Ja, van de headlines moet je t halen natuurlijk
maar deze keer geen lang epistel!
Er is al een tijdje een opkuis gaande in mijn horlogedoos, er zijn er al pak vertrokken, er liggen er nog een pak te wachten, en er is - op een paar verre toekomst-ideeën na - geen intentie om nog iets bij te halen. Er zijn nog steeds een paar specifieke modellen die ik meteen zou kopen moesten ze passeren, maar die zijn zeldzaam genoeg dat ik er niet (meer) actief naar zoek. Ik snuister af en toe nog eens op de lokale marktplaats als tijdverdrijf maar de neiging om op de knop te klikken is zeldzaam en makkelijk te beheersen.
Rust in het hoofd!

Jaha, dat was zonder @Vintagewatchstuff gerekend dus.
![]()
Komt daar plots uit het niets één van die zeldzame duiven te koop, hier op HF. En geen afgeknaagd exemplaar met afgebladderde wijzerplaat en een binnenwerk waar meerdere amateurs met spuug en secondenlijm aan de slag geweest zijn, maar in een staat die voor een vintage uit 1967 niet te schatten is: de Rado Starliner met Day/Night split wijzerplaat als eerbetoon aan de Apollo missies die de donkere kant van de maan zagen.
En niet zomaar eentje uit de sowieso al niet zo courante reeks, maar eentje met:
- de “jumbo” grootte, 38mm
- day/date
- de sushi indices
En die laatste was de druppel. Ik had ooit al met de vinger boven de knop gestaan voor eentje met “gewone” stick indices uit Japan, maar die sushi, dat is toch een heel ander horloge ![]()
Dus… Sorry spaarvarken. PB gestuurd, gekocht, en dan aftellen want die Rado lag in België, en daar ging ik pas een maand later naartoe.

Maar vrijdag was het eindelijk zover! En tussen kletsen over horloges, mijn to-do lijst die langer is dan de E313, paprika-keukengerief en mijn rebellerende galblaas door trokken de ogen toch telkens naar die wijzerplaat. Wat een beauty.
Ik mocht nog de unboxing van een tweeling coole Yemas live meemaken en toen terug naar het thuisfront met de Rado in de rugzak.
De volgende zoektocht is nu een nieuw bandje - leer en in 19mm, want de 18mm voorraad die ik liggen heb laten allemaal nét te veel ruimte. En voor zo’n knaller mag er wel eens iets nieuws op. Als iemand suggesties heeft - over kleur, stijl, materiaal, winkel/artisan - laat maar komen ![]()
Rado Ahoy! ![]()