NA: Fortis Stratoliner S-41

Wat is er nu leuker dan op #Fortisfriday een Fortis NA topic te kunnen typen!
Inmiddels mag ik mezelf met mijn uitgebreide Fortis collectie wel een echte fan noemen van het merk Fortis! (En nee niet de bank :wink:)

"Waarom Fortis?" krijg ik weleens te horen op o.a. de Redbar avonden.

Met kerst en daarmee het einde van het jaar in aantocht is het nu eens tijd om die vraag te beantwoorden.

De Stratoliner is van Fortis een van de “Latest Tricks” dus een gepast muziekje was zo gevonden;

Mijn kennismaking met Fortis begon met de B-42 Official Cosmonauts Chronograph :rocket: die ik nieuw heb gekocht vlak voordat deze uit productie werd genomen. Ik was op zoek naar een Spacewatch en dankzij google en HF waren mijn pijlen vrij snel gericht op Fortis. Niets wetende van de uitgebreide historie van het merk was ik meteen onder de indruk van het horloge. Robuust en gemaakt om tegen een stootje te kunnen. Een echte tool watch dus! :hammer_and_wrench:

Dat tool watch idee pastte achteraf gezien dus helemaal in mijn straatje! Waar ik eerst dacht dat een Seiko SKX een tool watch was, had ik nu een echte! Ook de andere modellen maakte op mij een hele goede indruk en al snel had ik affiniteit met dit merk.

Ondanks dat ik ze nog steeds niet als “hamer” :hammer: gebruik en er enigszins zuinig op ben voelt het op een of andere manier echt als een tool watch! Veel Fortis horloges hebben een stevig formaat en zijn in theorie niet altijd voor iedereen geschikt maar laat ik nu ook vrij stevig zijn met +/- 20cm polsmaat en ik kan dus vrijwel alles kwijt aan de linker arm. (Met stevig bedoel ik voornamelijk zware botten :innocent: )

Historie:

Fortis heeft een uitgebreide historie en ik probeer even een korte opsomming te maken hiervan;

• 1912 Oprichting door Walter Vogt
  • 1926 Fortis maakte het eerste automatische horloge ter wereld i.s.m. John Harwood
  • 1940 als 1 van de eersten een waterdicht horloge
  • Elke 5 jaar daarna winnen ze wel een prijs voor een innovatie of een soort constructeurstitel
  • 1962 wordt de Spacematic getest door astronauten
  • 1987 komt de 40mm True Flieger, die principes zijn tot op heden niet gewijzigd
  • 1994 Fortis verkozen tot “official cosmonauts equipment”
  • 1997 t/m 2018 om de pols van astronauten in MIR en later ISS
  • Tussendoor komt nog ergens een patent op een chronograaf met alarm functie
  • Per 2018 had Fortis meer uren in de ruimte doorgebracht dan bijvoorbeeld Omega echter de samenwerking met de Russen is beëindigd (nog voordat er sprake was van oorlog)

Zoals vele horlogemerken is ook Fortis in financieel zwaar weer terecht gekomen ergens in de aanloop naar 2017. Gelukkig was daar Jupp Philipp die in 2018 het volledige bedrijf heeft overgenomen op een vrijdag de 13e. Dat verklaart ook meteen de fluor oranje 13 op datum schijf van nagenoeg alle huidige modellen, een positief keerpunt! Er gloort weer licht in Grenchen!

Jupp Philipp

Wat mij betreft heeft Fortis het niet beter kunnen treffen met Jupp als nieuwe eigenaar. Ze hebben in de afgelopen paar jaar enorm veel tijd, energie en geld gestoken in het ontwikkelen en uitbrengen van een flink aantal nieuwe modellen zonder daarbij veel afbreuk te doen aan een rijke historie.
(Dat is subjectief ik weet het)

Ik volg o.a. op instagram alles waar Fortis mee bezig is en dankzij @abcsteed in de o.a. Fortis appgroep missen we ook niks. Ik heb een groot aantal mensen van het team van Fortis ontmoet op de Watchtime beurs in Düsseldorf (samen bier drinken verbroedert) en ik voel me nu onderhand echt een beetje part of the Fortis family.

Space Tested
Ook nu is Jupp met zijn team van enthousiastelingen weer volop aan het pionieren door horloges de ruimte in te sturen en simpelweg te testen of ze “Space proof” zijn. Ik kan me niet eens voorstellen hoeveel zoiets kost naast alle andere gebruikelijke testen welke nieuwe horloge modellen moeten ondergaan. Aan de slogan “A Tool Watch Redefined” is dus letterlijk en figuurlijk geen woord gelogen.

De Fortis Stratoliner:

Toen deze werd geïntroduceerd dacht ik gelijk wow dat is een gaaf ding en dat heb ik niet meteen bij elk Fortis horloge. De Amadee-20 vond ik niks in het begin but it grew on me! NA: This is not a moon watch

Deze S41 Stratoliner is er in 4 kleuren en lang heb ik getwijfeld over welke kleur het beste bij mij zou passen. Het daadwerkelijk passen van de horloges en ze naast elkaar zien gaf uiteindelijk de doorslag, als ik er 1 zou kopen dan de “Cool Grey” variant.

