NA: "Tjoeketjoek!", disse Thomas il Trenino

Ik vind de gefacetteerde wijzers te breed en te zwaar voor een dresswatch. Dat zijn sport-horloge wijzers. Bovendien heb ik vier GS horloges, en ben ik gewoon voorzien. Als de wijzerset van de gewone SBGW er op zou zitten zou ik mogelijk in de verleiding komen, al had ik de kast ook liever in 36 of maximaal 37mm gezien.

Als ik een edelmetalen dresswatch zou nemen zou ik op een Credor Goldfeather of Breguet 5157 uitkomen, eerlijk gezegd. De Breguet is behoorlijk aan de maat met 39mm, dat wel.

Nee. Die is asymmetrisch, maar in mijn ogen perfect harmonieus. Een soort Zen-tuin van een wijzerplaat met elementen die als een met mos bedekte steen in een zee van grind liggen.

Tja, ik ben geneigd om dat af te doen als de grootst mogelijk onzin. Ieder z’n ding.

De kwaliteiten van de wijzers en facetten geven karakter. Clean en rustig zijn in mijn ogen de antithese van saai. Daar komt bovenop dat de gemiddelde tandheelkundige praktijk er niet bepaald zo uit ziet. Dat is eerder een puinbak van draden, lelijke stoelen, en geruststellende speledingetjes in de wachtruimte. Yuck. Ik zou eerder willen dat de gemiddelde tandheelkundige kliniek (en mijn gebit) de rust en reinheid van dit ontwerp zou uitstralen.

Maar goed, ik ben dan ook meer dan gemiddeld fan van de Japanse cultuur en ontwerp-filosofie.

Dank, heren!

Ik ben daar echt aan verslingerd geraakt dankzij Professor T, de oorspronkelijke Vlaamse serie.

Tja, ik probeer niet al teveel hetzelfde te doen, al is er wel een overkoepelende teneur te ontwaren.

Welkom bij de club, het is een brede interesse. :slight_smile: :+1:

5 likes

Pohh! Heel fraai!
Toevallig zelf laatst ook naar zitten snuffelen, maar uiteindelijk niet doorgezet.

Veel plezier ervan! En ik kijk uit naar meer plaatjes :smiley:

1 like

:sweat_smile:

Eerst Breguet cijfers.

2 likes

Ja het blijft een sympathiek horloge met een leuke historie! Gefeliciteerd met de aankoop van dit fraaie exemplaar!

Ben nog steeds erg blij met, zoals RJ Broer ‘m noemt, mijn ‘Don Frikandello’ :joy::ok_hand:t3:

5 likes

Volgens mij is UG, of de voorraad eind jaren 60 (deels?) verkocht aan Bulova. Die daarvoor (en daarna?) ook de UG Unisonic uurwerken leverde. Pas in 1989 ging UG naar een holding, en in 2019 hebben ze nog modellen uitgebracht. De hoogtijdagen liggen in elk geval < 1970.

In 1994 kwam dit ding nog op de markt bijvoorbeeld:

Verder zijn t leuke horloges, die FSen

4 likes

Ik kan me er iets bij voorstellen, al vind ik ze zelf mooi staan.

Nou.

• Afgezakte, te klassiek vormgegeven, nipt te kleine Großdatum,
  • Met daarin datumschijven die er zo beduimeld van kleur en oubollig van typografie uitzien dat ze helemaal niks met de rest van het ontwerp te maken hebben maar eerder gejat lijken te zijn uit het laboratorium van een gestoorde negentiende-eeuwse uitvinder;
  • Goedkoop aandoende en vreemd gepositioneerde gangreserve,
  • Die dan ook nog eens het logo te ver omhoog drukt.

Natuurlijk. Door Aziaten verzonnen onzinsamentreksels van Westerse woorden die geacht worden luxueus te klinken maar daarin jammerlijk falen zijn in elk geval niet mijn ding.

Je bent toe aan een nieuwe tandarts, zoveel is duidelijk. :smile:

Ik ook! Maar die zie ik hier niet zo terug. Ik vind deze Credor eerder wat streng, Noord-Europees aandoen. Niet dat daar op zich wat mis mee is, overigens. Het blijft een geslaagd horloge :ok_hand:t2:

PS: vergeef me het offtopic gewauwel. :upside_down_face:

1 like

Leuk om te lezen.

