NA - Tissot Gentleman Powermatic 80 Silicium - blue crosshair dial - en hoe doet die het versus de Citizen NB1050 ?

Deze Tissot stond al geruime tijd bovenaan mijn lijstje, maar werd ingehaald door een leuke Citizen ::smile: (NA - Citizen Collection - NB1050 (-59L - de blauwe dus))

Een week later passeert deze Gentleman dan toch, dus ja… :smile:

Ook nu weer blij toen ik het pakje opgemaakt had. Lijkt op de Citizen NB1050, maar er zijn toch ook genoeg verschillen om ze naast elkaar te hebben.

Dit is een model T127.407.16.041.01, maar met de metalen band van een T127.407.11.041.00.
(https://www.tissotwatches.com/nl-be/t1274071604101.html / https://www.tissotwatches.com/nl-be/t1274071104100.html)

Wijzerplaat, indices, datumvenster zijn mooi, fijn afgewerkt. Indices zijn ook opliggend, discreet maar toch aanwezig, mooi afgewerkt met matte bovenkant en gepolijste zijkanten: geeft af en toe mooie glinstering zonder helemaal op een kerstboom te gaan lijken.
De tekst op de wijzerplaat is net het goede lettertype, niet te aanwezig maar wel leesbaar. De sub-indices tussen de seconden geven het geheel iets verfijnders en de crosshairs maken voor deze wijzerplaat het geheel af voor mij.
Ook de tint blauw en het sunburst-effect dat deze wijzerplaat geeft is iets ingetogener dan bij sommige andere horloges.
Het geborstelde staal van kast en armband ziet er identiek uit en beide sluiten zowat naadloos op elkaar aan.

Lunette en kroon zijn gepolijst, net als een fijn randje boven aan de zijkanten van de kast.

De armband is in de traditie van de betere Tissots fijn afgewerkt en voelt heel degelijk aan. De sluting is top. De armband heeft twee halve schakels waardoor gemakklijk de juiste lengte te vinden is.

De achterkant heeft natuurlijk een venster waarin een mooie, fijn afgwerkte automaat ligt te blinken.
Het voornaamste voor mij is echter niet zozeer dat er een venster in zit, of dat Tissot zijn best heeft gedaan om de automaat mooi te presenteren, maar wel die dat wel héél precies loopt.
Tot nu toe heb ik een afwijking van tussen de -1 en _1 seconde per dag maximum. Als ik hem om de pols heb, is de afwijking tot nu toe nul / zero :slight_smile: :+1:

Qua afmeting wordt dikwijls 38 mm als ideaal vermeld. Wat mij betreft is deze 40 mm echter ook dik OK. Zit supercomfortabel en ziet er absoluut niet te groot uit, althans op mijn pols vind ik dat…

Lume is ook weer discreet maar toch duidelijk zichtbaar gedurende zowat een hele nacht.

Samengevat: deze gaat blijven. :smile:

En ja, ik weet het. Dat heb ik initieel van de Citizen NB1050 ook gezegd (NA - Citizen Collection - NB1050 (-59L - de blauwe dus)).

Als ik ze vandaag naast elkaar leg, dan kom ik tot volgende conclusie :

Beide zijn voor mij horloges die voldoen aan wat ik ervan verwacht: betaalbare kwaliteit (dus degelijke materialen, degelijk in elkaar gezet, goed presterend, dus precies lopende automaten en betrouwbaar), naar mijn smaak mooi design, fijne afwerking, draagbaar bij verschillende gelegenheden.

Citizen heeft als sterke punten :

  • Iets opvallendere afwisseling van geborsteld en gepolijst staal op de kast. Prachtige blauwe sunburst, je krijgt hoe dan ook een grote lach op het gezicht hiermee.
  • Enkel gepolijst staal op de zijkanten van de armband, waardoor er minder gebruikssporen op het polijstwerk opduiken dan bij de Tissot waar het polijstwerk op de buitenkant van de armband zit.
  • Vrij precies lopende caliber 9011: max. 4 sec. afwijking per dag.

Tissot heeft deze voordelen :

  • Een iets discretere kast met heel mooi ontwerp van wijzerplaat, ook met sunburst, zij het ook weer iets minder flashy dan bij Citizen.
  • Topautomaat, uiterst precies draaiend en met 80 uur gangreserve (wat voor mij toch écht wel een plus is).
  • Een héél goede AD met in-house horlogemaker voor Tissot op een paar km rijden. Voor Citizen heb ik nog niets gelijkaardigs qua service gevonden in de regio.

Dus wat keuze betreft: voorlopig kan ik echt niet kiezen :rofl:

53 likes

Mooie review, hele mooie Tissot, zeker met blauwe plaat. Enjoy!

1 like

Mooi samengevat. Is voor mij de hobby. Die zoektocht.

Over de NA: leuke vergelijking. Die foto’s zijn heel overtuigend :wink:

1 like

Top klok met een super uurwerk! Echt heel heel veel waar voor je geld

1 like

Prachtig horloge :ok_hand:

1 like

Hele lekkere aankoop hoor! Gefeliciteerd! :+1:t2:wat is de lug to lug eigenlijk van dit horloge?

1 like

Dank voor de positieve reacties :slight_smile:

Dankjewel. Bandbreedte is 21 mm.

1 like

Prachtig horloge met een hele mooie afwerking. Tijdje terug ook om de pols gehad om te passen.
Heel veel draagplezier.

1 like

Ja, heel mooi! Mijn Tissot Seastar staat in het blauwe. Legt het af tegen mijn Seiko SPB143. Wil er wel een Tissot voor terug hebben dus misschien??

1 like

Ja, kan wel een full-time hobby worden als je niet oplet :wink:

Wat vergelijking betreft: ik was nog een paar foto’s vergeten :slight_smile:

7 likes

Sorry maar dit is voor ons allen op het HF een full time hobby :innocent:. Oja we werken soms ook nog wat… haha

2 likes

:rofl:

1 like

Mooi horloge, gefeliciteerd.

1 like

De Gentleman is een mooi horloge en de crosshair maakt het naar mijn mening helemaal af, heel veel draagplezier!

(Volgens mij is dit ‘mijn’ oude horloge, deze had ik nieuw en inclusief stalen band aangeschaft bij de bekende juwelier in Den Haag :grinning:).

1 like

Ja, dit is hem inderdaad :grinning:
Goed gekozen toen: helemaal zoals ik hem graag wou, incl. de metalen band :+1:

1 like

Zoals eerder besproken; heel gaaf horloge. Mooie vergelijking ook met de citizen. Veel plezier ervan :+1:

de Tissot is 40mm en de citizen 38mm toch? De citizen oogt echt kleiner in ieder geval, en de plaat wat feller.

1 like

Ja, inderdaad. De Citizen is duidelijk feller blauw in realiteit zowel als op de meeste foto’s. :wink:
38 tov 40 mm is zichtbaar als je ze naast elkaar legt, maar weinig opvallend als je er eentje afzonderlijk draagt :slight_smile:

2 likes

Gefeliciteerd :ok_hand: mooie aanwinst

1 like

Klopt, met de standaard zwart lederen band een stuk minder mooi!

1 like