Gisteren is na een korte periode van wachten mijn Vratislavia “Kosmos” binnen gekomen. Ik zeg een korte tijd, omdat ik dit horloge vrij laat tegen ben gekomen op Watchuseek. Op de website kwam ik meerdere modellen tegen, maar één sprong er voor mij meteen uit: de S.4 “Kosmos”. Op 9 juli heb ik er maar een mailtje aan gewaagd met de vraag of er nog ééntje vrij was, en binnen een dag had ik antwoord (en ik quote):[quote]“It is last piece, someone change order from s.4 to s.7 so one available. You are lucky man Paypal invoice is on its way. Thank you.”[/quote]
Ik dacht nog “yeah, right” maar heb toch meteen de betaling voldaan. Een dag later stond er op de site dat alle 200 modellen vergeven waren dus blijkbaar had ik eens écht geluk. Genoeg intro, hier zijn de foto’s!
De naam is duidelijk niet geheel willekeurig gekozen, het horloge is een homage aan de welbekende Omega Speedmaster.
De specs:
Uurwerk: Quartz, Miyota 6s21
Kast: Roestvrij staal
Diameter kast zonder kroon: 42mm, lug-to-lug 46mm
Glas: DOUBLE DOMED saffierglas, AR-coating aan de binnenkant
Armband: echt leren 20mm rally band (vintage-look)
Waterdichtheid: 100m
De kroon is nogal… ehm… bijzonder. Toen ik de renderings op de website zag leek het mij wel mooi, iets anders. In de praktijk blijk je vrij weinig grip te hebben. Evengoed ziet het er naar mijn mening nog steeds gaaf uit! Het versterkt het gevoel dat je krijgt bij dit horloge, dat ze één of andere meter uit een russisch ruimtevaartuig hebben gesloopt en daar een leren band aan hebben gehangen. Dus, het hoort er bij.
De pushers voor de chronograaf voelen stevig aan en lijken te “klikken” als je ze in drukt.
Alle tekst op het horloge is in het pools, zo ook de achterkant zoals je verderop kan zien.
De uurmarkeringen zijn rechtstreeks op de wijzerplaat gedrukt, en zijn net als de wijzers voorzien van een gelige kleur wat het “verweerde / oude” gevoel benadrukt hetgeen dit horloge uit wil stralen. Net zoals een Steinhart OVM, zeg maar.
De secondewijzer van de chronograaf centreert precies op “12”. De secondenwijzer van het uur tikt keurig op de 3-uurs positie.
Helaas is de “lume” nogal matig, Als ik het horloge net onder een lamp heb gehouden en dan het licht uit doe, is er wel een zwak schijnsel maar zo zwak dat ik het niet kon fotograferen. Wellicht wil iemand anders hieronder reageren met een foto?
De kast heeft verschillende behandelingen ondergaan, een mooie mix van satijnen en spiegelende oppervlakken, zeer mooi uitgevoerd. Mijn excuses voor de vlekken op het horloge.
Keurig uitgevoerde “buckle” met merknaam er in gegraveerd, voor nét dat beetje extra.
Zoals eerder vermeld is ook de achterkant volledig pools geschreven. Op het vorige model was er een klassieke sportwagen gegraveerd, maar ik ben blij dat ze dat bij de s.4 niet gedaan hebben. Het zou simpelweg misstaan.
Zo, dat was mijn eerste review. Hopelijk hebben jullie er iets aan, en mochten er nog tips zijn voor een toekomstige andere review dan gelieve dat gewoon te zeggen, dan kan ik er tenminste iets mee.
Het horloge heeft mij ongeveer €187,- gekost, Of het dat waard was? Ik denk van wel, je krijgt er een gelimiteerd model voor terug met saffierglas, bijzonder design (alhoewel deels afgekeken van de eerder genoemde Omega) met een goed werkend Miyota Quartz uurwerk.
Helaas weet ik nog niet zeker of deze blijft, ik ben onlangs tegen een “mini-grail” aangelopen voor een gunstige prijs. Daar komt bij dat ik recentelijk via Marktplaats een Steinhart OVM heb gekocht, en ik ben toch een beetje deze tegen elkaar aan het vergelijken (weet ik, dat moet ik niet doen, het scheelt een factor 2) waarbij voor mijn gevoel de kwaliteit van de OVM af druipt, plus het feit dat ik de “Kosmos” ietwat raar vind staan op mijn polsen van 17,5cm vanwege zijn jaren '70 kastvorm. Daarom weet ik nog niet of ik deze weg doe of toch houd wegens zijn gelimiteerde oplage.
Bedankt voor het kijken!