1 like

Ik stel voor dat je je niet in mijn NA topic laat zien als ik er ooit eentje tegen het lijf loop. Let’s agree to disagree.

Ik denk ook dat het pijnlijk duidelijk is dat je een mening spuit die niet gebaseerd is op het in handen hebben gehad van het betreffende horloge.

Nee, ik heb een meer dan uitstekende tandarts die meer dan uitstekend werk levert. Dat de praktijk niet sexy is zal me eigenlijk in die keuze wel aan de hol roesten.

Tja, Rolex is een onzinwoord, Tudor heeft geen reet met het koningshuis te maken, IWC is heel erg niet Internationaal, TAG Heuer… ach. Maar ook Excelsior Park, Nomos en “Glashütte Original” slaan natuurlijk als een lul op een drumstel, en ik wil niet eens nadenken over waar “Hublot” goed voor moet zijn. Er zijn plenty merknamen te vinden buiten Azië die onzinnig zijn, daar hoef je geen bevolkingsgroep op af te rekenen.

Neem nu VPC horloges. Nota bene een Nederlander die evident geen Latijn beheerst, maar er dan toch op staat een foute vertaling als merknaam te gaan gebruiken… Eigenlijk boeit de zin of onzin van een merknaam me totaal niet. Al printten ze Coca Cola op de wijzerplaat. Credor bekt in mijn optiek wel lekker, en verder gaat m’n analyse niet.

En van dat alles is nog steeds niets zo onsmakelijk als een Richard Mille. :slight_smile:

Beter dan dat, ik vergeef je je gebrek aan smaak en oog voor mooi Japans ontwerp. :rofl:

Waarom niet, joh?

Die moet je me nog eens uitleggen. Especial?

1 like

Ging dit topic nu over je huidige NA of je toekomstige NA Credor? :yum::rofl:

1 like

Nee, eerst komen er nog een Kurono en een Breitling. Tegen dan is hij die Credor al lang vergeten.

2 likes

Haha dat is een goeie, daar moet je niet voor bij mij zijn.

1 like

Prachtige aanwinst, ik snap de keuze zonder een vergelijking te maken want die gaat toch enigszins mank.

Maareh, tenzij mijn geheugen me in de steek laat Chris, riep jij niet heel hard dat vintage niks voor jou was?

1 like

Als hij al nadenkt over een trip naar Parijs om te passen… dan zit het zaadje al diep hoor. :smirk:

1 like

die FSen: "Frikandellen Speciaal’ ? :wink: :smiley:

2 likes

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue
Was het maar zo’n feest.

Dit is poging drie. Zonder datum die stuk kan! Hulde! En vers van service voorzien! Dubbel hulde.

Misschien erger ik me over een jaar of zes weer. :slight_smile:

Ahhhhhhhhhhhh… Kijk.

Helaas wel ja. Ik denk hier al drie jaar over na.

2 likes

Dan zien we het NA topic binnenkortwel een keer verschijnen. :wink:

1 like

Laten we hopen dat dat veel langer zal duren, er is nog zoveel moois en leuks te verkrijgen in de hoek die op leeftijd is.

En als je Credor, of wat dan ook, centjes op zak houdt dan kun je samen met vintage heeeel oud worden.

1 like

Heel gaaf. Begin zo’n C-shape kast steeds meer te waarderen. Geniet ervan!

1 like

Is dat verboden tegenwoordig? Dan kunnen we beiden onze accounts wel opdoeken, geloof ik. :smirk:

Dat is dan ook totaal niet de strekking van het geschrevene. Tikje onfris dat je me dat aanwrijft. Als een stel Westerlingen een krakkemikkige merknaam in möchtegern-Japans zou verzinnen was ik er even weinig enthousiast over. Het mist authenticiteit, dat is alles.

Dat massa’s marketeers prima in staat zijn om in hun moerstaal te falen heeft daar verder niks mee te maken.

Mij best. :clinking_glasses:

2 likes

Agreeing to disagree is always ‘a gentlemens agreement in cahoots.’ :+1::sunglasses:

1 like