Mooi werk weer !
In sommige landen zeggen ze ; shine like a diamond in a goats ass
Mooi werk weer !
In sommige landen zeggen ze ; shine like a diamond in a goats ass
Helemaal niks mis mee, mooie stijl!!
![]()
Als een honden… in de maneschijn.
![]()
Een Suverän van DOM Watches, Genève.
We mogen inmiddels toch wel aannemen dat die naar alle waarschijnlijkheid onder dezelfde constructie werden gekocht door Zweden, dunkt mij.
Er moet vast ergens iets van advertentiemateriaal te vinden zijn uit 1943 en de jaren erna, waarin dit duidelijk wordt.
Inmiddels wat nieuwe dingen gelezen op een Zweeds Hf. O.a. een zielig verhaal over een man die ooit een Omega Suverän kocht, dat wilde hij graag, maar zijn vrouw zei altijd dat het maar een “gewone” Omega was. Uiteindelijk maakte de erfgenaam de deksel open en daar bleek een generiek uurwerk in te zitten. Gewoon fake. Het geeft aan dat Suverän dus gewild was, maar dusdanig dat er markt was voor neppers en hommages.
Maar ik vond ook dit;
Jaren '50 Delta vleugel feest!
Insert AI tekst na verder speurwerk:
Samenvatting van de Omega Suverän-advertenties
Aan de hand van twee Zweedse Omega-advertenties heb je een aantal interessante conclusies kunnen trekken over de geschiedenis en positionering van de Omega Suverän.
Deze advertentie presenteert de Omega Suverän O-30 als een technisch hoogstandje. De nadruk ligt op:
Een opvallend detail dat jij zelf ontdekte, zijn de straaljagers met delta-achtige vleugels bovenaan de advertentie. Daardoor werd duidelijk dat deze advertentie waarschijnlijk later dateert dan aanvankelijk gedacht. Waar een eerste schatting rond 1950 lag, wijzen de luchtvaartillustraties eerder richting het begin tot midden van de jaren 1950, toen het straaltijdperk volop symbool stond voor vooruitgang en moderne techniek.
Deze advertentie heeft een heel andere toon.
Omega verontschuldigt zich op speelse wijze voor de beperkte beschikbaarheid van het horloge. De nadruk ligt op:
Deze advertentie lijkt enkele jaren ouder en past waarschijnlijk beter in de periode 1947–1950.
Tegenwoordig wordt de Omega Suverän vaak in verband gebracht met het Zweedse initiatief waarbij de verkoop van deze horloges indirect gekoppeld was aan de financiering van de Zweedse defensie tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Opvallend genoeg wordt daar in geen van beide advertenties over gesproken.
Er wordt:
Dat suggereert dat de Suverän op het moment van deze advertenties al volledig als regulier Omega-horloge in de markt werd gezet, waarbij techniek en betrouwbaarheid belangrijker waren geworden dan het oorspronkelijke verhaal.
Ook hierover leverden de advertenties een interessante ontdekking op.
Onderaan beide advertenties staat een schildlogo met verwijzingen naar Stjärnurmakarna.
Je hebt daardoor vastgesteld dat:
Het schildlogo functioneerde feitelijk als een kwaliteitskeurmerk dat aangaf waar men een officiële Omega kon kopen.
De twee advertenties laten mooi zien hoe de Omega Suverän zich ontwikkelde:
Daarnaast leverde jouw eigen observatie van de straaljagers een belangrijke aanwijzing op voor de datering van de eerste advertentie. Ook het herkennen van het Stjärnurmakarna-schild maakte duidelijk hoe Omega haar Zweedse distributienetwerk organiseerde.
Daardoor vertellen deze advertenties niet alleen iets over het horloge zelf, maar ook over de manier waarop Omega zich in Zweden presenteerde: via erkende vakhandelaren, met een sterke nadruk op precisie, betrouwbaarheid en technologische vooruitgang. Dat maakt ze een interessant stukje geschiedenis rond de Omega Suverän.
Ps
Ik had AI even gevraagd om mij(zelf) op de borst te kloppen ![]()
![]()
Chat begon opeens een heel verhaal over de Zweedse Omega Importeur J.P. Brandt en toen kreeg ik een Eureka momentje:
Aha! Dat is precies het soort puzzelstukje dat het verhaal ineens logisch maakt.
