NA van Blauwbeer. Een Breitling? 🙀

Ik heb even zitten te dubben hoe deze NA te beginnen. Het is namelijk weer iets dat ik niet zo lang geleden nooit dacht te zullen aanschaffen. Het is een voorbeeld van hoe het lidmaatschap van HF je als horlogeliefhebben doet evolueren en misschien ook je mindset verandert.

Michael360 wees me er laatst op dat ik ooit heb gezegd liever een hoop goedkope horloges te hebben dan een paar dure. 200 euro voor een horloge, ik vond het verdomd veel.

Okay, ik heb in mijn NA van de Speedmaster FOIS al eens uitgelegd hoe dat zat. Lang verhaal kort: toen ik nog samenwoonde waren er sowieso geen zorgen over de toekomst. Immers: na mijn pensioen zou mijn vriendin nog een paar jaar door moeten werken en sowieso ben je tweeverdiener. Enfin, wanneer je dan single blijkt te worden is de neiging groot om op te gaan potten om zo een goede buffer te creëren. En hoewel die buffer gestaag groeide, ging dat idee zich vastzetten en zat ik als Oom Dagobert op die buffer.
En dan deze: image teneinde image

Uiteindelijk bevrijdde ik me van mijn ketenen en kocht ik een Speedmaster FOIS. Die staat in een andere NA.

Feitelijk was het daarmee klaar. Ik had een paar mooie horloges, waaronder Ă©Ă©n topstuk en een gedeeld topstuk (de Omega constellation van mijn vader die ik met mijn broer deel).

En toch… er zijn van die horloges die je voorbij ziet komen op het forum die de aandacht blijven trekken.
In oktober kwam @anon53002072EV een paar bandjes bij me ophalen. Of hij wat horloges moest meebrengen om te bekijken. Nou, ik wist er wel eentje. Ehm… je Navitimer misschien Hans? Geen probleem!
En zo mocht ik eens een Navitimer om de pols voelen:

Ik vond hem prachtig. Breitling had voor mij altijd die associatie van horloges met een te dikke bezel. Teveel in your face. Maar dit… dit was different cake. Maar ik realiseerde me ook dat op een pols van 16,5cm een dergelijke omvangrijke kast te groot draagt. En Navitimers zijn vaak 43+ mm. Dus ik liet het idee varen.

In december opende @anon34385602HFH zijn webwinkel. Ik bladerde een beetje doelloos door de collectie, tot ik op een Navitimer 92 uit 1992 stuitte. Hee, 38mm. Voor mij een perfecte maat. En dit was de zaak van Harry van het HF en Toke van het honkbal en HF. Die vertrouwde ik.
Dat ging in mijn hoofd boren. Ik ging, voor mezelf zogenaamd gewoon voor de lol en zonder bijbedoeling, op onderzoek uit. Scrubsaurusrex had eerder een NA gemaakt van een Navitimer 92 met veel foto’s. Dat was handig.

Maar er miste iets. Ik had behoefte aan bewegende beelden van het horloge om een nog betere indruk te krijgen.
Op youtube kwam ik een filmpje tegen van een Geneefse Zwitser die zijn eigen Navitimer 92 (een chocoladebruine in dit geval) besprak, met een briljant Frans accent.

Sodeju. Dat zag er geweldig uit, zoals die gast in zijn leren jack liep te flaneren, ondertussen in Allo Allo taal het horloge aanprijzend. Ik eh… ik wilde dat horloge! Maar… Ik had toch al een Speedmaster? En dan nog een horloge van 4 cijfers? Decadente Blauwbeer jongen. Ik had behoefte om die Uncle Scrooge-mentaliteit weg te laten harken en whatsappte een vriendin. Ik kreeg het juist antwoord: “Je weet nooit hoe het leven loopt”. Ik: “ja ik kan doodgaan. En dan baal ik”. Zij: “dan kun je er niet van genieten”. Yes, het laatste zetje dat ik bewust had opgezocht.

Ik hakte de knoop door en mailde naar Niglo’s Watches. Na een uiterst prettig telefoongesprek met Harry over het horloge en zijn zaak kon het wachten beginnen.
Volgens PostNL zou het een dag later worden bezorgd. Na vijf dagen, waarin ik steeds nerveuzer begon te worden over de afloop, belde eindelijk de bezorger aan.
En daar was het:

Holy shit. Het stelde niet teleur. Dit was precies wat ik wilde en ook nog de juiste maat. Ken je dat? Dat je de hele dag naar je horloge staart? In de keuken? In de badkamer? In de woonkamer? Dat je Netflix moet terugspoelen omdat je iets belangrijks hebt gemist doordat je naar je horloge zat te kijken?
Er zit ook nog een tamelijk perfect bandje op. Op het forum loopt een stel lieden zonder smaak rond die geregeld suggereren dat ik mijn horloges op rare bandjes zet. Onzin natuurlijk, maar wees gerust, dit bandje ga ik voorlopig niet vervangen.

