Wie heeft deze befaamde smoking-wet opgesteld? Was het Jort Kelder himself zeker, je overhemd moet dan op maat en van een Napoletaanse kleermaker zijn en dan heb ik het nog niet eens over de sokken, schoenen, welke katoen en knopen.
Nee joh in 2022 mag het best wat losser. Bruno Mars bijv met ruffle shirt, zonnebril, armband en sigaret bij grammy awards
Blijkbaar is er een fashion expert (voor de vrijmetselarij dat dan wel weer) die er een studie van heeft gemaakt . De zinsnede: beter draag je een horloge dan dat je op je mobiel kijkt met een oplichtend scherm… geen mobiel mee in een smoking wel een horloge past mij beter.
Goeie Wel op die kutmobiel kijken, maar een horloge mag niet
Heb echt een schurftige hekel aan die antieke oubollige mening, dat je op een bruiloft/begrafenis of met een smoking geen horloge mag dragen.
Etiquette gelul uit 1900.
Ik stel voor het pochet horloge. Een dresswatch wordt namelijk geassocieerd met het dragen van formele kledij. Dit is hetzelfde als een pochet. Daarnaast klinkt het chique en kant het afgekort worden naar ‘poche’, wat naar mijn inziens wel lekker uit de mond rolt.
Als we één nieuw woord kunnen bedenken ?
een neologisme
ik kom wel niet verder dan:
horlant (samenvoeging van horloge en elegant)
horlans (horloge en glans)
kostuur (kostuum en uurwerk)
zelf vind ik “stiluur” ook wel wat hebben, zou dan naar “stijlvol” en ook naar “onopvallend” horloge kunnen verwijzen, ik heb deze eigenlijk uit het Duits gejat, waar ze ook nog op zoek zijn naar een mooi Duits woord (schmetterling is helaas al voor iets anders in gebruik), daar kwam iemand met “leise uhr” op de proppen
toonhorloge ?
In het Frans hebben ze ook niks beters kunnen vinden dan “une montre habillée”
En misschien kunnen we ook iets voor bedenken voor toolwatch en beater
Nu we toch met taal bezig zijn moet ik toch kwijt, dat we in het Nederlands samengestelde woorden bijna altijd aan elkaar schrijven. In het Engels is dit dan weer net niet zo.