Een jaartje of twee geleden kwam ik via wat omzwervingen op YT terecht bij een zekere Schotse Australiër, die er een gewoonte van heeft gemaakt om voornamelijk over microbrand horloges te praten. Nu ging het deze keer op de Traska Summiteer. Zeker geen slecht uitziend horloge, vond ik en heb mij toen maar aangemeld voor de nieuwsbrief.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een Seiko Sarb033 maar de prijzen zijn echt niet aan te zien. Zeker als je daar bovenop ook nog invoerkosten moet gaan betalen. Dan spaar ik maar rustig door voor iets in een hoger segment.
En dan is het plots Oktober 2021 en komt er een nieuwsbrief van Traska binnen. Blijkbaar zijn ze bezig om de hele model range te vernieuwen. En mocht ik interesse hebben, kan ik alvast een deposit plaatsen om er eentje te reserveren. Laten we kijken wat ze van plan zijn op de markt te zetten…
De Summiteer, Freediver en Venturer zien er niet slecht uit, maar missen net die ‘spark’ waarbij ik rechtop ga zitten en elke foto voor langere tijd bekijk.
Maar dan de Commuter, met Slate Black dial en zonder datum…
Ja, die ‘spark’ was meer een bliksem inslag. Deposit geplaatst en in de tussentijd, meerdere malen die foto’s bekeken, naarstig naar de updates van Jon Mack zitten uitkijken.
Afgelopen Vrijdag was het zover en had ik mijn eigen Commuter in de hand. Wat een mooi ding, zeg. Zaterdag heb ik rustig de tijd genomen om de stalen band op maat te maken en sindsdien is het niet meer van mijn pols afgeweest.
Nee hoor, gewoon ver naar voren geschoven. Er is meer dan genoeg ruimte dat, afhankelijk van hoe ik mijn arm hou, het of naar voren of naar achteren glijdt. De gesp heeft 4*2 gaatjes en het zit, voor mij, in de derde rij.
Het is inderdaad ook een mooi model, maar ik heb het niet zo met die knop aan de linkerzijde. Ik heb het ook met de Omega Seasmaster modellen en de zogenaamde Compressor-type horloges. Hoe mooi het klokje ook is, dat ding lijkt erop te zijn geplakt.
@MrChapel de mijne is maandag geleverd. Groene wijzerplaat, No date. Waren bij jouw de schroefjes wel allemaal gelijk? Ik krijg met de beste wil van de wereld aan de 6 uur kant de schroefjes niet los en kan dus niet de schakel aan die zijde eruit halen om goed uit te komen.
Super irritant (of het ligt aan het gereedschap…) Voor de rest een heel mooi horloge, prima afgewerkt. Alleen de stalen band, hoewel erg flexibel toch een beetje TE flexibel; de marges op de band waardoor hij zo comfortabel draagt maakt hem een beetje rammelig. Heb jij dat ook?
mooi horloge. het is vreemd op deze foto alsof de lugs meer naar binnen toe lopen dan bij jou exemplaar… is dit een ander model of gewoon gezichtsbedrog ?
Wat betreft de schroefjes, bij mij zijn ze inderdaad gelijk. Ik had in eerste instantie wel moeite om ze los te krijgen, maar dat kwam, volgens mij, omdat ik de verkeerde maat schroefdraaier gebruikte. Ik heb zo’n goedkope Chinese set en uiteindelijk pakte de schroefdraaier met het paarse kleurtje de schroefjes wel op. Die met het grijze kleurtje bleef maar draaien. Ze zitten wel stevig vast, ze hebben genoeg Loc-Tite gebruikt.
Rammelig? Als ik dat hoor, denk ik gelijk aan Seiko 5 bandjes en dat hoor ik niet als ik deze band snel beweeg. Ik heb een aantal AliExpress stalen bandjes, bijv. voor de SNXS79 en de Duro en die zijn wat ‘luider’ dan deze.
Ik ben Traska al een tijdje aan het volgen, maar had tot dusver nog niet toegeslagen. De eerstvolgende keer gaat dat wel gebeuren, erg leuk merk! Helaas komen ze niet heel vaak beschikbaar. Jouw exemplaar is met de meest recente golf meegekomen, die had ik ook mee moeten pakken… Wel leuk om te lezen op wat voor detailniveau de eigenaar bezig is met het steeds verder verfijnen van de horloges, wie weet heeft-ie de volgende lading weer wat verder weten te tweaken!