NA: This is not a moon watch

This is not a moon watch.
This is a “Moon is so 20th century” watch.

Rewind:
Jullie kennen het vast wel, je favoriete horlogemerk introduceert een nieuw model (of een variatie op een bestaand model) en je denkt mmm, dit is niks voor mij! :upside_down_face:

Dan gaat er wat tijd overheen en er druppelen steeds meer plaatjes door, een filmpje hier en daar! Dan zie je nog een paar mooie wristshots voorbij komen op instagram en dan denk je mmm, eigenlijk is deze helemaal zo gek nog niet. :innocent:

Dat was dus het moment dat ik was verkocht! :sunglasses:

Daarna ga je een traject in van eindeloos het internet afstruinen :sweat_smile: naar de beste aanbieding en her en der laten doorschemeren o.a. bij de leukste Fortis club van de Benelux dat ik meest geïnteresseerd ben in een mooie gebruikte versie. Maar ja, hoe vaak komt er een limited edition voorbij van een ondergewaardeerd merk? Degene die voorbij kwamen waren binnen een kwartier verkocht. Moet je dan wakker blijven en op F5 drukken hele dagen? :expressionless:

Op een moment dat ik het niet had verwacht kreeg ik via Uhrforum een PB van iemand die zijn Amadee-20 wel wilde verkopen. Hij had mijn gezocht advertentie gelezen en had geen zin om het horloge te koop aan te bieden. De verkoper woonde in de buurt van het Duitse Essen en we waren er snel uit dat ik het horloge even kwam ophalen! Op een zondag ochtend met de Saab zonder vrouw en kind letterlijk naar Essen geknald met net geen 250 per uur op de teller :racing_car: (op de snelheidsbeperkingen na)

Daar aangekomen; het horloge was best behoorlijk netjes! In 2021 verkocht maar wel gedragen echter niet storend. 2 Kaffe :coffee: :coffee: in ¾ Duits en ¼ Engels + klagen over de prijzen :moneybag: van tegenwoordig later weer retour met een tankstop in Emmerich uiteraard!

Dus deze mooie limited edition Amadee-20 was in de pocket!

Nu tijd voor de muziek:

Ik presenteer u hierbij:

De Fortis Official Cosmonauts Chronograph Amadee-20


Full set:

Specs:
CASE
Case diameter with bezel 44 mm
Water resistance 200 m / 600 ft / 20 atm
Body material Titanium
Bezel type Mission Control Bezel (MCB)
Bezel material Titanium
Glass Sapphire crystal with anti-reflective coating AR 027 on both sides
Case back Solid Titanium with Ultra-Engraving

CROWN & PUSHERS
Pushers Chronograph start/stop/reset pushers, Screw-down crown

DIAL & HANDS
Dial color Stardust gray
Dial pattern Embossed lines, Multiple finishes on the surface, Sunburst, Vertically brushed
Dial material Applied Mission Patch, Metal coated with applied numerals and indices, SuperLuminova®
Hands 30 Minutes Counter, Hour (luminous), Minute (luminous), permanent small second, Stop-Second (luminous triangle), Stop-Second hand and counter hand in AMADEE-20 Blue

MOVEMENT
UW-50 Automatic self-winding chronograph movement with unidirectionally winding special rotor
Complications Chronograph Day-Date
Winding Self-winding
Power reserve 48h

STRAP
Material Solid Titanium Block Bracelet with titanium Slide Clasp with quick adjustment option
Additional AMADEE-20 Hook Strap by Nick Mankey included

Hele mooie slide clasp!!

Detail foto

Wristshot

Het verhaal, Wat is AMADEE?

AMADEE is de belichaming van analoge Mars-missies die de mensheid voorbereiden op de volgende grote sprong. Verreweg het grootste avontuur voor mensen van onze generatie: De planeet Mars verkennen!

Missie lengte: 04 t/m 31 oktober 2021
Plaats: Negev-woestijn, Israël
Verantwoordelijke organisaties:
Austrian Space Forum (OeWF),
Israel Space Agency
D-Mars

AMADEE is het flagship onderzoeksprogramma van het Oostenrijkse Ruimteforum, gepland tussen 2018-2028. Het is een raamwerk voor de ontwikkeling van hardware, workflows en de wetenschap achter toekomstige mens-robotachtige planetaire oppervlaktemissies. Met strategische partnerschappen, geavanceerde wetenschap en techniek en een sterke outreach- en onderwijscomponent, staat AMADEE open voor internationale samenwerking en baanbrekend onderzoek. AMADEE is gebaseerd op een aanzienlijke hoeveelheid kennis en operationele expertise die is opgedaan tijdens het voorgaande PolAres-programma, waaronder 11 grote internationale Mars-analoge veldcampagnes, de ontwikkeling van ruimtepaksimulatoren, 10 vluchten van stratosferische ballonnen en een rover-programma. Daarnaast ontwikkelden de teams de infrastructuur en trainings- en certificeringsregimes voor een speciaal Mission Support Center en een permanent korps van “Analog Astronauts”, evenals een multi-mission wetenschappelijk data-archief.

