echt wel bijzonder ![]()
draag hem met plezier
Heerlijk NA stukje.
Geniet van de eindbaas toolwatch! ![]()
PS: Jij hebt van nature je eigen #PloprofLoopje ![]()
En hij heeft er één gekocht dus. Maar tot aan deze post, was er alleen deze verwijzing naar titanium op zijn website:
Dat bedoel ik dus met onderbelicht in de gangbare bronnen, terwijl titanium in 1970 zeer vooruitstrevend was. Nu had Omega al een titanium prototype in 1969, maar dat is een ander verhaal.
“Alaska” was OMEGA’s chosen code-name for everything that involved NASA and was always deemed top-secret. To meet the demands of the extreme temperatures of space, the “Alaska I” prototype had a removable anodized aluminium outer case or “thermal shield” and a pure titanium inner case making it the first wristwatch in the world to be cased in pure titanium. The white dial was added to better reflect the heat of the sun.
FACT #1: TITANIUM WAS EXTREMELY DIFFICULT TO FIND AND ALSO MACHINE. THE TITANIUM USED BY OMEGA WAS MOST PROBABLY SOURCED THROUGH THE SAME COMPANIES THAT DELIVERED TITANIUM TO THE USA FOR THE CREATION OF A VERY FAMOUS MILITARY AIRCRAFT.
FACT #2: IN SWITZERLAND’S ONLY SPACE SIMULATOR AT THE TIME, SEVERAL TESTS WERE MADE FOR DIFFERENT COLOURS OF THE HEAT SHIELD. RED WAS EVENTUALLY PREFERRED DUE TO ITS SUPERIOR HEAT-RESISTANCE AND REFLECTIVE PROPERTIES.
Gefeliciteerd met het resultaat van je afstudeerproject en draag hem met trots.
Gefeliciteerd met je NA! Is de laatste foto nou jouw NA? Kon dit niet direct uitmaken uit je post, maar mogelijk lees ik te vluchtig
Holy S, echt? Mijn originele strap blijft gewoon in de originele doos - maar los daarvan vertrouw ik 'm ook voor geen meter meer. Leuk voor in de vitrine maar ik zou 'm echt niet meer m’n PloProf aan m’n pols durven laten houden.
Ik snap je trouwens helemaal. Mijn vintage PloProf is 100% compleet en origineel: ik weet dat omdat mijn pa de eerste eigenaar was. Zonder die info had ik bij wijze van spreken m’n eigen exemplaar niet durven kopen (het blijft een beethe een mijnenveld, zoals bij vintage Speedy’s maar dan met minder beschikbare/betrouwbare naslagwerken).
Omdat het de eerste generatie wijzerplaat was, bubbelt 'ie wel. Verder bijna in WatchCo staat. Sinds 'ie bij Ferry is geweest voor non-destructief onderhoud durf ik 'm ook weer te dragen (op staal dan).
Heel mooi model de ploprof, zeker deze real deal. Veel plezier er mee!
Wat een heerlijk stuk proza en onderzoekswerk naar deze ongeëvenaarde Omega PloProf. Erg leuk en leerzaam. Dank je wel, zeer gewaardeerd ![]()
Zijn er nog wel voldoende originele onderdelen beschikbaar voor toekomstig onderhoud?
Gefeliciteerd met je aanwinst!
![]()
![]()
![]()
![]()
Heel cool! Wat jaren geleden ooit de reissue gehad. Weet dat ie op staal bijna 300 gram woog ![]()
Nice! Proficiat en dank voor de mooie beschrijving ![]()
Graag gedaan!
Dank je
Jaren trainen, dan wordt het een tweede natuur.
Ja dit is heel vet. Bedankt voor de aanvullende informatie. Deze verhalen maken de PloProf zo’n gaaf horloge; de industriele innovatie eind jaren 60 begin jaren 70 ten behoeve van het werk aan onderzeese pijpleidingen voor olie tussen Afrika en Europa.
Waren dit shell-companies van de Amerikaanse geheime dienst die het titanium midden in de koude oorlog uit Rusland wisten te krijgen?
Ja klopt, alle foto’s behalve de samengestelde “WatchCo” zijn van mijn PloProf. Op de eerste foto’s zie je nog de aftermarket Duitse mesh-bracelet, maar die ligt nu bij het oud-ijzer. De vintage 1162 als in de laatste foto heb ik via eBay gevonden. En ik heb nog een vintage Omega Mesh incoming.
Ik heb er wel eentje in mijn handen gehad en die was nog zeer soepel en sterk. Niet uitgedroogd of gescheurd. Dus misschien hoef je je daar geen zorgen over te maken. Ik zou graag foto’s zien van jouw PloProf met de originele doos. U bent van harte welkom hier of in het PloProf Only topic. Bubbelen is niet zo erg; dit “hoort” bij die eerste generatie dials inderdaad. Heel gaaf dat jij/jullie de eerste eigenaar zijn en dat je hem hebt mogen krijgen van jouw vader. Supermooi verhaal.
Wanneer je hem opstuurt naar Omega voor een sevice vervangen zij de onderdelen waarvan ze vinden dat ze aan vervanging toe zijn met de nieuw-uit-de-doos service onderdelen. Wil je dit niet dan moet je op zoek gaan naar vintage-onderdelen op bijvoorbeeld eBay. Ze zijn er wel; dit zijn “afgedankte” onderdelen die dus vervangen zijn door service-onderdelen; maar zich toch weer een weg vinden op de tweedehands markt.
Klopt op mesh 280 gram. Deze vintage op de 1162 weegt 172 gram. Vintage feel.
Dit is pure duikp0rn0 in z’n puurste vorm!! Submariner? Naahhh. Ploprof for the win!
De PloProf eet submarinertjes als ontbijt.
Overigens; Ik vind alle 6 de horloges in deze advertentie gaaf. Peak Omega.
Ik vind hem vet
Ze verwijzen inderdaad naar de inkoopconstructie voor het titanium voor de SR-71 Blackbird, maar wat daar van waar is… Voor een horloge heb je immers veel minder nodig dan voor 1 horlogekast. Het is een leuk verhaal en niet onaannemelijk, maar Citizen maakte ook een titanium horloge in 1970, dus er was zeker aan te komen.
In ieder geval een leuk stukje historie, zeker gezien de moderne versie van titanium.
Ik wilde zeggen, voor 1 horlogekast heb je immers veel minder titanium nodig dan voor een reeks vliegtuigen.