NA topic, Grand Seiko SBGJ 225 Kasuri

Beste mede forummers,

Allereerst mijn excuses, ik heb deze NA topic in een vliegende haast gemaakt omdat
ik me even in een extreem drukke periode bevind maar ik wilde hem jullie toch niet onthouden. Helaas bleek me echter, na het maken van wat foto’s, dat het horloge een compleet gestoffeerd karakter had en mea culpa, even tussendoor kijken dan maar…:pray:

Een Grand Seiko…
Ik heb al eerder het geluk gehad enkele mooie Grand Seiko’s te mogen bezitten.
De eerste had het beroemde 9F quartz uurwerk en ik werd er door gegrepen.
Wat een geweldige afwerking, verbluffende kwaliteit en bedenkende dat het
horloge voor het overgrote deel handgebouwd is, eigenlijk zelfs nog wel betaalbaar.
Daarna werd ik geattendeerd op de geweldige Grand Seiko SBGH267 Hi Beat Limited.
Dit horloge was voor mij toch wel een summum om te bezitten, totdat ik in een
jeugdige (en vooral onbezonnen) bui besloot, dat hij het veld moest ruimen voor
(weer) een ander horloge en geloof me, ik weet al niet eens meer welke…
Maximaal een weekje later, drukte spijt uiteraard een stempel op het leven.
Als haren op mijn hoofd zelfs, echter hij was al met de noorderzon vertrokken.

Deze Grand Seiko…
Een weekje geleden echter, zag ik deze GS in het blauw en las in een draadje dat
hem een wat corpulente dikte werd toegedicht. De volle waarheid echter drong niet meteen
tot me door, de eigenaar zocht een Rolex en wilde graag ruilen maar ik was mijn
Explorer nog helemaal niet beu. Tot ik de derde up zag en me pas realiseerde welke
buitenkans me hier eigenlijk werd gepresenteerd. Een fantastische GS! Met behoorlijk wat
uiterlijke kenmerken gelijk aan diegene die ik zo miste! Nee toch, nog eens kijken…
Haastig naar de plaatjes kijkend en meteen in me opnemend, wat de mede horloge liefhebber eigenlijk exact wilde en mijn kansen inschattend, meteen maar even een PB-tje gestuurd, contact en in de wachtkamer…:roll_eyes:
Nu is het enkelen mede forummers wel bekend, dat wachten niet helemaal mijn ding is.
Ik geef zelfs ruiterlijk toe, dat het inderdaad wel wat verbetering zou kunnen gebruiken
maar dan later mischien ooit wel eens, ik heb er nu geen geduld voor…:sweat_smile:
Enfin, een luttele 12 uurtjes later was de GS te mijne te noemen.:hugs:

Goed, deze Grand Seiko dus…
De volledige naam van dit juweeltje onder de Grand Seiko’s, heeft voluit de volgende naam:
Grand Seiko High Beat GMT SBGJ 225 Kasuri Asian Limited Edition 250 pcs.
Zo en nu dan meteen maar door naar de eerste quiz vraag van vanavond; lees deze benaming even rustig 3 keer over en schrijf hem daarna, uit het hoofd, foutloos op.:grinning:

Het aantal en de markt…
Deze GS is in een gelimiteerde oplage van 250 stuks gemaakt en dit is nr. 233 daarvan.
Hij is oorspronkelijk voor de Aziatische markt geproduceerd en werd ook alleen daar verkocht. Seiko heeft dat spel zelfs wat heimelijk gespeeld, want vrijwel gelijktijdig met de
luidruchtig wereldwijde introductie van de 700 stuks Grand Seiko “Peacock”, zijn er zonder veel ophef 250 stuks van deze “Kasuri” zachtjes de Aziatische markt in gesluisd.
Mijn exemplaar is dan ook afkomstig uit Hong Kong en wat ben ik blij dat hij z’n weg
naar ons landje (en uiteindelijk mijn adres) heeft gevonden.:smiley:

De band…
Over de band kan ik vrij kort zijn, standaard top kwaliteit, erg comfortabel behalve voordat hij
de eerste keer om de pols kan worden geschoven. Hij moet nl eerst nog even pas worden gemaakt. Nee, niet door een pushpinnetje te verschuiven. Nee, niet door een schroefpen te verwijderen en de bijbehorende schakel even snel te verwijderen…
Ja, door miniscule kleine schroefjes te verwijderen. Ja, door de schroefjes en pennetjes niet kwijt te raken. Ja, door de schroefjes met een loupe en pincet weer in de gaatjes te krijgen en ja, door te proberen de sluiting in een keer meteen op de juiste plaats onder de pols te krijgen. En ja, inderdaad regelmatig het zweet van het voorhoofd deppend tijdens dit rituele en delicate feest.

