter en een compressor-behuizing.
- Squale Sub-39: Een vintage-geïnspireerd model dat verwijst naar ontwerpen uit de jaren ’60.
- Squale Super 1545 HFLE24: Een gelimiteerde uitgave, met een Ice Blue wijzerplaat zonder datum.

Squale-horloges staan bekend om hun uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, en ze worden gewaardeerd door zowel verzamelaars als liefhebbers van functionele duikhorloges.

PS Don’t shoot the messenger! Het is niet mijn tekst. Nou ja, ik heb wel even ‘onze’ HFLE24 toegevoegd. Die is natuurlijk ook iconisch … :innocent:

En Squale volgens Squale zelf zie je in een vermakelijke - vind ik - documentaire (zie hieronder) over het ontstaan en de geschiedenis van Squale en op diens website: Klik.

This documentary is a long journey that chronicles the history of Squale from its origins to the present. It highlights all the important achievements that have made the brand recognizable as one of the most reliable dive watch manufacturers in the world. Discover more: History of Squale.

Specificaties

De specificaties heb ik voor het gemak even uit een foldertje geplukt:

TECHNICAL SPECIFICATIONS

• Automatic Sellita SW 200-1 Elaboré
  • Bezel: Uni-Directional, 120 Clicks
  • Bezel Insert: Aluminium, SuperLuminova
  • Dial: Black, Brosse Finish
  • Indexes: Applied

CASE

• 316L STEEL CASE, BRUSHED WITH POLISHED BEVELS
    42mm Diameter
    12.5 mm Thickness
    48mm Lug To Lug
  • 20 mm Lug Width
  • 500M W/R - Screw-in Crown and Caseback
  • Total Weight: 131 grams (bracelet included)

BRACELET

• Black Microfiber Strap, Water-Resistant

Er zit naast de microfiber strap ook nog een rubberen band bij (zie foto onderaan). Leuk extraatje!

Ik draag mijnes trouwens op een stalen band, die er los is bijgekocht. Bij de introductie van de 1521 COSC zagen we voor 't eerst passende oyster-alike banden op de markt. Tot dan toe had Squale geen op de kast aansluitende banden voor oa. de 1521 en de Squale Matic. Inmiddels zijn deze banden ook los te krijgen. En dat is fijn, wat het staat én draagt prima! Vind ik.

Plaatjes zeggen meer dan woorden …

Tja, wat moet ik hier nou van zeggen? Ik vind deze 1521 Marina Militare (hierna ‘MM’) echt tof, héél tof! :heart_eyes:

Tot nu toe heb ik mij wel vaak verzet tegen wat ‘mainstream uiterlijkheden’ die je bijvoorbeeld ook bij de eerder genoemde 1521 COSC ziet, zoals opgelegde indexen. De meeste duikers van andere merken hebben dat ook, weinig origineel wat mij betreft.

Ik vind wat dat aangaat de 1521 Classic (zwart met rubber) nog steeds de meeste vintage vibe hebben, onder andere door de zorgvuldig afgemeten klodders lume op de wijzerplaat. Maar goed, ik heb met deze 1521 MM mijn verzet tegen de opgelegde indexen gestaakt!

Eigenlijk is het ook best wel mooi enzo maar ik vind het gewoon een beetje jammer. Dit soort details maakt deze duiker ‘meer van hetzelfde’ en juist Squale is tegenwoordig best wel goed in het zichzelf buiten de mainstream kaders plaatsen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de onlangs opnieuw uitgebrachte 2001, een knipoog naar the 60~70’s. Zeer geslaagd! Vind ik.

Genoeg gezeur, verder met de plaatjes! :innocent:

De kast van deze uitvoering is geborsteld, met gepolijste randjes. Niet zo goed te zien op deze foto. Maar het is echt zo. Je moet me maar op mijn woord geloven :wink: … verder is de 120-klikjes duikring ook gepolijst. Dat maakt hem naast sportief ook wel een beetje sjiek.