Behalve de kleur was er nog een dingetje namelijk de prijs. Het is ook voor mij een duur horloge en er is veel moois te koop voor hetzelfde geld. Ik heb geen sticker betaald maar kreeg een leuke korting geef ik eerlijk toe. Maar wat koop je dan voor dit geld? (5K list)

Een van de noviteiten van de Stratoliner is het WERK 17 uurwerk. La Joux-Perret, dat de uurwerken bouwt in samenwerking met Fortis, heeft een lange geschiedenis van het aanpassen van Valjoux/ETA 7750 basis uurwerken om te werken met een kolomwiel, in plaats van de meer gebruikelijke nokkenbediening. De WERK 17, een versie van LJP’s L100-uurwerk, is hier een natuurlijke voortzetting van. Met een gangreserve van 60 uur en “Space tested” kun je dit uniek noemen.

Hier nog een opsomming:

• Een volledig nieuw ontworpen horloge vol met details
  • Een nieuw kolomwiel uurwerk welke in samenwerking met La Joux-Perret is ontworpen en zeer uitgebreid getest met een gangreserve van 60 uur
  • Recycled (Scandinavisch) staal met zwart rubberen accenten, vind ik persoonlijk erg mooi!
  • Heerlijke zachte pusher in de vorm van een “Space Module” voor start en stop van de chronograaf! Zachtste klik ooit die ik heb gevoeld.
  • Top kwaliteit saffier met dubbele AR coating
  • Mooie blauwe kleur accenten op de dust dial + bijpassende blauwe Superluminova X1

Het lijkt at first glance voor sommigen misschien een simpel horloge maar het zit helemaal vol met details en ik waardeer ze stuk voor stuk!

Uitleg over de dial layout

Superluminova X1 met de hand ingelegd

Dust dial

Space Resistant 20 ATM

heel subtiel “Der himmel ist nicht das ende der welt”

Mooie clasp met micro adjust

De specificaties:
Kaliber: WERK 17
Hacking: Ja
Reserve: 60 uur
Automatisch uurwerk + hand opwinden mogelijk
Glas: Saffierglas met dubbele AR coating
Diameter: 41mm, dikte: 15mm, Lugs: 21mm, Lug to lug: 50mm
Space resistant: 20ATM
Wijzerplaat: Dust dial
Lume: Superluminova X1
Bezel: type Vast
Kroon: Schroef
Materiaal kast en band: Staal
Caseback display: Saffierglas
Garantie: 5 jaar, ook op waterdichtheid

Meer foto’s:

Na een al heel interessant horlogejaar is dit wel een echt een klapstuk! Waar ik eerst in de planning had deze medio 2023 aan te schaffen voor mijn 40e verjaardag bleek hij eerder binnen handbereik. Ik heb niet getwijfeld! :heart_eyes:

89 likes

Mooi verhaal en dito horloge! Gefeliciteerd en veel plezier er mee!

2 likes

Mooi horloge van een mooi merk! Geniet ervan

2 likes

Super cool verhaal Onno, erg leuk om te lezen. En wat heerlijk dat hij zoveel eerder al op je pad is gekomen. Gefeliciteerd met de aanwinst!

De persoonlijke boodschap erbij van de Fortis family is ook leuk om te zien.

2 likes

Gaaf horloge met een interessant achtergrondverhaal, tof!

2 likes

Ik moet even wennen, maar zeer zeker een degelijk horloge! Veel plezier ermee.

2 likes

Die wijzerplaat is zo fantastisch simpel en mooi! Supertoffe chronograaf! Ga het bijbehorende verhaal later rustig doorlezen, maar voor nu gefeliciteerd en veel plezier ervan!

2 likes

Gefeliciteerd Onno, mooi horloge. En bedankt voor het uitgebreide verslag en foto’s.

2 likes

Prachtige aanwinst! Een horloge met een eigen smoel :+1:

2 likes

Gefeliciteerd met dit prachtige horloge! Niet mainstream en met een mooie achtergrond. Geniet er van!

2 likes

Leuk om je toedracht te lezen. Heel gaaf horloge. Veel plezier ermee.

2 likes

Wat een mooi horloge. Fijne, volledige en persoonlijke introductie en prachtige foto’s die ook de details goed laten zien. Eerlijkheidshalve moet deze uitgave voor mij ook nog wat ‘rijpen’, de wijzerplaat vind ik (nog) wat (te?) clean.

Ik geniet nog steeds van mijn B-42 chrono, die (waarschijnlijk :sweat_smile:) nooit de collectie gaat verlaten.

Geniet van jouw prachtige nieuwe NA, nog net in 2022 :champagne:

3 likes

Mooi verhaal en van harte gefeliciteerd met de Fortis.

2 likes

Gaaf verhaal, toffe foto’s en een mooi horloge. Hoewel ik Fortis ook volg en een warm hart toedraag moet ik nog wennen aan de nieuwe stijl van de collecties.

2 likes

Gaaf horloge! Niet zo’n fan van de rechte end-links (vooral bij de wristshot), verder prachtig ontwerp :ok_hand:

2 likes

Prachtig horloge :ok_hand: geniet ervan :smiley:

2 likes

Leuk verhaal en mooie aanwinst! Gefeliciteerd!

2 likes

Geniet ervan Onno! Topstory!

1 like

Van harte! By far de coolste moderne Fortis!

3 likes

Geweldig die lume :+1:t2:

2 likes