Ik heb deze al een week of wat in huis maar had nog geen tijd gehad voor een NA…
De Zenith Elite 03.2020.670
In het kader van het terugbrengen van mijn horloge verzameling naar een 4 piece Zenith only collection (one to go… een slagveld met geofferde ex-blijvertjes achterlatend) moest er naast de 2 aanwezige El Primero chronografen plaats gemaakt worden voor een meer dressy exemplaar. Dan ligt het misschien voor de hand om een keuze te maken voor een vintage uit het rijke Zenith verleden (ze bestaan al sinds 1865) en heb ik ook inderdaad veel rondgekeken maar dit is online nogal een mijnenveld.
En toen liep ik opeens tegen dit model aan en was op slag verliefd… De champagne kleur plaat, rosé gouden indices en (behoorlijk forse) wijzers, de mooie lange blauwe secondewijzer en de mooi opgelegde Zenith ster. Wat een plaatje…
Over het uurwerk, we gaan even terug in de tijd.
Na het herstel van de kwarts periode in de jaren 80 had Zenith, naast het veilig gestelde El Primero uurwerk geen eigen calibers en moesten ze gebruik maken van (met name) ETA uurwerken. Voor Zenith was dat natuurlijk een gruwel en al snel mochten de ontwerpers en uurwerkmakers aan de slag. Er moest wederom een eigen, kwalitatief hoogstaand caliber gebouwd worden en het duurde tot 1994 voordat deze dan werd gelanceerd, “Class 6” gedoopt. Enkele jaren later via “Class 6 Elite” naar “Elite” gewijzigd, wel met een 6xx nummering voor de verschillende variaties.
Het uurwerk was naast nauwkeurig en betrouwbaar ook dun (3,28 mm), heeft een 55 uur power reserve en is modulair opgebouwd om extra complicaties (moonphase, centraal of subdial secondewijzer, GMT) toe te kunnen voegen.
Vanaf 1996 zijn er tientallen Elite modellen gefabriceerd.
Erg blij mee…
Nu sparen (en afscheid gaan nemen van mijn Oris Big Crown Pointer Date) voor Zenith nr 4 (Defy Classic 95.9000.670), maar misschien dat er toch ook nog een mooie vintage Zenith komt…