De nummers en de indexen op de duikring bevatten trouwens ook lichtgevende zooi. De versie die Squale gebruikt is wel weer erg matig. Je ziet er nauwelijks wat van en als wel, dan is het ook snel weer ‘uitgedoofd’. Dat had beter gekund.

Ik vind 'm in algemene zin een goed en draagbaar uiterlijk hebben. Onder een pak of een t-shirt, het kan allemaal wat mij betreft. :sunglasses:

De wijzerplaat is prima afgewerkt! Ik moet wel even wennen aan al die index-streepjes. Het lijkt een beetje druk, maar dit gaat wel wennen hoor. Sterker nog, wat voor een streepjes? Leuk detail is het gebruik van de de kleur oranje. Dat hebben ze niet zomaar gedaan …

The orange color is the dominant element, an important symbol for both the Navy and Squale.

The official Navy logo is orange, as are the iconic minute hands on Squale diver’s watches, especially the 1521. At 6 o’clock is the Navy logo in orange, as is the minute hand on the dial around the flange.

Het logo van de marine prijkt op de achterkant, tezamen met de gebruikelijke details van het horloge, het serienummer en het nummer van het horloge (159/500). Had ik al geschreven dat er van de 1521 MM maar 500 worden/zijn verkocht? Bij deze!

Ik vind het altijd zo grappig dat horlogemerken - en ook Squale - op het achterdeksel zetten dat het bijv. roestvrij staal is, dat er saffier is gebruikt voor het glaasje en vaak nog veel meer info. Doet me een beetje denken aan de sticker op de oude (en wellicht ook nieuwe) Kia’s, dat ze met 7 jaar garantie worden geleverd. Zou dat niet gewoon in het gebruiksaanwijzingboekje kunnen worden vermeld? Oh wacht, daar staat het ook. :wink:

Als geschreven, de stalen band is geen onderdeel van de levering maar wel de extra investering waard! De prijs is (nog) heel erg schappelijk en de kwaliteit is helemaal on par. Keurig afgewerkt en solide. Past prima!

Mooie strakke lijnen! De 1521 en ook de Matic hebben een typische ‘Von Büren’ kast, een ontwerp wat welhaast mythische proporties heeft gekregen. Wat daarbij ook helpt is dat Blancpain en bijvoorbeeld ook Heuer gebruik hebben gemaakt van de kasten van Charles von Büren. Dat zijn toch geen gekke namen! Die wil je in de Rolodex hebben … :sunglasses:

Jaja, een signed crown. Zo noemen we dat geloof ik als horlogegekkies … waar alles in het Engels moet. Je kent het wel, een dial met applied indices en lumed hands. No date? Nee joh, ik heb wel een datum(venster). Ik maak hier maar even “een kroon met logo” van. Leuk detal. Het logo laat overigens “VON” zien. Dat heeft uiteraard een relatie met de familienaam ‘Von Büren’. Ook op de dial, ûh wijzerplaat zien we dit logo terug.

Als je de markt van de ouwetjes bekijkt kom je horloges tegen waar het Squale logo (een haaitje met in de kromming het Von Büren logo) onderop - boven de zes uur markering - staat. Deze:

Squalelogoblue

In veel gevallen staat dan het merk(logo) bovenaan op de wijzerplaat. Je kan dus andere merken tegenkomen waar naast het horlogemerk ook het logo van Squale op de wijzerplaat staat, als leverancier/fabrikant van de horlogekast. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat de eerder genoemde 1521 Classic twee keer Squale op de wijzerplaat heeft, verwijzend naar het merk én naar de kastenbouwer. Grappig toch.