De kast…
Toen ik de constructie van de kast van deze GS goed bekeek, steeg de “heb factor” meteen met 25%… Ik herkende de Cradle behuizing als van de Seiko Ananta welke ik geweldig vind.
Let wel niet de Ananta maar wel de behuizing. Een soort wieg van Zaratsu polished machtig Japans staal, met daarin de kast, waar het horloge eigenlijk in is gemonteerd. Deze constructie geeft de totale kast net een wat aggresiever uiterlijk, welke bij de Ananta met samoerai zwaarden wordt geassioceerd. Zwaarden zie ik er overigens niet in, een wat stoerder en aggresiever uiterlijk echter wel degelijk.

De dikte…
Dit is geen dun horloge beste mensen, met de beste wil van de wereld is het zelfs niet dun te noemen. Echter voornoemde constructie met een “mannelijke uitstraling”, in combinatie mijn mijn 19,5 cm metende pols, geeft dit horloge juist een extra boost. Behoorlijke pols, behoorlijke GS en persoonlijk vind ik de combinatie zelfs voortreffelijk en tevens buitengewoon goed voor mijn ego. :joy:

De GMT functie…
Altijd handig om met zekerheid te constateren, dat ik hem ook vandaag weer niet nodig heb.
Maar dat is eigenlijk volledig a-boeiend. De wetenschap dat dit stukje extra techniek aan boord is en de mooie gouden wijzer, dragen wel bij aan nog meer leven achter het glaasje, waar ik best gevoelig voor ben. Daarnaast vind ik hem handig wanneer het horloge weer moet worden opgewonden want het is toch best gemakkelijk, om vooraf al te kunnen zien bij welke 12 uur de datum gaat verspringen.

De dial…
Jazeker, tot hier aan toe lezen wordt inderdaad beloond met het beste item aanwezig in dit horloge.:drum:
De Kasuri dial, bestaande uit geweefde fibers, die met een speciaal verf procedé zodanig worden behandeld dat er patronen of zelfs beeltenissen ontstaan. Het knappe van deze techniek is, dat strengen fibers met elkaar worden verbonden voordat de verf wordt aangebracht waardoor de verf niet overal even diep in dringt en hierdoor 3D patronen ontstaan. De techniek stamt vemoedelijk uit de twaalfde of dertiende eeuw en in de veertiende eeuw werden doeken van dit fabrikage geëxporteerd.
Nemen we dan overigens een sprong in de tijd, is deze dial in de 21-ste eeuw feitelijk ook geëxporteerd en wel in mijn GS… :grinning:

Een uitvergroot voorbeeldje van Japanse Kasuri techniek, fantastisch!

Conclusie…
Hopend op jullie begrip dat dit stukje toch iets langer is geworden dan aanvankelijk bedoeld, kan ik als oorzaak eigenlijk alleen maar aangeven: ik ben weer verliefd…:heart_eyes:
Ennnn deze verliefheid mag dan ook nog eens van mijn vriendin! :relaxed:
Bedankt voor het lezen iedereen en nog een fijne avond verder gewenst.

126 likes

Schitterende aanwinst, wederom een @ThaPapper topper

1 like

Geweldig Chris wat een machtig mooie aanwinst weer. Die strakke lijnen en de waanzinnige wijzerplaat…heerlijk! :ok_hand:

En…rust gevonden papi? :wink:

Dank voor de lekkere NA topic :+1:

1 like

Prachtig geschreven @ThaPapper :ok_hand:
Geniet ervan en geef de vrouw des huizes ook nog wat aandacht hè ondanks de nieuwe liefde :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Heel gaaf, en een voortreffelijke review. Die dial is prachtig, dat je er nog maar lang van mag genieten!

1 like

Prachtige aanwinst. Geniet ervan.:ok_hand:

1 like

:ok_hand: wou dat ik zoveel kon typen :joy: super man :joy: enjoy :+1:

1 like

Prachtig! Zowel het horloge als je review :ok_hand:

1 like

:laughing: moest even verklaren waarom ik hardop op de bank lag te lachen :laughing:

Veel plezier ermee!!!

4 likes

Geweldig mooi horloge!:heart_eyes:
Geniet van deze prachtige aanwinst.

1 like

Geweldig Chris. In een woord, geweldig.:ok_hand:t2:
Van deze ga je genieten. :+1:t2:

1 like

Gaaf hoor!

Zouden we nog een Wrist-shot kunnen krijgen …?

1 like

Wat een knapperd! :heart_eyes: Gefeliciteerd!

1 like

Mooi verslag van een top klok!

1 like

Prachtig verslag van een dito horloge Chris!

Gefeliciteerd en geniet ervan!

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze meesterlijke tijdgenoot!!
Elegantie, robuustheid en eeuwigheidswaarde!!
Ik wens je er dan ook een gezegende tijd mee!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Heerlijk, gewoon heerlijk. Hier gaan we hopelijk veel foto’s van zien.

1 like

Wat een prachtig horloge. Veel plezier ermee!

1 like

Een schoonheid, vergeet ook niet de tijd te zien als je er naar kijkt! Geniet er van :stuck_out_tongue_winking_eye::ok_hand::ok_hand:

1 like

Zeeer fraai! Van harte!

1 like