De focus ligt op Astrobiologie. Secundaire doelstellingen zijn operationele kennis en missiearchitectuur. De gesimuleerde planetaire oppervlakken zijn niet beperkt tot Mars. Met het AMADEE-programma wordt de mogelijkheid geïntroduceerd om oppervlakteoperaties op andere planetaire lichamen (d.w.z. manen) te onderzoeken. Het programma biedt daarom enerzijds een flexibel kader, maar zorgt tegelijkertijd voor een betere wetenschappelijke output met een uitgebreide focus op het Remote Science Support-team.

1 van de analoge astronauten die nu werkzaam is bij de AMADEE missie is Thomas Wijnen.
Ik zou zeggen volg hem op twitter en moedig hem aan! https://twitter.com/thomaswijnen

Hierbij als afsluiter nog een paar plaatjes:

FAQ
Onno wat is die 2e lume pip?

THE MISSION CONTROL BEZEL:
Het duurt gemiddeld 10 minuten voordat een bericht van de aarde op Mars aankomt en vice versa.
Ons antwoord de MCB! Met een simpele draai aan de ring weten astronauten precies wanneer hun berichten bij Mission Control aankomen.

Communicatie vertragingen:
De enorme afstand tussen de aarde en Mars (van 54,6 miljoen km tot 401 miljoen km, afhankelijk van de posities in hun respectievelijke banen) betekent dat er aanzienlijke communicatievertragingen zullen zijn tussen mission control en de eerste ontdekkingsreizigers van de Rode Planeet. Het radiosignaal kan overal tussen 3 minuten en 21 minuten reizen, wat betekent dat een enkele uitwisseling van berichten/antwoorden tot 42 minuten kan duren. Omwille van de efficiëntie zullen de deelnemers aan de AMADEE-20-missie een gemiddelde vertraging van 10 minuten testen door de minutenwijzer te gebruiken in combinatie met een speciale markering op de Mission Control Bezel.

Hoe vaak zeg je hier op aarde:
“Ik ben er in 10 minuten” of “Bel je terug in 10 minuten”
Zo herdefiniëren we een cruciale ruimtefunctie voor een aards leven! :alien:

FAQ
Onno er staat Sol op je dag/datum aanduiding?

De vrijdag is bij de Amadee-20 vervangen voor Sol

Sol (tijdseenheid)
Een sol is de lengte van een zonnedag op Mars en is de tegenhanger van een dag op Aarde. Een sol duurt 24 uur, 39 minuten en 32,5 seconden (ongeveer 2,7% langer dan een dag op Aarde). Het woord “sol” wordt al sinds de eerste landingen van een ruimtevaartuig op Mars gebruikt.

#Fortisfriday

156 likes

Mooi horloge zeg, die opgelegde cijfers zijn fraai :+1:

3 likes

Mooi hoor gefeliciteerd

2 likes

Top Onno! Mooi gepresenteerd met prachtige foto’s!

2 likes

Hij is prachtig!:heart_eyes::ok_hand:

1 like

Gaaf ding!
Vooral de wijzerplaat vind ik erg mooi. Het enige wat ik me afvraag in welke taal is de dagaanduiding?
Op sommige staat wed voor woensdag, maar welke taal is sol?

Mijn talenknobbel vertoont helaas een hiaat in mijn lacune

3 likes

Heel gaaf :ok_hand:t2: gefeliciteerd!

2 likes

Ontzettend gaaf horloge. :ok_hand:
Geniet ervan :+1:

2 likes

Sol staat nu bij de FAQ

2 likes

Wat een topper! Nogmaals proficiat Onno!

2 likes

Gaaf! Gefeliciteerd genier er van!

2 likes

Mooi èn bijzonder horloge! :ok_hand:

2 likes

Wat een geweldige Fortis zeg!

2 likes

Leuke review met mooie foto’s van een tof horloge :star_struck:

2 likes

Mooi en boeiend verhaal, mooie plaatjes, mooi horloge. Met plezier gelezen en bekeken.

2 likes

Phoah, pareltje weer van Fortis :ok_hand: geniet er van, hij is gaaf!

2 likes

Wow! Prachtige Fortis. Mooi die diepte in de wijzerplaat. Er gebeurt veel :+1:

2 likes

Wat een gaaf ding! Hebberig makend. Geniet ervan!

2 likes

Super gaaf en mooi verhaal!

2 likes

Da’s weer eens heel wat anders. Mooi verhaal, heel veel draagplezier!

2 likes