Wat een leuk doosje! :star_struck:

De 1521 MM wordt geleverd in een soort van bomproof doosje, het zal ook wel blijven drijven en waterdicht zijn enzo. Dat past ook bij dit horloge. Beetje stoer doen! Het is qua verpakking wel een stuk beter dan de blauwe doosjes die een standaardlevering betreffen. Die beschadigen snel en daar zit ook een pasjeshoudervakjedingetje aan het deksel die gelijk loslaat als je er een boekje tussen wil proppen. Ook de ‘leren’ mapjes die met sommige uitvoeringen geleverd worden vind ik zelf geen succes. Daar had je eigenlijk helemaal niks aan. Überhaupt, wat moet je met een leuk doosje? Nou ja, af en toe even naar kijken en deze is tof! Oh enne …

… er zit ook een soort van licentiestickertje op de onderkant, zoals bijvoorbeeld de petjes van de NBA ook hebben. Met ‘hologram’ en alles! Hoe fijn is dat. :wink:

Wat zit er naast het horloge nog in dit leuke doosje? Een foldertje met wat specificaties en twee straps … sorry, banden, het garantieboekje en de garantiekaart van in dit geval onze vrienden van Q Watches. Het horloge is in september vorig jaar voor het eerst verkocht. Voor wie het weten wil, dit betreft de ex van @Joshido, die er goed voor gezorgd heeft. Hij heeft wat kleine wisselspoortjes, maar verder als nieuw. Dat is lekker en daar hou ik van.

Slotwoord

Het is alweer véél meer tekst geworden dan ik vooraf had bedacht. Sorry daarvoor. Als je het tot hier hebt volgehouden, dank … daar doe ik het voor! :pray:

Ik stop ermee, maar niet voordat ik ook hier Jaap (@SuperC ) heb bedankt voor weer een smooth transaction én @Kleine_gup_in_grote_oceaan voor het aanjagen van mijn kriebels om deze ook eens te proberen! Het is je gelukt hoor. Het alternatief, lekprikken van mijn banden zag ik echt niet zitten. :wink:

That’s all for now … :beers:

bob-minion-bye-bye-wvq1ppzf4iv2ubmz

141 likes

Jeetje @junior wat een verhaal!

Gefeliciteerd natuurlijk! En tot ziens in de kroeg!

1 like

Gefeliciteerd, mooi verhaal van een mooie aanwinst, geniet ervan!

1 like

Nice

1 like

pff best een verhaal, maar mooi gedocumenteerd zo! Leuk horloge ook nog👍 kistje en banden zijn een leuke plus😀

1 like

Das een hele mooie hoor. Geniet ervan! De like hou je te goed. Heb er al teveel mee rond gestrooid vandaag volgens het systeem :man_shrugging:

1 like

Ja gaaf, Squale blijft een leuk merk!

1 like

Leuk om te lezen je hebt echt je best gedaan zeg .
Gefeliciteerd met je nieuwe horloge en geniet ervan :muscle:t3:

1 like

Leuk om te lezen Remco. Veel draagplezier met deze mooie duiker !

1 like

Nogmaals gefeliciteerd! Heerlijke NA om te lezen. :raised_hands:

Wat een klapper van een horloge is dit toch ook.

1 like

Dank voor het leuk verhaal. Ik snap wel waarom je hiervoor bent gevallen!

1 like

Leuke samenwerking en het resultaat mag er zijn. Veel plezier ervan.

1 like

Mooi verhaal en horloge! Gefeliciteerd!

1 like

Heel mooi horloge veel draagplezier gewenst .

1 like

Mooi stukje verhaal weer, @junior. :joy:

Ik ben blij dat ik je heb mogen helpen met jouw terugkeer in #Team1521? :joy:

Misschien een tip, zorg voor wat banden voorraad en verkoop ze niet, als de 2151 MM in het najaar wordt verkocht. :crazy_face::joy:

Maar ik denk dat je deze ook wel weer minimaal een jaar zou kunnen blijven dragen!

De teller is in ieder geval gestart. :sweat_smile:

Veel draaggenot!

2 likes

Heel gaaf, gefeliciteerd!!

1 like

Toffe aanwinst van een sterk merk, veel plezier ermee :+1:

1 like

Mooi NA topic, ik zou bijna tot de verleiding komen om er weer 1 aan te schaffen :sweat_smile:.
Nogmaals gefeliciteerd met deze topper en veel plezier ermee.

1 like

Tof verhaal, heerlijk uitgebreid van een tof :ok_hand: horloge. Gefeliciteerd met je sportieve NA

1 like

Mooi hoor…:+1:

1 like