NA: Zenith S.58 - Cultwatch

Een paar maanden terug schreef ik hier op HF een stukje over de Zenith S.58:

Dit was zoals gemeld geen NA, maar bevatte wél de uitgesproken wens om er eens eentje te bezitten. En zie:

Ik bezit er eentje.

Waarom de term ‘cultwatch’? Allereerst is er geen enkele verklaring te bedenken waarom deze modellen zo begeerd worden en de prijzen die ervoor worden gevraagd. Geen specifieke eigenschappen, uurwerken die ook in andere, goedkopere, modellen te vinden zijn, en toch betaal je voor een gehavende bijna 70 jaar oude S.58 net zo veel als voor een nieuwe Speedmaster Pro. Daarnaast zijn er de genoemde verschillende mythes rondom de S.58.
Iets wat ik nog vergat te melden in het eerste stukje heeft te maken met de advertentie waarin Zenith dit model aanprijst:

Het toont een horloge dat wellicht enige overeenkomsten met de S.58 uit die tijd bevat

Maar de indices en 3-6-9-12 staan te ver naar binnen, en vergelijk de uren-, minuten en secondewijzers eens. Totaal verschillend.
Het lijkt zo wel een dresswatch in plaats van de stoere duiker die gepresenteerd moest worden. De forse wijzers van de S.58 zijn onveranderd in alle versies (Mark I t/m IV) aanwezig en zijn, naast de script “S”, naar mijn idee de elementen die de S.58 zijn karakter geven.

Enfin, ook had ik in het stukje aangegeven dat Zenith bij de overgang naar een nieuw model van de S.58 vaak eerst wat bestaande onderdelen opmaakte zodat er “tussenmodellen” ontstonden die elementen van de vorige versie bevatten. Zo ook mijn S.58, die de wijzerplaat van de Mark IVa bevat (“Automatic” in rechte blokletters, 6-9-12 aan buitenrand) maar loopt op het 2542PC uurwerk van de IVb. Een Mark IVa met 2542PC uurwerk of een Mark IVb met de wijzerplaat van de IVa.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat het hier een frankenwatch betreft aangezien deze combinatie vaak voorkomt.
Hoe dan ook, een Mark IV uit 1964 of 1965 met die mooie slanke bakelieten draaibare bezel.

Ik weet het, de échte Zenith connaisseur en collecteur gaat voor de Mark I (zeldzaam, slechts 2500 modellen, Cal 120 is een mooi uurwerk), maar ik vind Mark III en IV toch de mooiste (en zijn ook in betere staat verkrijgbaar).

Nog wat plaatjes:

Naast de Cal 135 en de Primero’s nog een Zenith iconisch horloge.
In mijn nopjes…

53 likes

Het zat er aan te komen he? Mooie aanwinst, gefeliciteerd!

Prachtige aanwinst :ok_hand:t2:

een Zenith liefhebber in hart en nieren :ok_hand:
toch weer een mooie aanwinst,
draag hem met plezier

Prachtig zeg, gefeliciteerd. Hoe groot is het horloge?

Een bescheiden 36,5mm.
Past mooi om mijn 17,5cm pols.

1 like

Ja, was geen kwestie óf, maar wanneer… :innocent:

Prachtig !

Gefeliciteerd, veel draag plezier

Prachtig!

Geweldig :star_struck:

Mijn beste,

Chapeau.:ok_hand:
Gefeliciteerd met deze bijzonder fraaie verworvenheid!!

Ik wens je er een uitmuntende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Snap ik. Kwijl, kwijl…
Mooi man :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

Proficiat!
Veel plezier. :smiley:

Oefff :hugs: geniet er van :four_leaf_clover:

Leuke NA, veel plezier ermee.

Altijd mooi om te lezen hoe een gekoesterde wens uitkomt! Dat je deze gedistingeerde oude dame maar lang en in goede gezondheid lang mag blijven dragen.

Zoals een beruchte quote stelde

Dikke feli :partying_face:

Gaaf, gefeliciteerd!
Deze kwam dus ietsje sneller dan verwacht?
Anyhow, genieten :ok_hand:

Mooi hoor, gefeliciteerd!