Dat lijkt me wel extreem kort door de bocht…
Veel vintage binnenwerken zijn veel vatbaarder voor schokken en magnetisme, onderhoud van een vintage chrono kost (hier lokaal toch) een fortuin en dat staat dan nog los van alle slijtage die het binnenwerk al opgelopen heeft. Voor sommige types binnenwerken kun je daar nog belabberde verkrijgbaarheid van onderdelen aan toevoegen.
Knappe chrono! Ben een fan van open caseback maar ik zou zelf ook de closed caseback plaatsen, past mooi bij het horloge plus reduceert de dikte want enkel maar mooier word bij het dragen
Veel plezier ermee en van deze zie ik graag meer foto’s verschijnen!
Mooie aanwinst, gefeliciteerd en geniet ervan
Een chrono zonder afgekapte 10 is altijd een win.
Neem je die en de Chronomaster vanmiddag even mee?
Een prachtige aanwinst.
Mooi man! Gefeliciteerd.
De korrelige wijzerplaat en cijfers zijn
Dank wederom voor de geschiedenisles. Lekker bij de koffie op de zondagochtend.
Ik vind hem mooi. Ik ben zelf ook nogal van de ‘vintage geïnspireerde reut’ zoals je dat noemt. Hoewel het natuurlijk eigenlijk kitsch is en niet cool, maak ik mezelf er ook graag schuldig aan.
Ook altijd maar de vraag ook in hoeverre het gerevitaliseerde merk nog iets uit heeft te staan met het oorspronkelijke. Ook een marketingtruc natuurlijk hè…. Niet over kniezen maar, gewoon een mooi horloge en ontwerpen uit een grijs verleden zijn nu eenmaal vaak mooier dan moderne.
Goede vraag, die ik mezelf ook stel. Dat is namelijk wel cool. Maar ook gedoe, zowel om iets goeds te vinden als in het gebruik. En ik vind wat andere mensen patina noemen en zo vaak gewoon een beetje ranzig.
Afijn veel plezier ermee. Balen dat hij even niet functioneert, maar dat is op te lossen.
Daar verschillen de meningen een klein beetje. Meer dan een klein beetje. Ten eerste vind ik het wel degelijk een coole stijl, maar ten tweede denk ik bij kitsch meer aan dit soort spul:

De classificatie “kitsch” is dus natuurlijk nonsens, wat betreft mijn chronograafje, maar ook de Baltic, Yema, en ga zo maar door. Daar is niets kitscherigs aan, het is gewoon een ontwerpkeuze. Zolang het niet in craquelé uitgevoerd is met herdershondjes en jongetjes die een enkele traan huilen is het geen kitsch, Henk. Da witte gij ook.
Ja, wat heeft JLC nog met Jaeger-LeCoultre te maken? Dat is tenslotte ook nog maar een corporate shill onder het Zuid-Afrikaanse Richemont. Dus alles wat onder LVMH, Swatch en Richemont leeft is wat mij betreft geen haar beter dan merken als Stowa, Excelsior Park en Airain.
Wat betreft echte vintage kan ik vrij gedecideerd antwoorden:
- “Patina” betekent gewoon dat reut stuk, rot of verroest is. Zie maar eens een minty fresh exemplaar te vinden zonder vlek op de wijzerplaat of wijzers. En alle lume intact. Ik zou dus geneigd zijn om altijd een volledige restauratie te doen: Nieuwe wijzers, nieuwe plaat, re-lumen met C1 of BGW9 danwel beige vormen, etc. @Tompj noemde “ranzig”, en da’s precies wat ik er van vind.
- Ik wil alleen horloges die doen wat er op het deksel staat. Dat wil zeggen dat volledig technisch reviseren een noodzaak is omdat al die reut niet meer waterdicht is, niet fatsoenlijk loopt of op één of andere manier wel een probleem ontwikkelt.
- Wat dat reviseren betreft: Zijn er nog onderdelen te vinden? Ik heb helemaal geen zin om donorhorloges te gaan najagen, als ik al een horlogemaker vind die z’n klauwen nog wil branden aan een 70 jaar oud uurwerk van een obscure toko die er al 40 jaar niet meer is.
Da’s natuurlijk onzin. Als van alle nieuwe horloges 10% uitval heeft in het eerste jaar is het altijd nog 90% betrouwbaarder dan al mijn ervaringen met vintage, moge de duivel vintage halen. Bovendien kan ik hier gewoon terug vallen op de fabrikant of desnoods kan ik bij iedere boerenlul die een Sellita kan servicen aankloppen.
Ik ga mijn service van Excelsior Park ook misbruiken om de gesloten caseback mee terug te sturen zodat ze die kunnen plaatsen.
Dank je, ja, ik zie er naar uit om hem te gaan dragen, dus het is wat frustrerend.
Behalve dat de corporate structuur is veranderd, alles. Toch anders dan een merknaam opnieuw gaan gebruiken. (Niets ten nadele van je horloge hoor. Erg mooi.)
Ik heb zelf een Glashütte Original bijvoorbeeld. Ook vanuit het niets weer gerevitaliseerd. Geldt (bijna) hetzelfde voor als voor de jouwe. Maar JLC is toch echt wel een ander verhaal.
Van harte! een zeer mooi horloge.
Dial is prachtig.
Prachtig Chris, veel plezier er mee gewenst!
Grappig genoeg beleven wij dat anders, ook al zijn we het grotendeels eens. Of kennen we er een andere waarde aan toe, afhankelijk van wie de merknaam omhoog houdt.
Ik kan je wel zeggen dat ik het op dit moment even jammer vindt dat het geen Richemont toko is, want die hadden zeker en vast een servicepunt in Nederland of België gehad.
Dank!
The Saga continues: Ik heb inmiddels de hele papierwinkel van FedEx binnen, een ingevuld retour-formulier van Excelsior Park en ze gaan de hele zwik gewoon omruilen. Niks reparatie, ik krijg gewoon een nieuwe.
Later meer.
Dat is netjes Hopelijk snel weer een verse binnen en deze keer geen maandagochtend-de-eerste of vrijdag-na-de-borrel productie:crossed_fingers:
We gaan het meemaken. Ik wil 'm heel erg graag lekker gaan dragen. Vokking übercool ding.
Daar istie voor gemaakt (en betaald)!
Super, hopelijk nu een goed (verpakt) exemplaar Chris.
Leuk verhaal! Mooi horloge
Begrijpelijke opmerking. Ik heb het echter geprobeerd maar kan mij gewoon niet niet over de beschadigingen, patina en andere onregelmatigheden heen zetten. Dat stoort mij gewoon ontzettend.
En dan blijven dus dit soort horloges over.
Mooi horloge! Is de vervanging naar wens verlopen?