En hij staat goed op leer en leer:

Verder kleurt hij goed bij de keukenvloer Ă©n bij de kat.

Een luxeprobleem dat wel speelde: draagtijd. Met een Speedy en een Navi (hop, nieuw woord verzonnen) moet de collectie wel dusdanig zijn dat ze draagtijd kregen. Ik besloot daarom twee vintage horloges en de Seagull te koop te zetten. De vintage zijn al bij enkele gelukkige forumleden. De meeuw ligt nog te wachten. Sla je slag zou ik zeggen.

En nu? Nu is de verzameling wel compleet. De connie (in deeltijd) van wijlen mijn vader, de Speedmaster Fois en de Navitimer 92 als topstukken. Daarnaast twee HFLE’s van Nederlandse bodem, leuk! En tot slot twee Seiko’s: de Presage Blue Planet en de Alpinist. De eerste met die prachtige plaat, die gaat niet weg. Over de tweede heb ik getwijfeld, maar ik kan het nog niet over mijn hart verkrijgen die weg te doen. Dus d :scream_cat:it moet het zijn. Toch? Nu is het gewoon klaar met kopen. Or is it? Hm.

Voor de leden die dol zijn op polletjes, deze virtuele glazen bol.

  • Blauwbeers verzameling is af, hij gaat niks meer kopen.
  • Blauwbeer koopt binnen een jaar, na maanden dubben, weer iets.
  • Blauwbeer lult maar wat uit zijn nek, zoals zo vaak. Nobody knows.

0 stemmers

Voor de paar leden die niet allang zijn afgehaakt: dank voor het lezen!

Ik eindig met een toepasselijke foto, helemaal des Blauwbeers. PROOST.

157 likes

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ziet er echt tof uit.

1 like

Schitterende aanwinst! Navitimer blijft super :ok_hand:

1 like

Mooie Breitling :star_struck:. Kon minder.

Geniet ervan!

1 like

Leuk NA draadje en NA @blauwbeer.

Ben benieuwd wanneer je m op een rare band mikt. Een of ander stuk canvas of exotisch leer lelijkheid :rofl:

1 like

Haha ja. Wat had ie toch toen? Struisvogel? Komodovaraan?

3 likes

Mooi verhaal en gave aanwinst! Enjoy!

1 like

Leuk! Dus hierom PBde je me destijds haha.

Dit is echt een toppertje! Geniet ervan :ok_hand:

1 like

Je weet toch? Jaloersmakend mooi horloge heb je gekocht.
Goed zo, prachtige beloning voor jezelf en dat is altijd een goed iets.

Draag en flaneer hem met trots kerel, wauw!

2 likes

Op 1 of andere manier zag ik Breitling niet aankomen bij jou. Maar nu je m hebt: top. Staat je goed

2 likes

En wat voor een, echt prachtig!

1 like

Gefeliciteerd Chris met je NA, mooi horloge :+1:

1 like

Zeker! Prachtig horloge!

Ik kom hem samen met de FOIS wel een keer passen @Blauwbeer!

1 like

Hoi Chris,

Dank voor jouw complimenten! :blush:

Hij staat je fantastisch; precies de goede maat voor jouw pols. :ok_hand:

Zeker ook namens Toke @Tokes wens ik jou heel veel plezier toe met deze mooie aanwinst! :+1:

4 likes

Je bedoeld eigenlijk: hoe je je laat beĂŻnvloeden door HF.

:wink:

1 like

Tophorloge Blauwbeer. Prachtige wijzerplaat. Gefeliciteerd! :+1:t2:

1 like

Volgens mij iets wit/zwart geschubt met contrast stiksels op die fois.

3 likes

Fantastisch mooi! Van harte gefeliciteerd, dit is voor mij echt de meest iconische Breitling!

2 likes

Die arabische numerals doen het hem. MOOI!!!

Dus het inzicht van jouw sterfelijkheid gaf je het duwtje…
Zo bedenken we allemaal wel een goeie smoes om een horloge te kopen :sweat_smile:

1 like

Top ding Chris, nu nog een knal roze flamingo band en gaan met die banaan.

2 likes