Regelmatig struin ik Ebay af voor de fun en pas wilde ik eens weten wat het goedkoopste nieuwe herenhorloge is dat je kunt kopen en zo kwam ik bij deze NA uit: de Yazole 271. Voor het astronomische bedrag van € 1,95 komt dit horloge vanuit China bij je op de deurmat .
Op het eerste gezicht helemaal geen onaardig horloge om te zien: het design wel wat inspiratieloos overgenomen van de Tissot PRC 200 (ze zijn zelfs “vergeten” de PRC 200-aanduiding te verwijderen, dus eigenlijk is het een Yazole 271 PRC 200), een metalen behuizing van zo’n 41mm, glas met een wat blauwe coating, imitatie krokodillen lederen bandje met wit stiksel.
Bij wat nauwkeurigere observatie blijkt de klemtoon van deze chrono toch vooral op no te liggen: de wijzers van de 3 subdials zijn op de wijzerplaat geplakt en de twee “pushers” aan de zijkant van het horloge blijken metalen puistjes te zijn waar geen beweging in te krijgen is.
Het op tijd zetten vereist wat geduld, bij de minste beweging van de kroon schiet de minutenwijzer een aantal minuten vooruit. Ook het induwen van de kroon zorgt wanneer dit niet heel voorzichtig gebeurt voor een sprongetje van enkele minuten. Om de secondewijzer weer aan de gang te krijgen moet deze procedure soms een aantal keer herhaald worden.
Maar eenmaal ingesteld doet het horloge wat het moet doen en na een dag is er nog geen afwijking te bespeuren.
Het imitatie krokodillenlederen bandje is erg stug en lijkt eerder van karton gemaakt.
De claim op de dial dat het horloge waterdicht is tot 200m/660ft is waarschijnlijk net zo nep als de subdials, maar een plons in een emmer water overleeft het in ieder geval zonder zweten.
Bijna alles vanuit China wordt met China Post verstuurd. Dit is een staatsbedrijf en de staat vind globalisering helemaal niet verkeerd en wil de binnenlandse economie graag stimuleren, daarom worden de posttarieven laag gehouden. Bovendien gaat bijna alles per container, dus per pakje kost het misschien een paar cent.
De ontvangende postbedrijven (PostNL bv.) ontvangen vrijwel niets voor de bezorging.
Ik hoorde laatst ergens dat de brancheorganisatie fel tegen Aliexpress is. Het schijnt zo te zijn dat ze hevig gespekt worden door de chineese overheid, vandaar de lagen prijzen. Terwijl veelal ‘‘ondernemers’’ in Nederland Aliexpress horloge gereedschap verkopen met een kostprijs van 5 euro voor 25 op bol.com. Mijn Aliexpress vouwluiting kwam trouwens met het vliegtuig helemaal gratis.
Als ik nu een 40 voet container vanuit Hong Kong naar Rotterdam wil verschepen, kost me dat ong. €2500. Hoeveel Alibaba producten passen daarin? Stel dat zo’n doosje 10x10x10 centimeter is, dan zijn het er al 68.000 ofwel minder dan 4 cent per horloge. Misschien is het gemiddelde Alibaba product iets groter en worden ze niet perfect gestapeld, maar die bedrijven rekenen ook vast andere bedragen af voor de containers dan jij en ik. Your mileage may vary, maar zo moet je ongeveer rekenen.
Dat is stap zoveel in de keten. Het moet eerst nog naar die container. Daarnaast moet onze ‘duurbetaalde’ (in verhouding dan uiteraard!) postbode het nog in de bus stoppen.
Daarnaast is er ook nog een bedrijf met medewerkers (kinderen waarschijnlijk) die dit ding hebben gemaakt. Batterijen en de grondstoffen daarvoor kosten ook geld.
Ongetwijfeld is het een lading spul dat niet meer tegen een hoger bedrag verkocht kan worden. Naar ik vind het echt bizar.