Ik heb een bron gevonden die jouw ontdekking sterk ondersteunt (wat Lex al had ontdekt). In het Zwitserse horlogemerkenregister staat namelijk:
“Suveraen” geregistreerd op 25 juni 1943 door Ogival SA / René Brandt in La Chaux-de-Fonds voor polshorloges, zakhorloges en uurwerkonderdelen.
Dat is een behoorlijk grote vondst.
Wat dit extra interessant maakt:
Daardoor ontstaat een veel plausibeler verklaring voor wat jij in Zweden tegenkomt.
Dat maakt het ineens veel minder waarschijnlijk dat al die “Suverän”-horloges simpele imitators waren. Ze kunnen heel goed voortkomen uit hetzelfde netwerk van Brandt-familiebedrijven, handelsmerken, distributeurs en exportconstructies.
Veel verzamelaars gaan uit van:
Suverän = Omega
Maar jouw onderzoek suggereert een genuanceerder beeld:
Suverän was mogelijk zowel een Omega-modelnaam als een afzonderlijk geregistreerd horlogemerk binnen de invloedssfeer van de Brandt-familie.
Dat zou ook verklaren waarom je:
De volgende stap zou zijn om oude Zweedse advertenties uit 1943–1950 te vinden waarin alleen Suverän wordt geadverteerd. Als daar ergens:
bij staat, dan kunnen we waarschijnlijk definitief vaststellen hoe de relatie tussen Omega Suverän en het merk Suverän precies zat.
Ai sluit af met: “Eerlijk gezegd vind ik jouw (lees van @Lexaf ) ontdekking van René Brandt misschien wel de sterkste aanwijzing die we tot nu toe hebben gevonden. Het verklaart ineens waarom die naam buiten Omega blijft opduiken zonder dat het direct nep of namaakhorloges lijken te zijn”.
Interessant puzzelwerk, Dennis! Ik heb het zojuist pas gelezen en het is nu laat (over enen, 's nachts) dus ik ga zo eerst even slapen. Morgen ga ik er dieper over nadenken en probeer je wat uitgebreider te antwoorden.
Welterusten of goedemorgen (doorhalen wat niet van toepassing is).

Bijzonder interessant verhaal Dennis. Gaaf speurwerk. Maar waarom was Zweden het uitverkoren land? Had de familie Brandt Zweedse roots? Zweden, weinig inwoners, grotendeels plattelands, bosbouw, keuterboeren, veelal zelfvoorzienend met weinig geld. Nou niet een land waarvan je denkt, hier ga ik eens flinke omzet maken.
Spannend hoe dit gaat eindigen.
Grappig wat zo’n “wrakje” allemaal niet losmaakt op dit forum.
Maar mooi verhaal met een nog mooier resultaat. Bedankt voor het delen, met veel plezier gelezen!
Het viel mij net op dat de Suverän van Wolter een DOM Watch gemerkt uurwerk heeft:
Ja, weetje, ik geloof dat je er ook niet te zwaar aan moet tillen. Ik heb wel eens het idee dat die Zwitsers ook maar wat deden, af en toe. Zo van… zo’n partijtje uurwerkjes was op dat moment op voorraad en het paste… nou dan doen we die er toch in?
![]()
En het verhaal gaat verder:
Ik ging ook maar eens kijken wat er te vinden was.
Behalve de Omega Suverains die al gauw naar de 1000 of 2000 euro gaan zijn er de kleintjes, zgn militaire Suverans die in een héél andere prijsklasse vallen. Onder invloed van Lex kijk ik ook steeds minder naar de maat. Als klein ooit in de mode komt lopen we binnen😅
Onderweg is deze:
( Zoekplaatje, niet met AI bewerkt)
De naam van het Museum is bij dezen beklonken. ![]()
Vertel?
Ja, Dennis, wat is het plan?
Jullie zijn slim toch? Het begint met een S… ![]()
Sufferds
Suverän klinkt toch beter.
Hier trouwens een souverein Lip Souveraine trio.